סכנת חיים: הדרך היחידה לבית הספר - כביש סואן ולא מרומזר . צילום: נעם פינבליט

סכנת חיים: הדרך היחידה לבית הספר - כביש סואן ולא מרומזר

תלמידי כפר הנוער "גלים" נתקלים מדי יום בסכנת חיים של ממש כשהם נאלצים לחצות כביש סואן על מנת להגיע לשטח בית הספר והפנימייה. למרות שהותקן רמזור המתריע על הולכי רגל, הפתרון אינו מספק ובני הנוער שחוצים את הכביש עדיין נמצאים בסכנה יומיומית עד להסדרת צומת מרומזר

מה קורה כשתלמידים נאלצים להגיע לבית הספר אבל אין גישה בטוחה? הם נאלצים לחצות מדי יום, אפילו מספר פעמים ביום, כביש דו סטרי סואן, להתחמק ממכוניות ומשאיות שדוהרות על הכביש ולקוות שלא יקרה אסון. זאת המציאות של תלמידי ותלמידות כפר הנוער "גלים", שכולל בתוכו בית ספר וגם פנימייה ולומדים בו מעל אלף תלמידים וכמאתיים מהם גם מתגוררים בפנימייה. כמות לא מבוטלת של תלמידים צעירים שנאלצים, בעל כורחם, לסכן את חייהם מדי יום. מנכ"ל הכפר הגדיר את המצב כאיום יומיומי על התלמידים והנהגים, אז מדוע עד כה לא הוסדר צומת מרומזר? 

 

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

תלמידים המבקשים להגיע לבית הספר או לצאת ממנו יכולים להשתמש בשירותי ההסעות שמסופקים להם ומסיעים אותם עד לפתח בית הספר. אך מה קורה למי שלא יכול או מעוניין להשתמש בשירותי ההסעה וצריך להתנייד בתחבורה ציבורית? אוטובוס של אגד, משמש את התלמידים להגעה וחזרה הביתה, אך תחנת ההורדה במסעוף כפר גלים שצמודה לשטח הכפר נמצאת בצדו השני של כביש מספר 4. באין צומת קרוב לתחנה או לכפר, נאלצים התלמידים שיורדים בתחנה לחצות כביש דו סטרי סואן ועמוס במכוניות שנוסעות במהירות גבוהה. מדובר באחד ממחדלי הבטיחות החמורים ביותר, וזאת אפילו בלי להזכיר את חוסר קיומם של פסי האטה או תמרורים שמתריעים על ילדים בדרך.

 

לפני כשנה, הנהלת הכפר שלחה מכתב להורים בו הם מתבקשים לשוחח עם ילדיהם על הנושא: "צומת הגישה לכפר מהווה סכנה חמורה ומיידית הן להולכי רגל והן לבאים וליוצאים בכלי רכב. נושא שנדון מזה מספר שנים גם מול הנהגת ההורים וכלל ניסיונות רבים למתן מענה לסכנה מצד כל השותפים", כך נכתב. "אנחנו מנסים להפעיל נהלים פנימיים בעיקר כלפי תלמידי חטיבת הביניים ולא לאפשר יציאה והגעה חופשית על מנת למנוע חציית הצומת. אנו פונים אליכם ומבקשים מכם לקיים שיחה עם ילדיכם ולהגיע איתם לסיכום שלא יחצו את הצומת באזור הכניסה לכפר. באם הם חייבים לחצות את הכביש, יש לבחון חצייה באזור הדרומי שבו הותקן לאחרונה רמזור מלא".

בבירורים שערכנו מול משרד התחבורה והמועצה האזורית חוף הכרמל בנושא, גילינו כי באזור חציית הכביש הותקן רמוזר צהוב מהבהב שאמור להתריע לנהגים על תלמידים שחוצים את הכביש. בפועל, הרמזור לא אפקטיבי שכן קשה מאוד להבחין בו. שוחחנו עם תלמידת כיתה י"ב בכפר "גלים", נעם פינבליט, שסיפרה לנו כי היא לא ראתה את  הרמזור ולא הבחינה בו כלל עד שלא הסבנו את תשומת לבה אליו: "הוא לא נראה לעין", אומרת פינבליט, "הוא מאוד גבוה ואני בספק אם בכלל נהגים יכולים להבחין בו מהכביש. אין שום שלט או תמרור או כל דבר אחר שמתריע בפני הנהגים על כך שילדים חוצים את הכביש במקום". 

הרמזור שהותקן בצומת
הרמזור שהותקן בצומת © נעם פינבליט

"ההורים והתלמידים לא מרוצים מהמצב", מספרת לנו פינבליט, "אנחנו לא אוהבים לחצות את הכביש הזה, אבל זו פשוט הדרך היחידה להגיע לבית הספר אם אני מתחילה מאוחר או אם אני מאחרת ולא נוסעת בהסעה או אם אני רוצה לנסוע לכיוון חיפה לאחר שעות בית הספר, אני חייבת לעבור את הכביש הזה".

אז אולי כרגע התקין משרד התחבורה רמזור המאותת לנהגים על הולכי רגל, אך בהיעדר צומת מרומזר ומעבר חצייה, התלמידים ימשיכו לחצות את הכביש בצורה מסכנת חיים. מדובר בכשל בטיחותי חמור המסכן מדי יום מאות תלמידים, שנאלצים בעל כורחם לחצות כביש סואן.

תגובת משרד התחבורה: "משרד התחבורה פועל להסדרת הצומת, במסגרת הרחבת כביש 4 מצומת ז'בוטיסקי ועד לשדרות הרצל. עד אז, המשרד התקין בצומת רמזור להולכי רגל ופועל מול הרשות המקומית להתקנת פתרונות ביניים, שיסייעו לתלמידים לחצות את הצומת בביטחה". 

תגובת מועצה אזורית חוף כרמל: "לאור לחצים שהפעילה המועצה על מנת לקדם את הסדרת הצומת בכפר גלים, ובשיתוף פעולה עם נת"י (נתיבי ישראל), הוקדם תהליך התכנון והביצוע של הסדרת הצומת, והוא נמצא בשלבים מתקדמים. אנו תקווה כי בחודשים הקרובים יחלו בביצוע העבודות בשטח". 

תגובת דני גילדין מנכ"ל כפר הנוער "גלים": "צומת הכניסה לכפר גלים הוא איום יומיומי על התלמידים והנהגים, אנחנו מודים לראש המועצה אסיף איזק על המאבק שלו לרמזור הצומת ומקווים שהרמזורים יגיעו בהקדם כי מדובר בסכנת חיים אמיתית".

 

תגובות