מילון הביטוח הגדול: מושגים שכל נהג חדש חייב להכיר. Fotolia

מילון הביטוח הגדול: מושגים שכל נהג חדש חייב להכיר

למי קראת טוטאל-לוס, מדוע יש גבול לכל אחריות ולמה פוליסות ביטוח מנוסחות באופן מיוחד? אין לנו תשובה לשאלה האחרונה, אבל כן יש לנו מילון שיסגור לכם את הפינה

בשיתוף עם ביטוח 9

תוכן שיווקי

 

עברתם טסט? מזל טוב! ברוכים הבאים לסטטוס נהג חדש המאפשר לכם לשבת מאחורי ההגה ובו-זמנית ללחוץ על דוושת הגז ולהשתחרר מהתלות בזמן והחשק של ההורים. עם הכיף, מגיעה גם אחריות ובמקרה זה נהיגה ברכב עם הרישיון החדש וביטוח נהג חדש, שלט נהג חדש על השמשה האחורית והשלמת תקופת ליווי. עם האחריות שבאה עם הכיף, מגיעה גם החשיפה הראשונה לאוצר המילים והביטויים ב״ביטוחית״, ששמה בכיס הקטן את זה שהכרנו בשיעורי הספרות על שירת ימי הביניים רק שכאן, להבנת מושגים דוגמת ״השתתפות עצמית״ או ״שמאות״ יש משמעות רבה יותר בחיי היומיום של כולנו מעתה ועד עולם.

סוגי הביטוחים הקיימים

יתכן וברשימת הדברים שאתם חייבים שיהיו לכם ברכב בשעת הנהיגה יש פלייליסט, חבילת גלישה כדי שתוכלו לנווט ליעד ובקבוק מים להתרעננות, אבל יש שני דברים שאסור לכם לנסוע בלעדיהם: רישיון נהיגה בתוקף (ותואם לסוג הרכב) וביטוח רכב או שניים מהשלושה הקיימים. אם שוטר עוצר אתכם בצד לבדיקת רשיונות, הוא מצפה שתציגו בפניו רישיון נהיגה וביטוח רכב חובה שבנוסף לו, ישנם שניים נוספים שכדאי שתכירו. 

ביטוח רכב חובה, כשמו כן הוא, הוא חובה על פי חוק ומכסה את נזקי הגוף של הנהג ברכב והנוסעים. אם תיתפסו על-ידי שוטר נוהגים ללא ביטוח זה, תקבלו זימון לבית משפט ואם תהיו מעורבים בתאונה עם נפגעים – או חלילה תיפגעו בעצמכם, תוכלו להפעילו. 

שני הביטוחים הנוספים הם ביטוח מקיף וצד ג׳, ביטוחי רכוש שאינם חובה אלא רשות. ביטוח מקיף כולל בתוכו כיסוי לנזקים שייגרמו לרכב המבוטח במקרים כמו תאונה, נזקי טבע או נזקים כתוצאה מפריצה או ונדליזם. בפוליסת הביטוח המקיף כלול גם ביטוח צד ג׳, המציע כיסוי לנזקים שייגרמו לרכוש של צד שלישי בעקבות תאונה כמו גם הוצאות משפטיות וטיפולים רפואיים. 

טוב לדעת: ביטוח מקיף כולל ביטוח צד ג׳; אבל ביטוח צד ג׳, הניתן לרכישה בנפרד, אינו כולל ביטוח מקיף. אז למי זה טוב? למי שנוהג ברכב ישן ובעל ערך נמוך יחסית, המעוניין ברשת ביטחון במקרה שיגרום נזק לרכוש של מישהו אחר. 

בנוסף לביטוחים אלו, ישנם גם כמה ייעודיים עבור אוכלוסיות כאלו ואחרות דוגמת ביטוח לנהג חדש הפופולרי. בשנתיים הראשונות מקבלת רישיון הנהיגה נחשב כל נהג ל״נהג חדש״, וזה נכון למי שעבר את הטסט בגיל 17 או 26. שילוב של חוסר ניסיון וביטחון מאחורי ההגה או לחילופין – הערכה עצמית כוזבת של מיומנות ביכולות הנהיגה, אלו הגורמים המובילים למעורבות הגבוהה של נהגים חדשים בתאונות דרכים. כיוון שנהגים חדשים לרוב מועדים יותר לתאונות, נוטות פוליסות הביטוח שלהם לעלות יותר מאלו של נהגים מבוגרים אך עדיין, ניתן לחסוך כיום משמעותית בעלויות עקב ביטוחים זמניים כאלו ואחרים וקבלת הטבות המותאמות לנתוני המבוטח.

רגע, אם אנחנו כבר פה, כמה עולה בכלל ביטוח רכב? 

לחברות הביטוח מדדים שונים לקביעת מחירה של פוליסת ביטוח הרכב. מחירו של ביטוח רכב חובה משוקלל בין היתר לפי פרטי הנהג הצעיר ביותר הנוהג ברכב, מספר פסילות הרישיון של כלל הנהגים, נפח המנוע, מערכות התראה על אי שמירת מרחק ועוד. 

עלות הביטוח המקיף מחושבת לפי שלושה פרמטרים: נתוני הרכב – סוג, שנת ייצור, מודל, מחיר מחירון ואחרים; נתוני הנהגים: גיל, מגדר וותק מאחורי ההגה; והעבר הביטוחי של כלל הנהגים. במילים אחרות, פוליסה הכוללת נהג/ים עם מעט שנים על הכביש תעלה יותר וכך גם כזו שכוללת נהג/ים עם היסטוריה של תאונות דרכים או תביעות ביטוח. 

מחירה של פוליסת ביטוח צד ג׳ נקבעת לפי סוג הרכב ושנת ייצורו, העבר הביטוחי של בעל הרכב ושנות הותק על הכביש של כל הנהגים.

© adobestock (אילוסטרציה)

מושגים נוספים שכדאי לשנן

  • השתתפות עצמית

בלשון הפוליסה: בקרות מקרה הביטוח […] ינוכה מתגמולי הביטוח סכום של השתתפות עצמית הקבוע במפרט לגבי כל תביעה ובהתאם לסוג הנזק שנגרם.

בעברית: סכום קבוע מראש שאותו ישלם המבוטח מכיסו אם יבחר להגיש תביעת ביטוח לתיקון נזק. ככל שסכום ההשתתפות העצמית גבוה יותר, כך צפוי להיות מחיר הפרמיה החודשית נמוך יותר. 

  • ‎גבול אחריות

לעיתים עלויות הנזק שנגרם בעקבות תאונה גבוהים מהסכום שנסגר מול חברת הביטוח כלומר, גבול האחריות הוא גובה הסכום המקסימלי שהמבטחת תשלם כפיצוי.

  • רכב באובדן גמור

בלשון הפוליסה: רכב שגנוב ולא נמצא בתוך 30 יום […] רכב ששמאי רכב מוסמך קבע לגביו שהוא יצא מכלל שימוש/ שהנזק הישיר שנגרם לו הוא 60% ומעלה משווי הרכב/ שאינו ניתן עוד לשיקום. 

בעברית: המכונית הגיעה למצב של טוטאל-לוס ואינה שווה עוד תיקון והמבוטח מקבל פיצוי על ערך המכונית מחברת הביטוח שלו. במקרה זה לא נגבה סכום ההשתתפות העצמית.  

  • גרירה ותיקוני דרך

בעברית: שירות חשוב במקרה של תקלה או השבתה של הרכב, הכולל תיקוני דרך קלים או גרירה למוסך.

  • שמאות רכב 

בעברית: הערכת מחירים של כלי רכב לצורך ביצוע עסקאות או תשלום נזקים, מיסוי וכדומה.

ישנם לא מעט מושגים נוספים הנוגעים לעולם הביטוח שכן אלו שהובאו בפניכם בכתבה זו הם רק חלק קטן מרשימה ארוכה. כדי להיות נהגים טובים יותר אך בפרט כאלו זהירים, מומלץ להכיר כמה שיותר, לבטח את רכבכם וחשוב יותר, להיות סבלניים בכבישים. 

נסיעה טובה ובטוחה.