לפני 26 שנים: האסון הגרעיני צ'רנוביל. הדמייה של הכור בצ'רנוביל. צילום מתוך יו-טיוב

לפני 26 שנים: האסון הגרעיני צ'רנוביל

בזמן שהאיום האיראני נשמע לו ברקע, לפני 26 שנים התרחשה התאונה הגרעינית הגדול בהיסטוריה העונה לשם "אסון צ'רנוביל". כתב "פרוגי" מביא לכם את כל הפרטים על התאונה החמורה בהיסטוריה

התאריך היה 26 באפריל 1986. מפעילי הכור הגרעיני בקרבת העיר צ'רנוביל בצפון מערב אוקראינה, רצו לבדוק את תפקודו במצב של הפסקת חשמל. כשכיבו את החשמל, טעות של אחד המפעילים גרמה לכך שהטמפרטורה בכור עלתה הרבה מעל מה שמותר.

כתוצאה מההתחממות הותכו מוטות הדלק שמספקים את הכח לכור והלחץ שהתקבל הוביל לפיצוץ שקרע את כיפת הכור ואת גג המבנה. מה שהוביל לחשיפת ליבת הכור לאוויר הפתוח וגרם לשריפה שפיזרה את הנשורת הרדיואקטיבית באזור בו התגוררו למעלה ממאתיים אלף בני אדם.

בממשל ברית המועצות, החליטו לטייח את המידע על שארע ופרסמו הודעה לקונית בעיתונים בה נכתב: "תאונה אירעה בתחנת הכח בצ'רנוביל ואחד הכורים הגרעיניים ניזוק. צעדים ננקטים על מנת למזער את השלכות התאונה".

לאחר שדבר התאונה התגלה על ידי בדיקת רמות קרינה חריגות בשוודיה – המרוחקת אלפי קילומטרים מאוקראינה, נבנה מסביב לשאריות הכור מבנה עופרת. העובדים שגוייסו לבניית המבנה היו הקבוצה הראשונה שנפגעה באופן החמור ביותר מהתאונה ורבים מהם לא שרדו את השפעות הקרינה.

באסון צ'רנוביל נהרגו 50 בני אדם, 4,000 אוקראינים נפטרו מסרטן בגלל הקרינה ועוד עשרות אלפי ילדים נולדו עם עיוותים שונים בגוף. בישראל אגב, נראו באותו השבוע של האסון עננים בצבעים צהוב וירוק בשמיים.

תגובות