שומרים על הזכויות שלכם: "בכל יום צריך לחשוב על זה". צילום פרטי

שומרים על הזכויות שלכם: "בכל יום צריך לחשוב על זה"

הם יודעים את כל הזכויות שלכם בעל פה, נושמים עשייה מדי יום ולא שוכחים אף ילד מרחבי העולם. בני הנוער, שלוקחים חלק בארגון "יוניסף ישראל", יודעים יותר מכל עד כמה חשוב להקדיש חשיבות לזכויות הילד במשך כל השנה ולא רק במהלך יום עולמי אחד. ראיון מיוחד לכבוד יום זכויות הילד

"חשוב לי שכל ילד יידע, שלכל אדם בעולם הזה, מגיעות זכויות בסיסיות, ללא הבדלים בכלל", אומר לפרוגי רומי קצב (16), תלמיד כיתה י' מזכרון יעקב ופעיל בארגון "יוניסף ישראל". את האמונה המרשימה הזו אף חולקת שלי ת'ורגמן (14), תלמידת כיתה ט', שפעילה אף היא ביוניסף. "התרומה לחברה מניעה אותי. הילדים בסביבה שלי פחות מודעים לזה. אני מסבירה להם ומאירה את פניהם לכך שבמקומות אחרים יש ילדים שיוצאים לעבוד במקום להיפגש עם חברים אחר הצהריים".

שואפים לשנות את המציאות

לדבריהם, רובנו לא מספיק מודעים למציאות האפורה הקיימת בעולם הילדים לא הרחק מאיתנו, במדינות אחרות בעולם. "ילדים צריכים לעבוד בגיל צעיר מאוד. יש ילדים שאין להם אפילו שם. אחרים נולדים וישר נלקחים מהוריהם. לנוספים אין איפה לישון ומה לאכול", מספרת ת'ורגמן ומציבה בפנינו תמונה אפלה. גם קצב מודע לנושא ומעצים את הזעזוע באמצעות נתון שהוצג לו ברגע שהגיע ליוניסף, לפני ארבע שנים. "בכל שש שניות מת ילד בעולם. בכל יום מתים 16,000 ילדים מרחבי העולם מתחת לגיל חמש. שמנו לעצמנו למטרה להעלות את המודעות ולעשות ככל שביכולתנו למען הגשמת היעד".

רומי, מתי הבנת שיש לך מקום להשפיע?

"כשהבנתי שיש דברים שקורים ממש פה, בישראל, שקשורים להפרת הזכויות. מה שהכי בער בי היא ההבנה שבתוך המדינה שלי, שאי אפשר להשוות למדינת עולם שלישית, יש הרבה סיפורים מזעזעים על משפחות שחיות בעוני עם מחסור מטורף".

רומי בעשייה
רומי בעשייה © צילום פרטי

שלי, ספרי על פעילות שזכורה לך במיוחד.

"אנחנו מקיימים בין היתר מפגשים עם בתי ספר ערבים. הם מראים עד כמה לכולנו יש את אותה המטרה ואת אותו הרצון, גם אם הדעות שלנו שונות. כולנו מתאחדים, עושים את אותו הדבר ומדברים על הדברים האלו. לא בטוחה שהייתי מכירה אותם במקום אחר".

לא רק מדברים - פועלים

הם הצטרפו ליוניסף כבר בסוף היסודי ומאז הארגון ממשיך ללוות אותם באופן משמעותי. "כשהייתי בכיתה ו' בנינו מערכי שיעור והעברנו אותם בכיתות בכל בתי הספר ביישוב", נזכר. מאז, הם הספיקו לעבור הרבה ובין היתר אף זכו לבקר בכנסת ולהרגיש חלק בלתי נפרד ממעגל ההשפעה. "כשהיינו בכנסת בשנה שעברה פתאום הבנתי שאני חלק ממשהו גדול, שהוא ארצי וגם עולמי", מציינת תורג'מן.

מה המקום של הנוער בתהליך?

ת'ורגמן: "ביוניסף הנוער מקבל הרבה כלים. יושבים אנשים שלא זקוקים לדעות שלנו, שיש להם מספיק כוח בידיים כדי לעשות כרצונם, אבל הם מקשיבים ומתייעצים איתנו. חשוב להם לשמוע את מה שיש לנו להגיד. אנחנו הדור הבא. יש לזה הרבה מקום ויש לנו הרבה השפעה.

מביעים ומשפיעים
מביעים ומשפיעים © צילום פרטי

רואה את עצמך ממשיך עם זה גם בעתיד?

קצב: "לגמרי, יש לנו הרבה רעיונות חדשים, רצון לכתוב מערכים, לשתף פעולה עם תנועות נוער וליצור תכנים ויראליים כדי שישמו לב לכך שגם דברים קטנים שעושים מדי יום הם פגיעה בזכויות של ילדים".

אנחנו מציינים היום ברחבי העולם את יום זכויות הילד. איזו משמעות היום הזה תופס אצלכם?

תו'רגמן: "אני שמחה שזה משהו שקורה. ביום הזה אנחנו עוברים בכיתות, מקיימים פעילויות בהפסקות, מביעים חותם ומסבירים מה עוד מאחוריו. אנחנו מאוד ערוכים לקראתו".

קצב: "הוא לא תופס אצלי שום עוצמה. מבחינתי כל יום הוא יום זכויות הילד. בכל יום צריך לחשוב על זה ולפעול למען זה".

 

"יש לנו הרבה רעיונות" © צילום פרטי

 

אם הייתם יכולים לתקן עוולה אחת שעוברים ילדים ברחבי העולם, במה הייתם בוחרים?

ת'ורגמן: "כל ילד צריך חום ואהבה ודאגה. יש ילדים שחיים לבד, שמנסים לשרוד עם עצמם, הולכים ועובדים, או נמצאים בבית יתומים. הילדים האלה לא מקבלים יחס ואהבה כמו שהם צריכים, זה הכי כואב לי".

קצב: "מדינות העולם לא דואגות מספיק ולא נרתמות לעזור למדינות העולם השלישי".

תגובות