השבוע: מגדל אייפל חוגג 123 שנים. מערכת

השבוע: מגדל אייפל חוגג 123 שנים

שאלתם את עצמכם פעם מתי הוקם המגדל המפורסם בבירת צרפת? למה אנשי התרבות והאומנות בצרפת התנגדו לבנייתו? וכמה מדרגות תצטרכו לעלות אם תעקשו שלא להשתמש במעלית (רמז זה יותר מ-1500)

היום לפני 123 שנים נפתח בפריז, בירת צרפתמגדל אייפל לציבור הרחב. המגדל היפה של פריז נבנה על ידי המהנדס, גוסטב אייפל לכבוד התערוכה העולמית של פריז ב-1889 במלאת 100 שנים למהפכה הצרפתית. את המגדל לקח לבנות יותר משנתיים וחמישה חודשים. 

כיום מגדל אייפל הוא הסמל של פריז. זהו המבנה שכל תייר בצרפת רוצה להצטלם לצדו, אך במשך כל שלב מבנייתו, אנשי תרבות רבים מכל רחבי צרפת קראו להריסתו. ב"מחאה נגד מגדלו של מר אייפל", שהתפרסם בעיתון Le Temps, אנשי התרבות פנו למנהל העבודות של התערוכה, מר אלפנד, וכתבו:

"אנו באים, אנו סופרים, ציירים, פסלים, ארכיטקטים, אוהבי היופי של פריז שהיה עד עתה מושלם, למחות בכל כוחנו ומרירותנו על אי הצדק, בשם הטעם של הצרפתים שמוערך נמוך מדי, בשם אומנות והיסטוריית צרפת שנמצאים תחת איום, נגד הזקפה בלב לבה של בירתנו, של מגדל אייפל המיותר והמפלצתי".

מספר מחברי סאטירות הצטרפו גם הם לוויכוח סביב אייפל וכינו אותו: "ארובת מפעל בנויה למחצה", "עמוד תאורה טרגי לחלוטין", "שלד של מגדל פעמונים" ועוד כינויים רבים ויצירתיים, שכולם נועדו להעליב את המבנה, כמובן.

אולם, במהלך התערוכה העולמית של פריז בשנת 1889, כמעט 2 מיליון מבקרים באו לראות את מגדל אייפל. בשבוע הראשון של התערוכה, כשעוד לא היו מעליות במבנה הגבוה, כ-30,000 מבקרים התעקשו ועלו את כל המגדל ברגל ובכך טיפסו 1,710 מדרגות. בזמנו, מגדל אייפל היה המגדל הגבוה בעולם והתיירים הרבים שהגיעו לתערוכה התרשמו מאד מיצירת המופת הארכיטקטורית. זו הייתה הפעם הראשונה שבה אנשים יכלו לראות את כל העיר פריז פרושה בפניהם, מראש מגדל אייפל.

מספר ימים לאחר סיום התערוכה, מגדל אייפל נפתח לציבור הרחב. המגדל, שתוכנן לעמוד במרכז פריז במשך 20 שנים בלבד, נשאר, בסופו של דבר, לעמוד על תילו והוא עומד שם עד עצם היום הזה. מגדל אייפל הוכיח את עצמו כמגדלה של פריז ובעיקר, כסמלה של העיר, שעליו היא אינה יכולה לוותר.  

תגובות