"הציורים הם החיים ההזויים שלי". תום בפעולה. צילום: פייסבוק

"הציורים הם החיים ההזויים שלי"

טומי זנדשטיין הוא אחד מיוצרי הקומיקס הצעירים והמבטיחים בישראל. לקומיקס הוא הגיע בזכות מחברת הקשקושים שההורים קנו לו בבית הספר היסודי. בראיון מיוחד הוא נותן טיפים לחובבי הקומיקס שביניכם

לא פעם ולא פעמיים, יצא לי לפגוש אמנים צעירים כשרוניים בתחום הציור והאיור, אלא שרבים מהם בחרו שלא להתפתח בתחום האומנות וסירבו להשקיע בו יותר מבתחביב.

אחד ממאיירי הקומיקס הנחשבים, שאני רואה בו מודל לחיקוי, הוא טומי זנדשטיין, מאייר מקצועי ב"מעריב לנוער" ובסדרת הקומיקס לנוער "זבאנג". פגשתי אותו לראיון מיוחד בו הוא סיפר על התחביב המיוחד, המודל שלו לחיקוי וכמובן שסיפק לגולשי פרוגי, גם כמה טיפים לאיור קומיקס.

אז איך הכל התחיל?

"תמיד ציירתי. אבל נקודת מפנה מאוד חשובה היתה כשבבית הספר היסודי כל הזמן הייתי מצייר על השולחנות בבית הספר, והם התמלאו בעיטורי הציור שלי. ההורים שלי החליטו למנוע את זה ממני וקנו לי מחברת קשקושים ששימשה אותי רק לציורים. אותן מחברות קשקושים מלוות אותי עוד מימי בית הספר היסודי ועד היום".

מה הנושאים שאתה הכי אוהב לאייר?

"בדרך כלל אני מצייר דברים יחסית ריאליסטים עם טוויסט הומוריסטי, אבל באופן עקרוני, לכל סדרה שלי יש נושא משלה. לדוגמה, בסדרת הקומיקס שלי 'אוי וויי' אני כותב על מקרים אמיתיים מצחיקים או מוזרים מהחיים שלי, ושם אני משתדל כמה שיותר להיות נאמן למציאות".

"הנושא הוא בעיקר אני והחיים ההזויים שלי וכל הדברים המוזרים שנתקלתי בהם. מאידך יש גם את 'פצפצים', שזה בדיוק ההיפך, כל פרק של פצפצים הוא בדיחה של ריבוע קומיקס אחד שלגמרי לא קשורה לאלה שהיו לפניה, כל פעם זה נושא חדש ודמויות חדשות".

מתוך הסדרה
מתוך הסדרה "פצפצים".

איפה אנחנו יכולים למצוא את סדרות הקומיקס שלך היום?

"סיפורי סבתא, שהיא הסדרה הכי מוכרת שלי, מתפרסמת במעריב לנוער ובאתר האינטרנט שלו. 'אוי וויי' מתפרסם בעיתון הקומיקס זבנג לצד סדרה נוספת שלי בשם שאול פסיכולוג הרדיו. פצפצים מתפרסם במעריב לנוער בכל שבוע, ומעבר לזה, את כל הקומיקסים שלי אפשר לקנות בתור חוברות שאני מוכר בפסטיבלים ובחנות האינטרנטית שנמצאת באתר של סיפורי סבתא", הוא עונה.

מה הקומיקס האהוב עלייך? מנגה או קומיקס?

"יש כל מיני, אבל בעיקר TRUE STORY: SWEAR TO GOD של טום בילנד. זה קומיקס ממש מעניין ומרגש על החיים של היוצר שלו. על הדרך יש עוד כל מיני דברים, בעיקר מצחיקים או מעניינים. הציורים אמנם מאוד פשוטים, אבל הבן אדם יודע לספר סיפור".

מתוך הסדרה
מתוך הסדרה "סיפורי סבתא".

מה הטיפים והעצות שלך לנערים צעירים שרוצים להשתלב בתחום הקומיקס?

"דבר ראשון ובסיסי - מחברת ציורים. אמן אמיתי לא הולך לשום מקום בלי מחברת חלקה שבה הוא יכול לצייר. תמיד יהיה מישהו שמצייר יותר טוב ממך, תמיד יהיה את מי שכותב יותר טוב ממך, וזו ממש ממש לא סיבה לא לצייר או לא להראות את הציורים שלך לאחרים, להיפך - כשאתה רואה ציור שאתה אוהב, תתעמק בו, תסתכל על הפרטים הקטנים בו, ותנסה להבין מה הצייר הוא כן עושה שאתה לא עושה, וזה ישפר את האמנות שלך ברמות מטורפות".

מתוך הסדרה
מתוך הסדרה "פצפצים".

"תכתוב על מה שאתה מכיר, ותכתוב דברים שאתה בתור קורא היית רוצה לקרוא. אם תכתוב קומיקסים שאתה היית רוצה לקרוא - אז תהיה בטוח שיש עוד מישהו חוץ ממך שגם רוצה לקרוא את אותו הדבר. למתחילים: מומלץ בחום לקרוא את ככה מציירים זבנג של אורי פינק, שם למדתי המון עקרונות מאוד שימושיים על בימוי וציור קומיקס. למתקדמים: תקראו את הספרים של סקוט מקלאוד", הוא מוסיף.

"דבר חמישי ואולי החשוב ביותר - אל תוותרו. ראיתי כל כך הרבה אנשים שמציירים קומיקסים מדהימים שהלכו לעבוד בדברים אחרים וזנחו את הקומיקס, ושאלתי אותם 'למה?! אתם כל כך טובים בזה!' והם ענו 'כי אי אפשר להתפרנס מזה בארץ'. הקטע הוא שראיתי כל כך הרבה כאלה שקלטתי שכמעט ואין אף אחד בארץ שאפילו מנסה", הוא מסכם.
תגובות