לראשונה בדרום הארץ: החיה הנכחדת ברדלס . תגידו שלום לאייבורי. צילום: ליאור קן-לי

לראשונה בדרום הארץ: החיה הנכחדת ברדלס

הכירו את אייבורי (לא חנות המחשבים) אלא הברדלסית הראשונה שהגיעה לדרום הארץ, ומתגוררת בחי בר ביטבתה. כתבת "פרוגי" פגשה אותה מקרוב (קרוב מאוד)

לאחרונה הצטרפה לחי בר יטבתה דיירת חדשה – ברדלסית או בשמה המוכר יותר, צ'יטה. הברדלס התגורר בארץ ישראל בעבר ומקום מחייתו האופייני היה במדבר יהודה ובערבה, אולם אפשר היה לראות אותו גם בגבעות הגליל ובקרבת הר התבור. בעקבות ציד וירידה בכמות הצבאים (שהיו האוכל של הברדלסים) המין הלך והתמעט עד שלבסוף נכחד מן הארץ לפני כ-50 שנה.

סיפורה של הברדלסית אייבורי, שהצטרפה לחי בר יטבתה מתחיל בצרפת, שם נולדה בשבי. עובדת בחי בר סיפרה ל"פרוגי" כי, "הברדלסית עשתה הרבה בעיות בכל מקום שאליו היא הגיעה ולא הייתה מרוצה בשום מקום. היא עברה ממקום למקום עד שהגיעה לגן החיות התנ"כי בירושלים. משם היא כבר הגיעה אלינו, אחרי שגם שם היא לא הסתדרה".

הברדלסית שרק בת שבע הספיקה כבר לעבור בין שמונה גני חיות. הכלוב החדש שהקימו לכבודה ב"חי בר" הוא כלוב ענק בגודל 670 מטרים ובינתיים המבקרים יכולים להשקיף עליה רק מבעד לזכוכית מלוכלכת, מלאה בעפר.

הסיבה לכך, הסבירה לנו העובדת בחי בר, היא ש"הברדלסית חדשה בחי בר ומגיע לה קצת פרטיות. הלכלוך מטשטש את הזכוכית ויוצר מין חיץ בין המבקרים לאייבורי" עובד נוסף הסביר את הלכלוך בזכוכית בכך שללא הלכלוך הברדלסית לא הייתה מבחינה בזכוכית ונתקעת בו עם ראשה.

אם תהיתם, אז הברדלסית לא מצליחה לקלוט בעיניה את הזכוכית שניצבת מולה וחושבת שהיא נמצאת באזור פתוח לגמרי, כמו שציפורים אינן מסוגלות לראות חלונות זכוכית ומתנגשות בהם.

על כלוב הזכוכית של אייבורי מודבק דף מידע שעליו כתוב: "שלום לכולם, שמי אייבורי (שנהב) ואני דיירת חדשה בחי בר יטבתה. נכון, אני יודעת שהחלון שלי מלוכלך! הסיבה היא: שאילו הימים הראשונים שלי בכלוב ואני מפחדת להיתקל בחלון. זה לא נעים. בשבועות הקרובים צוות החי בר ינקה ויבריק לי את הכלוב (אם לא אני אוכל מטפל)", אבל נראה שהברדלסית לא מתכוונת לאכול אף מטפל בקרוב. היא יושבת לרוב מתחת לצלו של עץ הגדל בכלובה, נחה ורגועה.

מלבד הדיירת החדשה, נולדו גם מספר בעלי חיים חדשים בחי בר בתקופה האחרונה, ביניהם ערודים וקרקלים. את הערודים החדשים תוכלו לראות בספארי של החי בר ואת הקרקל בכלובו, יחד עם אמו.  

 

 

 
הקרקל בחי בר ביטבתה. צילום: ליאור קן-לי
הקרקל בחי בר ביטבתה. צילום: ליאור קן-לי.
 

 

תגובות