ממצרית ועד שומרית: השפות שלא ידעתם על קיומן. צילום מסך מיוטיוב

ממצרית ועד שומרית: השפות שלא ידעתם על קיומן

היא מייצגת אותך, אומרת מאיפה באת ולפעמים גם לאן אתה הולך. המציאו אותה לפני שנים רבות, היא בנויה מאותיות, מורכבת מצירופים ובעיקר עוזרת לנו להבין זה את זה. רגע לפני שרבים מכם יבחנו בבחינת הבגרות באנגלית, הרי לכם הזדמנות לפגוש שפות אחרות שמעולם לא הכרתם

אנחנו דוברים עברית, חלקנו גם אנגלית, רוסית, צרפתית וערבית, אבל מה שמשותף לכולנו הוא שכולנו דוברים שפות המדוברות בעידן הזה. ידעתם שישנן שפות שנשכחו מזמן וכבר לא מדוברות או כתובות? אנחנו כאן כדי לגלות לכם שיש מאות כאלו.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

עילמית

בואו נכיר את השפה הרשמית של ממלכת איראן עד לפני יותר מאלפיים שנים - השפה העילמית. הפעם האחרונה שראו את הכתב שלה היה בתקופת כיבוש אלכסנדר הגדול ואם חשבתם שזה היה על דף, צר לנו לאכזב. את מה שהיה להם לכתוב, הם חרטו על לוחות חרס. עבר הרבה זמן, כן?

© צילום מסך מיוטיוב

יפנית קלאסית

זוהי השפה הספרותית ביפן, אשר שימשה את הסופרים היפנים עד המחצית הראשונה של המאה ה- 20. רק אחרי מלחמת העולם השנייה עברו מרבית כתבי העת היפניים לשימוש ביפנית מדוברת והיפנית הקלאסית נותרה בשימוש רק בצורות טקסיות. אז מי בא ללמוד?

מצרית                                   

אחת מהשפות העתיקות ביותר המתועדות בכתב היא המצרית, אשר דוברה במצרים העתיקה. עד לאמצע המאה ה-17 דיברו בה חלקית, ולאחר מכן השפה הערבית החליפה אותה כתוצאה מהכיבוש הערבי על מצרים. כיום, מאות בודדות של אנשים יודעים לדבר בה בצורה שוטפת.

© צילום מסך מיוטיוב

 שומרית

ויש את השומרית, שהייתה שפתם של השומרים, בתקופת האלף הרביעי לפני הספירה. היא נדחקה בהדרגה על ידי שפות אחרות, עד שנעלמה לגמרי. אבל עדיין שימשה לשפת שירה ומדע, ואף נלמדה במקומות מיוחדים לכך.

 תראקית

השפה האחרונה שלא ידעתם עליה היא התראקית, אשר דוברה בעבר באזור הבלקן. היא כבר נכחדה ואין הרבה ספרות וקטעים כתובים ממנה, אך קיימות מספר מילים בשפה זו בשמות נהרות ומקומות, אשר מופיעות על מטבעות ומבנים של אותה תקופה עתיקה.

 

תגובות