"חשבנו שיש לילד הפרעת קשב וריכוז וגילינו שהוא מחונן!" - איך מאתרים סימנים מקדימים כבר בגיל הרך?. אמנון חורש

"חשבנו שיש לילד הפרעת קשב וריכוז וגילינו שהוא מחונן!" - איך מאתרים סימנים מקדימים כבר בגיל הרך?

בראיון מיוחד עם רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, היא מגלה להורים בישראל כיצד לאתר סימנים מקדימים להפרעת קשב וריכוז אצל מחוננים בגיל הרך - ומסבירה מדוע זה כל כך חשוב להתפתחות בריאה של הפעוט

פרסומת

 

במציאות עם כל כך הרבה הסחות דעת, טלפונים ורשתות חברתיות - מה הפלא שיותר ויותר ילדים ונוער מאובחנים כסובלים מהפרעות קשב וריכוז? חוסר מנוחה, גילויי אי שקט, קושי להתרכז בדבר אחד בכל פעם - הם תסמינים מוכרים של התופעה ומתחילים לפעמים כבר בגילאים המוקדמים, גם אם אינם מאובחנים.

כשמדובר בילדים אינטליגנטיים מהממוצע ובילדים מחוננים - הרי שהבעיה עמוקה הרבה יותר ומצריכה איתור גם של המחוננות וגם של הפרעת הקשב, כדי ליצור את הסביבה המתאימה ביותר עבור התפתחות הילד. 

מחוננים עם הפרעת קשב וריכוז? יש חיה כזאת!

במקרים רבים, הורים לילדים מחוננים יהיו מסוגלים להבחין בחשיבה מפותחת כבר בגיל הרך אצל ילדיהם, אך במקרה של הפרעת קשב וריכוז - התסמינים הללו עלולים "לטשטש" את המאפיינים של המחוננות.

כך קורה שילדים רבים עם פוטנציאל קוגניטיבי גבוה מאוד 'נופלים בין הכיסאות', לא מאותרים בזמן וממשיכים לקבל יחס שלא מתאים עבורם מהגורמים המחנכים בגן ואפילו בבית, מה שפוגע בהתפתחותם.

למה הפרעות קשב וריכוז הן בעייתיות עבור ילד בגיל 4-5? הוא רק צריך לשחק, לא ללמוד

הורים יקרים, חשוב להבין: הפרעת קשב וריכוז אינה עומדת כמכשול בפני הילד רק בבית הספר או בתחום הלימודי עצמו, אם כי זה השלב שבו הן לרוב הופכות גלויות יותר. 

פעוט אשר מתמודד עם הפרעת קשב וריכוז, למעשה לא מממש את הפוטנציאל שלו גם בדברים הקטנים ביותר: יצירת קשרים חברתיים ובין-אישיים, פיתוח יכולות מוטוריות ויצירתיות, חיזוק הביטחון העצמי ועוד.

© אמנון חורש

אז מה, לדחוף לילד 'ריטלין' כבר בגיל קטן כי יש לו הפרעת קשב וריכוז?!

ממש לא. שימו לב שגם אם ילד מאותר כסובל מהפרעת קשב וריכוז בגיל הרך, צריך המלצה מיוחדת מנוירולוג או פסיכיאטר ילדים כדי לתת לו כדורים, וגם אז יש צורך באישור רשמי מטעם הפסיכיאטר המחוזי של קופת החולים. 

גורם פסיכולוגי-חינוכי מקצועי תמיד יעדיף לטפל בהפרעת קשב וריכוז ללא כדורים, במיוחד בקרב ילדים בגיל הרך. זה נובע כמובן מתופעות הלוואי של הכדורים, אך גם בשל הגמישות של ילד בגיל זה לסגל אורחות חיים טיפוליות ולהתמודד עם הפרעת קשב וריכוז בצורה טובה יותר, מה שיעזור לו בחייו הבוגרים לאחר מכן.

טיפול בהפרעת קשב וריכוז בגיל הרך - חיוני בייחוד עבור מחוננים

הנתונים האלו מדהימים: 25% מהמחוננים, בעיקר בנים, סובלים מהפרעות קשב וריכוז. זה מתבטא גם בגילאי 4, 5 ואפילו 3. מכיוון שאין לכך מודעות גבוהה, ילדים רבים מקבלים יחס מובדל בשל הפרעות הקשב והריכוז, אך ללא שום התייחסות ליכולות הקוגניטיביות המאוד גבוהות - מה שאומר תסכול תמידי של הילד שיכולותיו לא ממומשות ולא מנוצלות.

לא מזמן הגיעו אלינו, מכון דרור, הורים לילד בגן חובה לאבחון הפרעת קשב וריכוז. הם התלוננו שהגננת טענה שהילד חסר שקט וכל הזמן טוען שהפעילויות בגן משעממות אותו. 

באבחון שלנו התגלה שאכן היו פערים גדולים בין התפקודים השונים שלו - הוא אמנם גילה קושי בהקשבה להוראות או בביצוע מטלות הדורשות ריכוז, אך לצד זאת, גם נתגלו יכולות אינטלקטואליות גבוהות ביותר עם מנת משכל המתאימה למחוננים בני גילו. 

בסיום האבחון הודענו להורים שהילד אכן סובל מהפרעת קשב וריכוז, ולצד זאת הוא גם מחונן. הם היו בהלם וכלל לא העלו על דעתם אפשרות כזאת! 

© אמנון חורש

המשך הטיפול מולם כלל מתן המלצות שונות לטיפול בהפרעת הקשב כבר בגיל הגן, כדי שהילד יוכל להגיע לכיתה א' ללא שום קושי תפקודי וכך למצות את הפוטנציאל הקוגניטיבי שלו על הצד הטוב ביותר, בין היתר כדי להשתלב במסגרות מחוננים לאחר מכן.

איך מאתרים סימנים מקדימים אצל פעוט מחונן שסובל גם מהפרעת קשב?

פעמים רבות נוכל לאתר סימן מקדים למחוננות גם אצל פעוט שסובל מהפרעת קשב וריכוז, באמצעות שיחה כנה ופתוחה איתו ודרך תשומת לב מיוחדת להתנהגות שלו.

למשל, ילד בעל אוצר מילים רחב ועשיר לגילו ושיודע אפילו לחשב חיבור וחיסור, אך לעומת זאת מצוי בחוסר שקט תמידי, או שיכולת הציור שלו מאוד נמוכה מכיוון שמתקשה להחזיק כראוי את העיפרון. זה יכול להיות סימן למחוננות שמשולבת עם קושי התפתחותי בתחום המוטורי.

היופי הוא שאפשר בקלות לפתור את זה דרך עבודה מאומצת על המוטוריקה העדינה של הילד בסדנאות, טיפול בריפוי בעיסוק ולעתים אף פיזיותרפיה, הוראה מתקנת, חוגי העשרה שונים ועוד. טיפול בהפרעת קשב וריכוז בגיל הרך יוכל להביא את הילד המחונן למצב שהוא יודע איך להתמודד עם הקשיים שלו ומגיע לכיתה א' כשהוא מוכן ובשל יותר ללמידה.

דוגמאות נוספות לסימנים מקדימים של מחוננות לצד הפרעת קשב וריכוז בגיל הרך:

  • דעתו של הילד מוסחת בקלות כשהתחום לא מעניין אותו, אך כשהתחום מעניין אותו הוא יכול במשך שעות לשבת ולהתעסק בו (למשל: ילד שלא מסוגל לשבת בשקט 5 דקות בשעת סיפור בגן, אבל אם נותנים לו להרכיב בצד פאזל, הוא יכול להתמקד בו זמן ארוך בהרבה).

  • התפרצות לדברי אחרים, חוסר סבלנות, סף תסכול נמוך ולעיתים תגובה אימפולסיבית ואלימה, בשל חוסר בשלות וקושי להיות קשוב, ולצד זאת, שפה עשירה ואוצר מילים רחב.

  • קושי לסיים משימות או יצירות עד הסוף כשצריך לשבת ליד השולחן - קושי בהתמדה במטלות ובהתארגנות סביב שולחן, במיוחד אם הוא מבולגן ולא מסודר.

  • חוסר שקט שיכול להתבטא גם בתנועות רגליים תזזיתיות מתחת לשולחן, או צורך להחזיק משהו ביד ולהתעסק איתו.

  • קושי במוטוריקה עדינה - ציור מחוץ לקווים, רמה נמוכה של ציור או לא תואמת לגיל, קושי בהדבקה, צביעה וגזירה, ולצד זאת, התחברות לתחומי עניין מורכבים כמו טבע וחלל, הנאה מהרכבה של פאזלים וזיכרון מדהים.

חשוב להבהיר שכדי לקבל מסקנה חד-משמעית, הילד חייב לעבור אבחון במכון מוסמך אצל פסיכולוג חינוכי. במכונים המקצועיים לא רק שיבצעו אבחון מקיף לילד ויקבעו האם הוא מחונן והאם מתמודד עם הפרעת קשב וריכוז, אלא גם יוכלו לתת המלצות קונקרטיות לטיפול במצב ולמימוש הפוטנציאל וההתפתחות של הילד.

למשל, להשתלב בחוגים של משחקי חשיבה ושח-מט לגיל הרך, ספורט טיפולי, שחיה או רכיבה רגילה או טיפולית. יש היום המון טיפולים נהדרים שמאפשרים לילד לפתח את היכולות המוטוריות, להרגיע את התזזיתיות, לשפר את יכולות הקשב והריכוז וכמובן לספק מענה אינטלקטואלי שהילד המחונן לא מקבל במסגרות המצומצמות שיש בגן.