חושבת על תשעה באב: "עלינו לחזק את האהבה". צילום: gettyimages

חושבת על תשעה באב: "עלינו לחזק את האהבה"

היום (ג'), אנחנו מציינים את תשעה באב כזכר לחורבן בתי המקדש. אך אם תשאלו את מור שקל, היום הזה הוא הרבה מעבר לעוד יום צום, אלא תזכורת עבור כל אחד ואחת מאיתנו שיש לכבד, לקבל ובעיקר לאהוב מכל הלב את האדם שעומד מולנו. טור אישי

לפני כאלפיים שנה נחרבו בתי המקדש, אשר לזכרם אנחנו מציינים בכל שנה את צום תשעה באב. למרות שחלף מאז זמן רב, היום הזה עדיין מהווה עבורנו תזכורת לכל אותם הדברים שקרו אי שם בתקופת בתי המקדש. הצום הזה מדליק לנו נורה אדומה, שגורמת לנו לעצור, להסתכל על עצמנו ולחבק את ערך אהבת החינם.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

אנחנו חיים במציאות קשה, כזאת שיש בה פיגועים, ויכוחים בפוליטיקה, אסונות טבע ומלחמות. אנחנו חיים בעולם שאהבת החינם בו צריכה להיות השולטת על פני שנאת החינם המצויה פה בשפע. עלינו לחזק את האהבה הזאת ולשמור עליה קרובה אלינו, הרי בית המקדש נחרב בשל השנאה וחוסר הכבוד זה לזו. לא הייתה אחווה או אהבה הדדית, אלא היו הרבה דברים שליליים שהתאחדו יחדיו וניפצו את האחדות לרסיסים. 

© gettyimages

"זה בדיוק הזמן שלנו ללמוד מן העבר"

אומנם אין לי הסבר לשנאת החינם שהייתה אי שם בתקופת בית המקדש, אך אני יודעת שזה בדיוק הזמן שלנו ללמוד מן העבר ולעשות את ההפך ממה שהיה אי אז. הגיע הזמן שנאהב זה את זו, שנכבד את האחר וננסה לתת קצת יותר לאדם העומד מולנו. כך נוכל ללמוד, להבין את השונה ובעיקר נגרום לכך שיהיה פה טוב יותר לכולנו. גם אם לא נזכה לראות בית מקדש חדש נבנה, אהבת החינם טובה לכולנו. היא חשובה לתחושה שלנו, לפעילות היום יומית שלנו ובעיקר לעם הזה, העם היהודי, שזקוק זה לזה לא רק בשעת משבר או מלחמה, אלא גם כשטוב ולא רק כשרע.

כשאני חושבת על היום הזה אני נזכרת בשיחה שנקלעתי אליה כשהייתי תלמידה בספסל הלימודים. תלמיד אחר מבית הספר, שהיה כמה שנים מעלי, אמר לי שאסור לשנוא, שזה רגש רע. הוא אמר שמותר לא לאהוב, אבל שלא כדאי לשנוא. השיחה הזאת אולי נשמעת כמו סתם עוד שיחה, אך היא שינתה את חיי. מאז אני לוקחת את המשפט הזה לכל מקום שאני הולכת וממשיכה בדרכו, ומבינה עד כמה אותו תלמיד צדק. השנאה יכולה להוביל אותנו למקומות איומים ושליליים שאין שום טעם להיכנס אליהם. לכן, גם אם אתם לא צמים חשוב שתכבדו את היום הזה ושתבינו עד כמה המציאות העגומה שאנחנו חיים בה זקוקה לשיפור. היא צריכה אותנו, אותי ואתכם כדי שיהיה פה טוב יותר לכולנו.

© gettyimages
 
תגובות