מה ההבדל בין נהג חדש לנהג צעיר ומה חשוב שתדעו. Fotolia

מה ההבדל בין נהג חדש לנהג צעיר ומה חשוב שתדעו

כל הנהגים והנהגות החדשים צריכים להדביק את השלט הצהוב המפורסם על השמשה האחורית, אך על נהג חדש וצעיר חלות הגבלות נוספות, שאינן חלות על נהגים חדשים שאינם צעירים. ומה כל זה קשור לביטוח? המדריך המלא

בשיתוף עם הפניקס smart

תוכן שיווקי

רישיון נהיגה הוא סמל לחופש ולעצמאות. אחרי שנים של תלות בתחבורה ציבורית, תלות בבעלי הרישיון במשפחה, אחרי שבועות ארוכים של נהיגה לצד אדם שגם לו שליטה על דוושת הבלם, אחרי לימודים קדחתניים של תמרורים בלי סוף – מגיע הרגע הזה, שיש לך כרטיס פלסטיק ביד שאומר כל כך הרבה.

סוף סוף אפשר לקחת את מפתחות הרכב של ההורים, לאסוף את החבר'ה ולנסוע לאן שמתחשק, לנסוע לחוג או לתנועה– כל הדברים שפעם נאלצת להיסחב באוטובוסים בשבילם. ועכשיו כבר לא צריך אוזניות בשביל לשמוע את המוזיקה שמתחשק לך, הרמקולים של הרכב – כולם שלך. חופש אמיתי, כבר אמרנו. אבל בעצם, לא כל כך מהר אם את או אתה מתחת לגיל 24. והאמת? בצדק.

נהגים צעירים הם כאלה שקיבלו רישיון בין גיל 16 ו-9 חודשים ל-24, נהגים צעירים וחדשים הם כאלה שעוד לא ספרו שנתיים מאז שעברו את הטסט. אלה הנהגים והנהגות בעלי הסיכוי הגבוה ביותר להיות מעורבים בתאונות דרכים ויש לכך מספר סיבות.

© Fotolia

הראשונה היא פשוט חוסר הניסיון. עם כל הכבוד לשיעורים המעשיים, הרגע בו נהג או נהגת חדשים אוחזים בהגה לבד וללא עזרה עם דוושת הבלם או אזהרות מהמושב שמימין, שונה לגמרי מכל מה שהכירו עד כה. מהירות ואיכות התגובות עדיין אינן מושלמות, הלחץ רב והנהיגה אינה נינוחה ובטוחה. ובכבישי ישראל הסוערים אין מדובר במשימה קלה במיוחד בשבועות ואף החודשים הראשונים.

נהגים ונהגות חדשים-צעירים רבים חווים חרדה של ממש בשבועות הראשונים לנהיגה עצמאית, אחרים דווקא חשים ביטחון עצמי מופרז ושני הקטבים הללו מובילים להתנהגות לא נכונה על הכביש. בנוסף, דעתם של נהגים צעירים מוסחת במהירות, בוודאי אם הרכב מלא והחבר'ה מהמושב האחורי לא נותנים מנוח. ובדיוק בגלל זה, החליט המחוקק למנוע מכם את האפשרות למלא את המושב האחורי, על כך בהמשך.

מהן ההגבלות על נהגים צעירים-חדשים?

לנהגים צעירים מונהג הרישיון הדו שלבי המשקף את השנתיים הראשונות לאחר קבלת הרישיון. מיד לאחר הטסט המוצלח מקבלים הנהגים הצעירים היתר נהיגה לתקופה של שישה חודשים שמחייב אותם לצבור ניסיון ולנהוג אך ורק בליווי נהג מנוסה למשך כל התקופה והיא נחלקת לשניים. בשלושת החודשים הראשונים הם מחויבים לנהוג עם מלווה בכל נסיעה – ביום ובלילה. בשלושת החודשים הנותרים על המלווה להיות נוכח רק בשעות הלילה, בין תשע בערב לשש בבוקר.

לאורך ששת החודשים עליהם לצבור חמישים שעות נהיגה, כשעשרים מהן בדרך עירונית, 15 שעות בדרך שאינה עירונית ו-15 שעות של נהיגה בלילה. לאחר שהושלמו 50 שעות אלו, יחתמו הנהג או הנהגת הצעירים והמלווה על טופס שמאשר כי עמדו בכל הדרישות, רק אז יגיע רישיון הנהיגה הקבוע, כשתוקפו לשנתיים בלבד מיום המבחן המעשי (הטסט).

אך זה לא הסוף, כל נהג ונהגת שטרם הגיעו לגיל 21 רשאים להסיע עד שני נוסעים בלבד, אלא אם אחד מהם הוא נהג מנוסה כפי שנדרש מהנהג המלווה. רק לאחר גיל 21, אתם באמת יכולים "לאסוף את החבר'ה".

© Fotolia

לידיעתכם, נהג או נהגת מלווה יכולים להיות מי שעברו את גיל 24, שיש להם רישיון נהיגה למעלה מחמש שנים או שהם בני 30 ומעלה עם ותק של שלוש שנים ומעלה על הכביש.

נהג חדש שאינו צעיר, כלומר עבר את גיל 24 בעת שהוציא רישיון נהיגה, אינו נדרש לרישיון דו שלבי ולתקופת ליווי, אך באופן זהה לנהג צעיר, עליו להדביק על השמשה האחורית את השלט הצהוב והבולט שמתריע בפני כל הנהגים בכביש כי האוחזים בהגה ברכב הם נהג או נהגת חדשים.

מלבד זאת, ישנן עבירות תנועה שנחשבות חמורות במיוחד אם בוצעו ע"י נהגים חדשים או חדשים וצעירים, ביניהן: נהיגה ללא רישיון בתוקף, אי ציות לרמזור או אי מתן זכות קדימה, עקיפה שלא כחוק, נהיגה תחת השפעות אלכוהול או סמים, נהיגה במהירות גבוהה מהמותר, אי עצירה לפני מפגש מסילת ברזל, נהיגה ללא מלווה ואי דיווח על תאונת דרכים או אי מתן עזרה לנפגע בתאונת דרכים. שימו לב כמה המדינה דורשת מכל נהג להיצמד לכללי וחוקי הנהיגה, לרבות התנהלות נאותה, מוסרית ואחראית.

ביטוח רכב לנהג חדש ולנהג צעיר

ראשית, ביטוח רכב על רגל אחת: כל נהג ונהגת מחויבים להיות מבוטחים בביטוח חובה, הוא הכיסוי לפגיעות גוף בעקבות תאונה בין אם של הנהג המבוטח או שאר המעורבים בתאונה – נוסעים והולכי רגל.

ביטוח מקיף וצד ג' הם מוצרים משלימים שמספקים כיסוי הוצאות לתיקון נזקים שנגרמו לרכב בעקבות תאונה ולרכבים הנוספים או רכוש של אחרים (צד ג'). צד שלישי או צד ג' הוא מי שאינו מוטב בפוליסת הביטוח אך בכל זאת מגיע לו פיצוי עקב התנהלות של בעל הפוליסה. כשנהג פוגע ברכב של צד ג' או ברכוש אחר שלו, עליו לפצות אותו על הפגיעה -לכסות את הוצאות התיקון וכאן נכנסת חברת הביטוח בכיסוי צד ג'.

חברות הביטוח מתמחרות את הפרמיה (פרמיה היא התשלום עבור הביטוח) באופן שונה מנהג לנהג, בהתאם לרמת הסיכון שלו, כלומר לסיכוי שיהיה מעורב בתאונת דרכים ויתבע את הביטוח להוצאות רפואיות או לתיקון נזקים.

וכך, מאחר ונהגים חדשים או חדשים וצעירים נחשבים לבעלי סיכויים גבוהים יותר להיות מעורבים בתאונה, הפרמיה של ביטוח רכב לנהגים חדשים היא גבוהה יותר. נהגים צעירים בד"כ נכנסים לפוליסת ביטוח הרכב של ההורים שלהם ומייקרים אותה באופן משמעותי, שכן הפוליסה מן הסתם תמיד מחושבת לפי הנהג "היקר" ביותר.

הפוליסה מתומחרת הן לפי גיל הנהג או הנהגת – הביטוח היקר ביותר הוא לנהגים עד גיל 24, והן לפי שנות הוותק על הכביש, כך שגם נהג חדש ומבוגר יאלץ לשלם יותר על הביטוח שלו מאחר וגם הוא נחשב למועד יותר לפורענות מנהג ותיק.

© adobestock (אילוסטרציה)

פרט שחשוב מאוד לדעת הוא שכל תביעת ביטוח רכב מעלה את פרמיית הביטוח העתידית. כלומר, נהג או נהגת שהיו מעורבים בתאונת דרכים ומגישים תביעת ביטוח לכיסוי הוצאות, יספגו עליה בפרמיה בעת חידוש הביטוח הקרוב, ואין זה משנה אם הם עוברים לחברת ביטוח מתחרה, שכן היא מקבלת את הפרטים הללו מזו הקודמת.

כיצד להפחית בעלויות ביטוח הרכב לנהג צעיר או חדש?

בשנים האחרונות מציעות חברות הביטוח מוצרים חדשניים ודיגיטליים שמאפשרים לנהגים צעירים וחדשים (או להוריהם) לשלם פחות על ביטוח הרכב שלהם. באמצעות רכיב דיגיטלי המותקן ברכב ומתקשר עם אפליקציה ייעודית בסמארטפון של הנהג או הנהגת. ניתן להפעיל ולכבות את הכיסוי הביטוחי בתחילתה ובסופה של כל נסיעה. כך, הם משלמים על הביטוח בהתאם לשימוש שבוצע על ידם ברכב.

אם מדובר בפוליסה של ההורים, היא אינה סופגת עליה משמעותית כל כך, אלא תשלום חודשי נוסף בהתאם לקילומטרים שבוצעו על ידי הנהג הצעיר/חדש במהלכו. מעבר לעלויות, היתרון הנוסף של הפוליסה הזאת הוא ההפרדה בין הנהג הצעיר לבין הוריו. מדובר בפוליסות נפרדות, כך שנעשית תביעת ביטוח בגין תאונה שהתרחשה בעוד הנהג או הנהגת הצעירים מאחורי ההגה, היא לא תשפיע על הפוליסה העתידית של ההורים, אלא של הנהג או הנהגת הצעירים.

לא אף זו, מאחר וביטוח רכב לנהג צעיר לפי קילומטרים הוא כאמור מוצר שנשען על רכיב דיגיטלי המותקן ברכב, הוא גם אוסף נתונים שמאפשרים להורים להיות במעקב צמוד יותר אחר נהיגתם של הצעירים. לא רק שהם יכולים לדעת במדויק כמה קילומטרים הייתה כל נסיעה, אלא גם האם התרחשו אירועים חריגים בה כמו בלימות פתאומיות או פניות חדות. מידע חשוב לכל הורה שנותן את המפתחות לנהגים החדשים במשפחה.

השוואת מחירי ביטוח רכב

בכל מקרה, לכל הנהגים – צעירים, חדשים וותיקים מומלץ מאוד לבצע השוואת מחירים בביטוח רכב – הן לביטוח החובה והן למקיף. שווה לבדוק מול כמה חברות ביטוח את המחירים המוצעים לכם, המוצרים הייחודיים המוצעים לכם, רמת התחכום של השירותים הדיגיטליים והישירים של החברה וכל זאת בהתאם לסטטוס הרישיון, הוותק על הכביש ולגילכם בעת רכישת הביטוח.

מדובר בפעולה פשוטה שלא אורכת זמן רב. השקיעו כשעה בכניסות לכמה אתרי אינטרנט, הכניסו את כל הפרמטרים (הנכונים!) ותקבלו ישירות למייל הצעות ברורות ומתומחרות. שווה גם לקפוץ לאתר  רשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון שם תוכלו לראות בטבלה ברורה וצבעונית מי מחברות הביטוח מעניקה את השירות הטוב ביותר, מי מפעילה את האמצעים הדיגיטליים ושירותי האונליין המתקדמים ביותר וכו'. ביטוח רכב הוא דבר שמתעסקים אתו פעם בשנה ושוכחים, עד שקורה משהו שמצריך התערבות של חברת הביטוח, אתם רוצים לבחור בזו שתהיה שם בשבילכם עם השירות המהיר, היעיל והטוב ביותר שתוכלו לקבל. והכול בכפוף לתנאי הפוליסה, כמובן.