אבישי מזרחי ביום המורה: "הטכנולוגיה לא תוכל להחליף את המורים". צילום: רונן פדידה

אבישי מזרחי ביום המורה: "הטכנולוגיה לא תוכל להחליף את המורים"

לכבוד יום המורה 2016, הבאנו לכם ראיון מיוחד עם כוכב סדרת דוקו המורים - "אחרי הצלצול", אבישי מזרחי שמספר על הבחירה להיות מורה, החשיפה הטלוויזיונית, האם יש הבדל בין מורה לחינוך דתי לבין חילוני? וגם: מה הוא חושב על התלמידים של היום?

ממש היום (ה') מציינים את יום המורה בבתי הספר. יום שאותו מקדישים כהוקרה וכסמליות לאלו שדואגים לחינוך ולעתיד של כולנו. לכבוד היום המיוחד, החלטנו לראיין מורה שלאחרונה לא רק התלמידים שלו מכירים אותו, אלא כל צופי סדרת הדוקו "אחרי הצלצול" שמשודרת בערוץ 10 ועוקבת אחר מורים שונים בשגרת חייהם הפרטיים ובבית הספר. המורה אבישי מזרחי הוא מורה לספרות ב"אמי"ת בר אילן" בנתניה שמתבלט בסדרה בשל החינוך העמוק וההקדשה המיוחדת לכל תלמידיו.

"לא היינו זקוקים לסדרה כדי לדעת שיש לנו תלמידים מיוחדים כל כך ומאירים כל כך חכמים ורגישים", מספר לנו אבישי על תגובות התלמידים לאחר החשיפה על המסך, "אמנם הסדרה הצליחה להדגיש את האור הזה ולהגביר את עוצמת הקול כך שכשהתלמידים ראו את עצמם על המסך לעיני כל ישראל זה נתן רוח גבית, העצים וחיזק אותם ואת הדברים הנפלאים שהם עושים ואומרים".

התלמידים שיתפו פעולה עם החשיפה למול המצלמות?
"רוב התלמידים זרמו עם המצלמה, מיעוטם העדיפו להישאר מאחורי הקלעים. כיבדנו את בחירתו של כל תלמיד בכל זאת מדובר בחשיפה רגישה".

מתוך הסדרה
 

איך היה לחשוף את הצד שלך בתור מורה וגם לתת הצצה לחיים האישיים שלך?
"אני אדם מאמין, ובאופיי אני נותן אמון עמוק בבני אדם. למרות המתח הטבעי לא חששתי שיציגו אותי או מי מתלמידיי בצורה נלעגת או שלילית. אורנה בן דור, במאית הסדרה המוכשרת עשתה עבודה נהדרת, רגישה מאוד ומדוייקת. מגיע לה ולצוות המדהים שעטף אותנו תודות גדולות".

אז מרוצה ממה שאתה רואה?
"בעיניי זו הייתה הזדמנות יקרה מפז לתת לעם היושב בציון, בנתניה או בתל אביב להציץ לעבודה המפעימה של מורים במסדרונות בתי הספר לפני ואחרי הצלצול. אחרי צפייה בחמישה פרקים מתוך השישה אני מרוצה עד הגג מהתוצר המוכן".

מה גרם לך להפוך להיות מורה?
"גדלתי בבית של מחנכים וחקלאים. אמא הייתה מורה, אבא היה מורה ומנהל. זה היה טבעי להמשיך את מה שקיבלתי בבית. אמנם האסימון נפל לי כשהייתי מדריך בתנועת הנוער בני עקיבא, אז כבר ידעתי שאני אבחר בחינוך. עד היום אני מקפיד לכתוב בקורות החיים שלי שהייתי בגיל 16 מדריך בבני עקיבא".

"עדיין כותב בקורות חיים שהייתי מדריך בבני עקיבא" © רונן פדידה

אתה חושב שבני נוער בשנת 2016 מצליחים לסמוך וללמוד משהו מהמורים?
"שום מסך וטכנולוגיה לא יכולים להחליף את הלב הפועם, את המבט האוהב, את ההכלה ואת האמון של אדם מבוגר. יש אלפי, אם לא רבבות מורים שהם דרמטיים בחיי התלמידים שלהם, והם ממש בלי קלישאות, משנים את חיי התלמידים ועניקים להם רוח עומק והשראה".

היית משנה בתלמידים של היום?
"אני לא רוצה לשנות אני רק רוצה לעזור להם לגלות את עצמם ואת האוצרות הרבים שחבויים בהם ומשתוקקים לצאת לאור".

מה הדבר הכי חשוב לך בתור מורה?
"החלום שלי כמורה ומחנך הוא שכל מי שנמצא סביבי יגדל, יצמח ויתפתח. שתמיד יהיה טוב יותר ממה שהוא היה".

ויש הבדל בין מורה בחינוך דתי לבין מורה במסגרת חילונית?
"היסוד העמוק בחינוך המבקש להיטיב עם התלמידים, לשכלל את כוחותיהם וכישוריהם ולסייע להם לסלול את השביל המיוחד להם קיים. הן בחינוך הדתי והן בממלכתי. למרות שזה נראה אחרת - רב המשותף על המפריד".

© רונן פדידה

"אין לי טלוויזיה בבית. אך את הסדרה הזו כמובן לא החמצתי" מספר לנו אבישי על ההסתכלות שלו על עצמו דרך המרקע ומוסיף, "חצי שנה של עמל ואנרגיות מתמצות בכמה עשרות דקות מסך. זה מסקרן, מעניין ויש בזה סיפוק רב".

על התגובות מהצופים הוא מספר כי "יש אינסוף תגובות ברחוב, פשוט הצפה שלא צפיתי אותה. גם אנשים אנונימיים ברחוב ניגשים אליי בהתרגשות גדולה. הסדרה נגעה בהם עמוקות והוליכה בהם רוח גדולה והשראה. האור החוזר הזה משמח אותי עד מאוד".

מי המורה שהשתתף איתך בבסדרה והכי סיקרן אותך לצפות בו?
"המורים בסדרה הם כולם כולם אנשים מוארים, מיוחדים וממגנטים. תענוג לצפות בכולם. מי שסיקרנה אותי במיוחד הייתה יו יו. דווקא בשל העובדה שהיא שייכת לדור הקודם והפער בינה לבין תלמידה הוא כשל סבתא ונכדים. מפעים לראות את הקשר האמיץ את האהבה האור והחיבור שיש בין יו יו לתלמידיה".

אבישי ומשתתפי הסדרה. (יויו - שלישית מימין)© רונן פדידה

מה הרגע הכי מרגש שחווית בתור מורה?

"יש אינסוף רגעים כאלה. בסדרה הסיפור של היתמות האישית שלי שהונח בערב אבות ובנים היה בעיניי נקודת שיא של התרגשות ושל חיבור בין העולם הקיומי האישי שלי לבין העבודה החינוכית. הרגשתי כאן שהמעשה החינוכי הוא המגדלור והמצפן בתוך מציאות נוגה ומורכבת".

מה תרצה למסור לתלמידים שקוראים את הראיון הזה?

"הטרגדיה הכי גדולה במערכת החינוך היא שמורים מלמדים תלמידים שלא רוצים ללמוד. כל כך הרבה עמל והשקעה, חכמה תבונה ואור מתבזבזים ומתפספסים במפגש היומיומי הזה בו מורה רוצה כל כך לתת ולהעניק מאוצרותיו, אך התלמיד לא תמיד רוצה לקבל. תלמידים יקרים ואהובים, אל תחמיצו את המורים שלכם, אל תפספסו את כל האוצרות שהם רוצים כל כך להעניק לכם! הושיטו ידיים, פתחו את הלב ותנו למורים שלכם להמטיר עליכם גשמי חכמה בינה ודעת גשמי אור וחיים ואהבה!

"אחרי הצלצול", פרק אחרון של הסדרה ישודר ביום רביעי 28.12 בערוץ 10.

תגובות