תוכן ממומן ע"י ישראכרט: מדוע השכלה פיננסית היא קריטית במיוחד בגיל שלנו. adobestock אילוסטרציה

תוכן ממומן ע"י ישראכרט: מדוע השכלה פיננסית היא קריטית במיוחד בגיל שלנו

מה אנחנו עדיין יכולים ללמוד מההורים ומה בידיים שלנו כבר עכשיו?

פרסומת

יש נושאים שאנחנו לא מדברים עליהם עם ההורים, אולי כי הם לא יבינו מה עובר עלינו או מה הביג-דיל, ולפעמים זה פשוט נושא מסוים שאין לנו שום עניין לחלוק איתם בשלב הזה של חיינו. למזלנו האינטרנט ״נולד״ הרבה לפנינו ויש בו תשובות כמעט לכל דבר, אז יש מספיק עניינים שאנחנו יכולים להסתדר איתם לבד. לעומת זאת, בתחומים אחרים, בעיקר כאלו שלא ממש מופיעים בתוכנית הלימודים, אנחנו לגמרי צריכים ללמוד מהנסיון שלהם: האתגרים שאיתם הם התמודדו, הדרכים שהם בחרו - גם כשזה נושא שמשעמם אותנו.

אחד מהנושאים האלו הוא ״השכלה פיננסית״, שיש לו שם נורא כבד ושייך לחיים של מבוגרים. אם הוא מעלה בכם פיהוק, אנחנו לגמרי מזדהים. אבל, לדעת להתנהל בצורה כלכלית חכמה זו מיומנות חיים חשובה ברמות על חלל, וזה בכלל לא משנה אם להורים שלכם יש כסף או שאתם עובדים אחרי בית הספר כדי שיהיה לכם ״דמי כיס״. המיומנות הזו היא לגמרי בתחום האחריות ההורית, ואת שיעורי הבסיס כבר למדנו בילדות: מה זה כסף ומה אפשר לעשות איתו במונופול ובחיים האמיתיים; ״מתמטיקת החיסכון״ שמורכבת ממשוואה פשוטה: כמה חודשים לא נוכל לבזבז את דמי הכיס כדי לקנות משהו שאנחנו רוצים. 

© adobestock (אילוסטרציה)

אנחנו חולמים על היום שבו נעבור מבית ההורים ונגור בחדר או אפילו בדירה משלנו, וכדי לעשות את זה אנחנו צריכים לדעת לבשל, לכבס ולחיות במסגרת התקציב. עצמאות כלכלית זה לא רק לפתוח חשבון בנק, לדעת לשלם חשבונות ולהחזיק עבודה, זה גם לדעת לנהל את ההוצאות ובו זמנית להיות מוכנים להתמודד עם הוצאות שלעיתים גדולות מההכנסות, או היעדר הכנסות בכלל. אנחנו בעד לנצל את השנים של ההורים שלנו לטובתנו, כמובן בכדי לקבל את אישורם וחתימתם כדי לפתוח חשבון בנק צעיר או להוציא כרטיס אשראי לנוער וגם כדי ללמוד מניסיונם ומהידע שצברו לאורך השנים.

אז מה תכלס אנחנו יכולים לעשות (כמעט) לגמרי לבדנו? קבלו 3 יח״ל בהשכלה פיננסית עצמאית לבני הנעורים:

ניהול תקציב: 1 יח״ל

כמה הוצאתם מתחילת שנת הלימודים על בילויים? על מתנות לימי הולדת של חברים? על מסטיק בקיוסק? רובנו - גם ההורים - מוציאים כסף בלי לשים לב. לשמחתנו, הבסיס של ניהול תקציב הוא ברמה של שיעורי חשבון פשוטים, כשכל מה שאנחנו צריכים לעשות זה לתעד את ההכנסות (דמי כיס, מתנות, משכורת) וההוצאות שלנו (מזומן, כרטיס אשראי לנוער) במקום אחד. טבלאות הן כלי מושלם למטרות האלו, אבל אם אקסל עושה לכם צמרמורת, בדקו אם ישנה אפליקציה שיכולה לעזור לכם לנהל את התקציב.
הצבת מטרות: 1 יח״ל
לנהל תקציב ולשמור על החשבון ב״פלוס״ זו התחלה נהדרת, אבל לפעמים אנחנו רוצים משהו שנמצא מעבר לגבולות התקציב. בין אם בא לכם השבוע על מקלדת גיימרים שנמכרת רק בארצות הברית, לנסוע לפני הגיוס לטיול קצר באירופה, או לטוס לחלל ב-2025, כדי להשיג את המטרות שלכם, אתם צריכים לשים כסף בצד. בעניין זה, שיעורי בית: הגדירו מטרות ובדקו מה העלויות שלהן, הכי במדויק שאפשר.

בניית תקציב אישי: 1 יח״ל (תרגול מעשי)
אתם כבר יודעים כמה כסף נכנס, עוקבים אחרי הכסף שיוצא וכמה שנשאר לכם בסוף כל חודש, אז אם יש דברים שאתם רוצים וצריכים לחסוך עבורם, תוכלו לחבר את הנתונים ולחשב כמה זמן זה ייקח עד שתוכלו לרכוש אותם. רוצים לקצר את זמן ההמתנה? כנראה שתצטרכו לצמצם את תקציב הבזבוזים השוטפים, או למצוא דרך להגדיל את ההכנסות.
בניית תקציב אישי היא מיומנות חשובה שתעזור לנו להתנהל עם הכסף שלנו בצורה נכונה גם בעתיד. לא תמיד מדובר במשימה קלה לביצוע, ובמיוחד לא בפעם הראשונה, אבל כמו דברים אחרים בחיים: אם נשקיע את הזמן ונתמיד בתיעוד ההכנסות וההוצאות, נגלה שקל לנו יותר לחסוך להגשמת החלומות שלנו.
*הנפקת הכרטיס וגובה המסגרת נתונים לשיקול דעתה הבלעדי של המנפיקה ישראכרט בע"מ ו/או ישראכרט מימון בע"מ. בכפוף לתנאי החברה ולתנאים המפורטים באתר, ההטבות עשויות להשתנות מעת לעת. אי עמידה בפירעון ההלוואה או האשראי עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.

** הפרסום איננו מהווה הצעה ו/או התחייבות למתן הלוואה/אשראי.

*** מידע כללי בלבד. אין לראות באמור משום המלצה ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא.