מדברים דוגרי: אל תתייג אותי!. adobestock

מדברים דוגרי: אל תתייג אותי!

לכולנו יש נטייה לתייג אנשים, לתת לכל אחד "כותרת", להצמיד לכל אחת "סיפור" – ההוא טחון, זאת חנונית, היא אדישה והוא "חש" - כולנו לפעמים חוטאים בתיוג של אנשים. למה זה קורה? איך זה משפיע ואיך אפשר לתקן?

לכולנו יש נטייה לתייג אנשים, לתת לכל אחד "כותרת", להצמיד לכל אחת "סיפור" – ההוא טחון, זאת חנונית, היא אדישה והוא "חש" והרשימה עוד ממשיכה וממשיכה. תבדקו עם עצמכם רגע, איזה תיוגים רצים חזק אצלכם בשכבה? היום פינת ה"דוגרי" של פרוגי בשיתוף מנחי מרכז "מצמיחים", תעסוק בסטיגמות...

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

למה בעצם אנחנו ממהרים לתייג אנשים? 

בני נוער מעידים כי הם מתייגים אנשים כי זה עושה את החיים יותר קלים, מייצר איזה סדר בראש ועוזר להבין למי אני רוצה להתקרב וממי אני רוצה להתרחק או אולי אפילו להיזהר. יש גם כאלו שמודים, שלפעמים לתייג מישהו, גורם לו פשוט להרגיש יותר טוב ממנו. 

© adobestock

מה הבעיה בעצם עם לתייג אנשים? 

 בואו נבדוק ונענה לעצמנו בכנות על כמה שאלות:

  • יצא לכם להכיר מישהו שנראה לכם אחלה ילד, ואחרי שהכרתם קצת יותר לעומק, התאכזבתם כהוגן? 

  • יצא לכן להכיר מישהי שעשתה עליכן רושם ראשוני ממש גרוע, אבל לאורך זמן ממש הופתעתן לטובה, ואולי אפילו נהייתן חברות? 

כשאנחנו מתייגים, אנחנו עלולים לפספס אנשים טובים בדרך, פשוט כי אנחנו לא נותנים להם צ'אנס ולא טורחים להכיר אותם באמת, לגלות מי הם מעבר ל"כותרת" שהדבקנו להם. לא חבל? 

  • יש לכם חבר שאתם יודעים שיש עליו תיוג ממש לא מוצדק וזה מפריע לכם?

  • עליך יש איזה תיוג? מה את מרוויחה מהתיוג הזה? מה אתה מפסיד? 

  • איך משפיע תיוג על ילדה? 

© צילום: fotolia

ילדים משתפים שתיוג גורם לאחרים לשפוט אותם לא בצדק או להתרחק מהם. לפעמים אנחנו גם מושפעים מאחרים, ומוותרים על להתחבר עם מישהו, שנראה לנו ממש נחמד, פשוט כי יש עליו סטיגמה של סנוב או ערס ואנחנו חוששים מה יחשבו עלינו אם יידעו שאנחנו חברים. 

אגב חברים, לפעמים – גם חברים טובים מתייגים אחד את השני. במצבים כאלה, לפעמים אנחנו מתאימים את ההתנהגות שלנו לתיוג שהחבר שם עלינו, אם כל החברים מתייגים אותי בתור המצחיקן, זה יכול להיות כיף, אבל מה אם לפעמים אני רוצה שייקחו אותי ברצינות?

אתם מבינים? התגיות האלה שאנחנו שמים על אחרים, מגבילות אותנו וגם אותם בכל מיני דרכים. 

איך אפשר לשנות את זה?

תחשבו על שינוי לטובה שעשיתם בשנה האחרונה? אולי אתם יותר מתאפקים כשאתם כועסים, אולי הצלחתם להתמיד בספורט, אולי התמודדתם עם חרדת בחינות – כולנו משתנים כל הזמן. 

כשאנחנו מתייגים מישהו, אנחנו לא מאפשרים לו להשתנות. פשוט החלטנו שהוא כזה, ואנחנו בכלל לא עוצרים לראות אם משהו השתנה. יש בזה משהו ממש לא הוגן. 

אז קחו לעצמכם אתגר לשבוע הקרוב – תבחרו ילד או ילדה מהשכבה שלכם, שיש עליהם איזה שהוא תיוג, ותנסו להכיר אותם קצת יותר. לבוא בלב פתוח, לשחרר את הדעה שיש לכם ואת השיפוטיות – ותראו מה תגלו.

ואם אתם מרגישים שיש איזה תיוג שחבר או חברה שמים עליכם ובא לכם קצת לנער אותו מכם – אולי כדאי לאזור אומץ ופשוט לדבר איתם על זה. 

 מרכז מצמיחים פועל לצמצום אלימות, שיימינג ובריונות ברשתות החברתיות. לחצו כאן אם אתם מעוניינים בטיפים נוספים

 

 

תגובות