על ההבדל בין נהג חדש לנהג צעיר בכביש ובביטוח רכב . Fotolia (אילוסטרציה)

על ההבדל בין נהג חדש לנהג צעיר בכביש ובביטוח רכב

להוציא רישיון נהיגה זה תהליך לא קל ולא קצר בישראל וטוב שכך, אנחנו הרי רוצים להעלות על הכביש נהגים שיודעים את החוקים, מכירים את השלטים, מבינים מהי נהיגה נכונה וכיצד לא להסתכן ולסכן את שאר הנהגים על הכביש. מיהו נהג חדש, מיהו המוגדר צעיר ואלו הגבלות חלות על קבוצות אלה?

בשיתוף עם הפניקס smart

תוכן שיווקי

נהג צעיר

עד שכבר עברתם עשרות שיעורי נהיגה, תיאורטיה וטסט, במקרה ואתם בני 17 עד 24 אתם נחשבים לנהגים צעירים ונדרשים לכמה שנים של הגבלות עד שתפטרו מהתואר המפואר ומהשלט על השמשה האחורית. 

שלט אזהרה

נהג חדש הוא כל נהג עם ותק של פחות משנתיים מאז שעבר טסט ועליו להצמיד לשמשה האחורית של הרכב את השלט הצהוב שמצהיר על הוותק הנמוך שלו על הכביש ולמשך כל התקופה. כן, זהו שלט אזהרה של ממש שמאותת לנהגים שמדובר בצעיר על הכביש על כל המשתמע מכך כולל לא מעט לחץ והתנהלות בלתי נינוחה. זה שלט שמנסה להגיד "היו סבלניים, הוא חדש פה השתדלו לקבל את פניו בצורה נעימה ובטוחה". בישראל כמו בישראל, זה לא תמיד עובד.

עבירות חמורות יותר

נהגים חדשים נתונים תחת הקפדה יתרה של המדינה על חוקי התנועה וישנן עבירות המהוות עבירה חמורה לנהג חדש. במקרה ויואשם באחת מעבירות אלו, ניתן יהיה להתנות את חידוש הרישיון במבחן תיאוריה או אפילו בטסט נוסף. מבין העבירות החמורות: נהיגה עם רישיון שלא בתוקף, אי ציות לרמזור, אי ציות למתן זכות קדימה, עקיפה שלא כחוק, נהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים, מהירות מופרזת, נהיגה ללא מלווה, ביצוע עבירה כלשהי שהביאה לתאונה עם נפגעים בנפש ועוד. 

ליווי צמוד

נהג צעיר חדש, שגילו עד 24, למעשה מקבל רישיון נהיגה בכמה שלבים. הרישיון הראשון שלאחר הטסט הוא היתר לנהיגה לחצי שנה בה הוא נדרש לנהוג בלוויית נהג ותיק ולצבור למעלה מ-50 שעות נהיגה כשלפחות 20 מהן בדרך עירונית ו-15 בדרך שאינה עירונית. 15 שעות מתוך ה-50 צריכות להתקיים בשעות הלילה. בשלושת החודשים הראשונים עליו לנהוג עם מלווה בכל שעות היממה, לאחר שלושה חודשים נדרש המלווה רק בנהיגת לילה בשעות שבין תשע בערב לשש בבוקר. 

© Fotolia אילוסטרציה

המלווה חייב להיות בעל רישיון נהיגה עם ותק של חמש שנים לפחות או שגילו למעלה מ-30 ובעל שלוש שנות ותק על הכביש בסוג רישיון זהה לנהג החדש. הנהג המלווה אינו יכול להיות נהג חדש בעצמו וחל איסור מפורש וברור מאליו על ליווי תחת השפעת אלכוהול.

מה קורה אחרי חצי שנה?

בתום חצי שנת ותק על הכביש, הנהג הצעיר יכול להיפרד לשלום מהמלווה אך הוא אינו מורשה להסיע למעלה משני בני אדם עד שיגיע לגיל 21. 2 מה חשוב שתדעו בדרכים כנהגים חדשים?

נהגים חדשים מאופיינים בהתנהגות שאינה נינוחה על הכביש, לעיתים תוך תחושת לחץ וחוסר ביטחון מוחלט. התנהגות הנהגים שמסביב לא תורמת בדרך כלל לתחושה הטובה מה שמוביל לטעויות בשיקול הדעת והדרך משם אל התאונה היא קצרה. זו הסיבה לחקיקת השלבים בקבלת רישיון – המדינה מסייעת לנהגים החדשים לעבור תקופות הסתגלות על הכביש, לצבור ניסיון באופן בטוח ולצאת לדרכם כשהם נהגים נינוחים ומרוכזים יותר ולחוצים פחות. 

הסיכוי שנהג חדש יהיה מעורב בתאונה הוא גבוה יותר ומעידים על כך נתונים מכל רחבי העולם זו גם הסיבה לכך ביטוח לרכב נהג חדש יקר יותר מביטוח רכב של נהג בעל ותק. יחד עם זאת, חברות הביטוח מתייחסות היום גם לאמצעי הבטיחות המותקנים ברכב ומעניקה הנחות לנהגים במכוניות בעלות מערכות בטיחות אקטיביות. אלה המערכות המתקדמות המסייעות למניעת תאונה מלהתרחש ולא רק להגן על הנהג בעת התרחשותה כפי שאנחנו מצפים מחגורת הבטיחות וכריות האוויר. כשנהג חדש וצעיר נוהג ברכב בעל מערכת שיודעת להתריע ואף לבלום את הרכב בעצמה לפני פגיעה ברכב שמלפנים או יודעת למנוע באופן אקטיבי סטייה מסוכנת מנתיב, הוא בהחלט מוריד לעצמו את הסיכוי לתאונה. זו גם הסיבה שהמדינה מתגמלת נהגים המתקינים מערכות אלה גם במכוניות ישנות בהוראתה להפחתה במחיר הביטוח לרכב עבור נהגים אלו.

מדובר הן בפרמיית ביטוח החובה (נועד לכסות הוצאות רפואיות שלאחר תאנה) והן בפרמיות לביטוח מקיף או צד ג' (כיסוי מפני הוצאות לתיקוני רכוש) משום שהן כולן משקפות את ההתנהגות של הנהג על הכביש והתמחור שלהן הוא שקלול של מגוון סיכויים וסיכונים של אי אלו תרחישים. 

נהג בעל ותק של כמה שנים ישים לב לירידה בפרמיית ביטוח הרכב השנתית והיא ממשיכה במחירה הנמוך למשך שנים ארוכות כל עוד לא נרשמות בדרך אי אלו תאונות, עבירות תנועה חמורות ואף שלילת רישיון – לשלושת אלה יש השפעה מכרעת על מחיר הפרמיה. 

קיבלתם לאחרונה רישיון? אתם עומדים ללמוד עוד לא מעט מושגים בתחום ביטוח הרכב, לא חלילה כי תשתמשו בו אלא משום שתאלצו לחדש אותו בכל שנה. אם שאלתם, למשל, מהי פרמיה – זוהי המילה המציינת את עלות הביטוח לתקופה בין אם חודש או שנה. 

ואם בפרמיה עסקינן, זכרו שחברות הביטוח אינן רק מייקרות את מחיר ביטוח הרכב של נהגים בלתי זהירים, אלא מצ'פרות נהגים זהירים ולא רק מעניקות להם הנחות ומחירים אטרקטיביים, אלא מוצרים ייעודיים ומוזלים. מדובר בחלק בלתי נפרד במלחמה בתאונות הדרכים ותרומה של חברות הביטוח למאבק החשוב הזה. אם היינו צריכים לתת להם טיפ אחד כנהגים חדשים על הכביש היינו ממליצים לנסות להירגע כמה שיותר ולהתמקד בנהיגה זהירה ובטוחה ופחות בחוסר הסבלנות של הנהגים מסביב, זה גם יהיה שווה לכם כלכלית. 

על ביטוח רכב ייעודי לנהג צעיר

מאחר ובד"כ נהגים צעירים נכנסים תחת הפרמיה של ההורים, זו מתייקרת באופן ניכר שכן החישוב נעשה על פי הנהג בעל הסיכוי הגבוה יותר להיות מעורב בתאונה. חברות הביטוח מציעות בשנים האחרונות מוצרי ביטוח ייעודיים לנהגים צעירים וחדשים שמאופיינים בתשלום רק בעבור הקילומטרים שמבצע הנהג הצעיר בפועל בחודש ולא כעלות שנתית כללית. בכך, הן מאפשרות למשפחות לחסוך במאות ואף אלפי שקלים בהוצאות ביטוח הרכב השנתיות. 

מוצרים ביטוחיים אלה נשענים על רכיב דיגיטלי המותקן באוטו ומתקשר עם אפליקציה ייעודית בסמאטרפון של הנהג בעזרתה הוא מפעיל ומשהה את הביטוח בתחילת ובסוף כל נסיעה. באפליקציה ניתן לעקוב אחר היסטוריית הנסיעות, מה שתורם גם למעקב הצבירה אחר השעות הנדרשות בתקופת הליווי. חשוב מכך, האפליקציה מתעדת אירועים חריגים בכביש וכך מאפשרת להורים להתעדכן באופי הנהיגה של הילד או הילדה גם אחרי תקופת הליווי, מה שמעניק להם קצת שקט נפשי בעוד הם נותנים להם את מפתחות הרכב.