לקחו יוזמה: בני הנוער שהשפיעו על העולם כולו  . צילומים:  Amy Sussman & gettyimges.IL /Jason Merritt/TERM

לקחו יוזמה: בני הנוער שהשפיעו על העולם כולו

מי אמר שבני נוער מפורסמים לא יכולים לנתב את הפרסום לטובת מטרות חיוביות? אספנו כמה צעירים שלקחו יוזמה והובילו מטרות חשובות

בשנת 2014 מלאלה יוספזאי הפכה לאדם הצעיר ביותר בהיסטוריה שזכה בפרס נובל לשלום - בגיל 17. יוספזאי, ששרדה ניסיון התנקשות מצד הטאליבן והמשיכה להיות פעילה למען נערות ונשים בכל העולם, הראתה לנו שעם רצון ונחישות, אפשר להתגבר על כל מכשול.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

מלבד יוספאזי, יש המון בני נוער אקטיביסטים ומשפיענים ברחבי העולם, שעל חלקם אולי שמעתם ועל חלקם לא שמעתם. הם מתמודדים עם סטריאוטיפים מגדריים, מגייסים את הקהילות שלהם להתייחס לדברים החשובים באמת  ואפילו מדברים עם נשיאים. הם מתחילים שינוי בעולם וזה, מה שאנחנו צריכים לראות.

מון דייויס

בשנת 2015 הוכיחה מון דייויס לעולם כי בנות יכולות לשחק עם בנים וכן, גם לנצח. דייוויס, אז בת 13, הפכה לנערה האפרו-אמריקאית הראשונה שהתמודדה בליגה העולמית הצעירה לבייסבול והאתלטית הצעירה ביותר שהופיעה על מגזין הספורט המפורסם - "ספורט אילוסטרייטד". מלבד לשמש מודל לחיקוי עבור נערות צעירות בכל מקום, דייויס גם רצתה לעזור לאחרים. באותה השנה, היא השיקה קו סניקרס משלה, שהכנסותיו נועדו לתנועה למען העצמת ילדות בעולם.

© gettyimges.IL /Jason Merritt/TERM

גרטה תונברג

גרטה תונברג היא פעילת אקלים שוודית המבקשת ופועלת לעצור את ההתחממות הגלובלית ואת שינויי האקלים. באוגוסט 2018, הפכה להיות דמות ציבורית מוכרת כאשר החלה את שביתות בית הספר למען האקלים, מחוץ לבניין הפרלמנט השוודי. בחודש נובמבר של אותה שנה, היא דיברה בוועידת טד (TED) בשטוקהולם וחודשיים לאחר מכן היא פנתה אל האו"ם בועידת האקלים COP24. בינואר 2019 הוזמנה תונברג לדבר עם הפורום הכלכלי העולמי. היא הפכה לאחת הדמויות המפורסמות ביותר בעולם, הוכרה כאשת השנה בשוודיה, והיא אף מועמדת לפרס נובל לשלום.

מלתי ואיזבל וויז'ן

צמד האחיות הקימו את התנועה "Bye Bye Plastic Bags" כשהיו בנות 10 ו-12 לאחר ששמעו בבית הספר על מהטמה גנדי, נלסון מנדלה ופעילים אקטיביסטים אחרים. היוזמה, שהחלה באינדונזיה, נועדה לנקות שקיות ניילון מרחבי העולם. הארגון יוזם ניקיון חופים, נהרות בתי ספר ומקומות נוספים, ואף שואף להוריד את השימוש בשקיות ניילון על ידי סיפוק אלטרנטיבות אחרות. הארגון של האחיות וויז'ן מרצה בפני צעירים ותלמידים רבים על הנושא ויוזם פרויקטים שונים כמו פרויקט איסוף זבל מנהרות. בנוסף, הארגון הוביל לכך ששדה התעופה של האי באלי באינדונזיה אסר שימוש בשקיות ניילון באוגוסט 2016.

רובי נובאק

שיחות מוטיבציה אפקטיביות מתבצעות כאשר משתמשים באמצעים לא רגילים. למשל, ילד בן 13 עם סדרת שיחות מוטיבציה שזכו לעשרות מיליוני צפיות ביוטיוב. ביניהם, קמפיין לסיום רעב הילדים בארצות הברית. ב-2013 הוזמן נובאק לבית הלבן, שם הצטלם כשהוא יושב ליד שולחנו של הנשיא ברק אובמה במשרד ומעניק לאובמה חיבוק. עובדה פחות ידועה לגבי נובאק היא שהוא נולד עם אוסטאוגנזה אימפרקטה, מחלה נדירה הגורמת לעצמותיו להישבר בקלות. הוא שבר יותר מ-70 עצמות במהלך חייו הצעירים, אך לא נתן למחלה להחליש אותו אפילו במעט והמשיך בפעילות החברתית שלו.

ג'וזי טוטה

במאמר של המגזין "ניו יורק טיימס", השחקנית ג'וזי טוטה יצאה כנקבה טרנסג'נדרית. השחקנית כיכבה בעבר בסדרת הנוער "ג'סי" בערוץ דיסני. במדיה החברתית היא דוגלת בזכויות להט”ב. לדוגמה, היא עודדה את עוקביה להצטרף לפרויקט המספק שירותי מניעת משברים והתאבדות לנוער להט"בי, במאבק לסיום טיפולי המרה. קמפיין לזכויות אדם העניק לטוטה השנה את "פרס הראות" של HRC, המכיר באנשים המשתמשים בכישרונם ובפלטפורמה שלהם כדי לתמוך באנשי להט”ב.

© gettyimges.IL/Amy Sussman
תגובות