"כשאמא חלתה בסרטן, הבנתי עד כמה השיער הוא העוצמה שלי". צילום פרטי

"כשאמא חלתה בסרטן, הבנתי עד כמה השיער הוא העוצמה שלי"

"ניסיתי לתאר לעצמי מה עובר על נערות בגילי שמאבדות את השיער שלהן": נועה אנגל מספרת על איך המחלה של אמה גרמה לה להבין את הכוח שבתרומת השיער

מאז ומתמיד היה לי את השיער הכי עבה, והוא תמיד היה חלק ממני ומה שאפיין אותי, אבל זה היה כשאמא שלי חלתה בסרטן, כשהבנתי עד כמה הוא העוצמה שלי.

זה היה כשהייתי בכיתה י'. אמא חלתה בסרטן השד ובעוד שאת כל תקופת המחלה שלה הצלחתי להדחיק ואני בקושי זוכרת, יש רגע אחד שנחקק בי כנראה לעד. זה היה בלילה שלפני הטיפול הראשון. אמא ואני דיברנו בפתיחות על החששות והפחדים ומה שהכי איים עלי היה הפחד לראות את אמא עם קרחת. שהיא תאבד את השיער ותשתנה לי מול העיניים. 

ובגיל 16 המראה שלנו היה כל כך חשוב והידיעה שאמא תיראה פתאום חולה גרם לי לבכות איתה באותו הערב ולאורך כל השנה שהיא התמודדה עם מחלת הסרטן – עד שהחלימה. השיער של אמא חזר וצמח וגם החיוכים בבית, אבל התחושה שהרגשתי עם אובדן השיער שלה לא עזבה אותי. ניסיתי לתאר לעצמי מה עובר על נערות בגילי שמאבדות את השיער שלהן. כמובן שזה לא משהו שהצלחתי להבין אז ואני מאחלת לעצמי ולכן שלא נצליח להבין, אבל החלטתי שאם אני יכולה לעזור אפילו קצת לנערה שאיבדה את שיערה אני אעשה את זה.

© צילום פרטי

במשך שנה הארכתי את השיער עד שיכולתי לתרום וכשהייתי בכיתה י"ב ותרמתי צמה ארוכה ועבה של שיער. את התחושה קשה לתאר במלים. עזרתי. השפעתי לטובה על מישהי אחרת כמו אמא. אחרי שנתיים השיער ארך ותרמתי בפעם השנייה בתור חיילת. התמכרתי. 

אחרי השיחרור, עבדתי, טסתי והתחלתי ללמוד. בשנה א' של הלימודים מאיה וישניאק ז"ל נרצחה על ידי מי שהיה בן זוגה. שירה אחותה הגדולה, היא חברה טובה שלי. באזכרה במלות 30 להירצחה עלינו לקברה, מעל הקבר שירה סיפרה את מה שכבר ידעתי – עד כמה שמאיה הייתה מיוחדת, האירה פנים ורצתה לעשות טוב בעולם. שירה ביקשה מכולנו שנעשה מעשים טובים, שנהיה יותר טובים בשביל להמשיך את הדרך של מאיה. שם בבית קברות החלטתי שאתרום את השיער בפעם השלישית לזכר מאיה ז"ל וזה יהיה המעשה הטוב שלי. חודש אחרי תרמתי את השיער בפעם השלישית. 

© צילום פרטי

בערב אותו יום סיפרתי לשירה ששוב תרמתי את השיער והפעם התרגשתי אפילו יותר כי הצמה הזאת היא לזכר מאיה, היא תעשה טוב לילדה אחרת בשמה של מאיה. שירה התרגשה מאוד וסיפרה לי שהיא גם מחכה שיארך לה השיער והיא תתרום. בחודש נובמבר האחרון, חצי שנה לאחר שמאיה נרצחה גם שירה תרמה את שיערה. השיער תמיד היה ותמיד יהיה חלק משמעותי ממני ואחרי כל תרומה אני מסתובבת עם שיער קצר ומרגישה שמשהו חסר לי אבל אני יודעת שהשיער שלי יצמח בקרוב והצמה שהייתה שלי בדרכה לראש אחר, לעשות קצת טוב על הלב של ילדה שכל כך צריכה את זה. אין תחושה טובה יותר ולכן אין לי ספק שכל עוד אוכל אני אתרום שוב ושוב ושוב.

קמפיין "צמה של עוצמה" של עמותת זכרון מנחם ומותג השיער פנטן מציין השנה שנה עשירית של איסוף תרומות שיער שבזכותם יכולה כל אישה, נערה וילדה חולת סרטן לקבל פאה איכותית בחינם.

בין התאריכים 14-21.11 ייערכו אירועי תרומה ברחבי הארץ ובכ-450 מספרות יספרו בחינם כל תורם ותורמת.

 

תגובות