מיהו עורך דין פלילי ומהן הזכויות המשפטיות לנוער?. freepik

מיהו עורך דין פלילי ומהן הזכויות המשפטיות לנוער?

נעצרתם או עוכבתם לחקירה בשל חשד לפלילים? אלו הן הזכויות המגיעות לכם כקטינים וכל מה שחשוב לדעת על תהליך החקירה, המשפט ובחירת עורך הדין

בשיתוף עם שאול-רן ושות' - משרד עורכי דין פלילי

עורך דין פלילי מומחה לנוער מתמחה בתחום עבירות המבוצעות על ידי קטינים ובני נוער. בנוגע לעניינים פליליים של קטינים, חוק הנוער מתווה הליכים מיוחדים בנוגע למעצר של קטינים, הגשת כתבי אישום נגדם וניהול ההליך בבית המשפט לנוער.

בשונה מהליכים פליליים כלפי בגירים, בקטינים החוק מורה ומנחה את בית המשפט לתת דגש ומשקל לאינטרס ולשיקול של שיקום הקטין והחזרתו למסלול חיים נורמטיבי. לכן מומלץ לבחור עורך דין פלילי מומלץ שיפעל לסיום ההליך המשפטי באוריינטציה טיפולית ושיקומית כלפי הקטין ולא בדרך של ענישה והרשעה פלילית.

עורך דין פלילי לנוער מספק שירותי ייעוץ, ליווי וייצוג של קטינים החשודים בביצוע עבירות פליליות שונות. הסיוע המשפטי, נועד להגן על הזכויות והאינטרסים של הקטין חשוד ולהעניק לו הזדמנות להשתקם, תוך הימנעות מנשיאה בעונש חמור וברישום פלילי העלול לפגוע בעתידו. 

הגנות מיוחדות לשמירה על זכויות קטינים

המחוקק קבע הגנות מיוחדות לשמירה על זכויות קטינים במהלך ניהול חקירה במשטרה המתבטאות בהטלה של חובות ומגבלות מסוימות על הגוף החוקר שאינן קיימות כאשר מדובר בעצור בגיר.

אם עוכבתם לחקירה במשטרה, חייגו בדחיפות (או תבקשו מההורים) לעורך דין פלילי שיגיע לתחנת המשטרה ויוודא שזכויותיכם נשמרות! הליווי המשפטי של עורך דין פלילי לנוער, נועד להבטיח כי לא תפלילו את עצמכם בפלילים בשל הפרה של הזכויות שלכם.

© freepik

מה חשוב לדעת ואילו זכויות יש לכם כקטינים בחקירה: 

  1. 1. חובה ליידע את אחד ההורים לפחות על חקירה ועל מעצר.

  2. 2. להורים שלכם יש זכות להיות נוכחים בחדר החקירות אלא אם קצין בכיר מנע זאת מסיבה מוצדקת.

  1. 3. ישנה הגבלה על שעות החקירה.

  2. 4. יש להסביר לכם, הקטינים, בשפה ברורה על מה אתם נחקרים, מדוע התם נחקרים ומהן זכויותיכם.

כל חקירה בעניינו של קטין, תתבצע על ידי חוקר נוער מוסמך בלבד ואם אתם מתחת לגיל 14 החקירה יתבצע על ידי חוקר ילדים בלבד. 

מעצר של קטין יתבצע כאמצעי אחרון בלבד תוך התחשבות בגיל הצעיר של הקטין ובנזקים הנפשיים העלולים להיגרם לו. באופן כללי, מעצר של בני נוער, נשמר אך ורק למקרים בהם לא ניתן לממש את תכלית המעצר על ידי הטלת מגבלות או ערבויות ושחרור למעצר בית. 

שילוב בין כלים משפטיים וגישה אישית ואנושית

עורך דין פלילי המתמחה בייצוג בני נוער, הוא בעל הניסיון, היכולות והכלים לספק הגנה משפטית אפקטיבית עבור קטינים שהסתבכו עם רשויות החוק. 

הליווי המקצועי מתחיל כבר בשלב ההזמנה לחקירה, ממשיך בהסברת הזכויות והחובות שלכם במהלך החקירה כולל מתן הגנות משפטיות בהתאם לחוק ומסתיים בייצוג בבית המשפט לנוער עד להגעה להכרעה. 

כדי לייצג קטין בהליך הפלילי צריך לחשוב "מחוץ לקופסא", לדעת איך לדבר עם הקטין וכיצד להמחיש לו את המצב בו הוא נמצא, את הזכויות שלו, החובות שחלות עליו ואת הדרך הנכונה בה הוא חייב לפעול כדי לא להסתבך.

עו"ד אלעד שאול המתחה בפלילים: "כשאני מייצג קטין בהליך פלילי עליי לנהוג ברגישות יוצאת דופן כדי לגרום לקטין לתת בי אמון, להרגיש בנוח לדבר איתי ולספר לי את האמת כדי שאוכל לעזור לו בבניית קו ההגנה הטוב ביותר כנגד החשדות שהחוקרים עומדים להטיח בו".

ההבדל בין בית משפט רגיל לבית משפט לנוער

החוק הפלילי, בנוגע לבני נוער, נוקט בגישה המכילה כלים משפטיים המיועדים לאכיפה ולהגעה לחקר האמת וזאת בשילוב של כלים ואמצעים המיועדים לעצב את אישיותו של הקטין ולהבטיח את עתידו כבוגר.

ברוב המקרים קטין יישפט בבית משפט לנוער, שהוא בית משפט נפרד לחלוטין מבית המשפט הרגיל. השופטים בבית המשפט לנוער מוסמכים בניהול תיקים פליליים של קטינים, הם פונים לקטין בלשון שמובנת לו ונוהגים בו בעדינות יחסית לבגירים.

יחד עם זאת, בחלק מהמקרים כשהעבירה חמורה ביותר ניתן לדון קטין גם בבית משפט רגיל, למשל, אם מעורב בגיר באירוע וניתנו האישורים המתאימים להגשת כתב האישום לבית משפט רגיל.

דוגמה נוספת היא הגשת כתב אישום לבית המשפט המחוזי, בעיקר בעבירות חמורות ביותר של אלימות קשה או עבירות מין – תידון על ידי שופט מחוזי "בשבתו כבית משפט מחוזי לנוער". מדובר במעמד מפחיד ביותר ובבית משפט שגוזר עונשי מאסר ארוכים כדבר שבשגרה.

לכן יש חשיבות מכרעת וקריטית לבחירת ייצוג משפטי הולם מצד עורך דין פלילי איכותי, מוביל ומדורג על ידי חברות הדירוג.

 

תגובות