מתי דיאטה הופכת להפרעת אכילה?. adobestock אילוסטרציה

מתי דיאטה הופכת להפרעת אכילה?

בעולם של היום, הרבה מאיתנו רוצים להיות בריאים ולהיראות טוב. מדובר ברצון טבעי ולגיטימי, אבל הרבה פעמים, כשזו הופכת להיות המוטיבציה הכי גדולה שלנו בחיים, זה עלול לגרום לנו לחצות את הגבול. אז איפה עובר מתי דיאטה הופכת לאנורקסיה? כל התשובות בכתבה!

פרסומת

דיאטה

בראש ובראשונה, חשוב להגיד שזה ממש הגיוני לרצות להרגיש טוב בגוף שלנו. יחד עם זאת, מה שמוגדר כבעיית השמנה על ידי אנשי מקצוע, הוא הרבה פעמים לא מה שאנחנו מדמיינים. למעשה, אפילו הגדרת המושג "השמנה" בכלל לא מתבססת ישירות על המשקל, אלא על מדד שנקרא "מסת גוף" (BMI).

כדי לקבוע האם יש צורך בדיאטה כדאי תמיד להתייעץ עם דיאטנית קלינית, אחות או רופאת משפחה. חשוב לזכור כי גם אם גורם מקצועי ממליץ לנסות לרדת במשקל, הדרך הכי טובה לעשות זאת היא לרוב על ידי שילוב של פעילות גופנית שאתם נהנים ממנה בחיי היום-יום!

מה כן חשוב לדעת על דיאטה? שכדי לשמור על מדד BMI בריא ויציב לאורך זמן, צריך לבנות תכנית שבאמת אפשר לדבוק בה לטווח ארוך. זה כרוך בבניית הרגלים בריאים באמצעות שינויים קטנים ומצטברים, ולא על ידי הרעבה עצמית או ניסיון לרדת בבת אחת כמות קילוגרמים גדולה. 

הפרעות אכילה

הפרעת אכילה היא מצב פסיכולוגי שמאופיין בהרגלי אכילה לא בריאים, אובססיביים או בעייתיים. ההפרעות הנפוצות הן אנורקסיה (הרעבה עצמית וצמצום אכילה), בולימיה (התקפי זלילה שאחריהם ניסיונות טיהור, כמו למשל הקאה) והפרעת אכילה כפייתית (התקפי זלילה ללא טיהור). 

למרות שמרבית המאובחנים עם הפרעות אכילה הן נערות ונשים צעירות, כל אחד – כולל גברים צעירים ומבוגרים משני המינים – יכול לפתח אנורקסיה, בולימיה או הפרעת אכילה כפייתית. 

© shutterstock

אז איפה עובר הגבול?

עקרונית, רק איש מקצוע בתחום בריאות הנפש יכול לקבוע אם למישהו יש הפרעת אכילה או לא, על ידי בדיקה של כמה קריטריונים אבחוניים. אבל בתור התחלה, הסימנים הברורים ביותר לכך שאולי לא מדובר רק בדיאטה, הם ירידה מהירה במשקל, דפוסי אכילה חריגים ופעילות גופנית מוגזמת. 

אך ישנם גם סימנים עדינים יותר לכך שייתכן ומישהו סובל מהפרעת אכילה. למשל, אדם עשוי לספור או למדוד את האוכל שלו בצורה מאוד ספציפית ונוקשה, להשתמש רק בכלים או סכו"ם מסוימים, להביע עניין רב במה שאחרים אוכלים, או לבדוק מזונות בקפידה רבה בסופרמרקט.

כמה תמרורי אזהרה 

  • תכנון ארוחות כמה ימים מראש

  • בדיקות רבות של מרכיבי המזון והקלוריות של מה שרוצים לאכול

  • תחושת אשמה או חרדה בעת אכילת אוכל שהחלטתם שהוא "אסור" או "לא בריא"

  • ההערכה העצמית תלויה מאוד במשקל הגוף

  • שימוש מופרז בתפיסת עולם ערכית (כמו למשל טבעונות) כדי להצדיק כללים נוקשים מאוד סביב אכילה 

 כמה טיפים לסיום!

  • באינטרנט, באינסטגרם וב-TikTok אנחנו עשויים לראות מודלים של יופי שלפעמים בלתי אפשרי להגיע אליהם בלי כמה פילטרים וריטושים. זכרו כי דיאטה שנועדה להביא אתכם למקום בריא יותר זה מעולה, אבל קבעו לעצמכם יעד ריאלי שניתן להגיע אליו בצורה בטוחה בליווי איש מקצוע מוסמך. 

  • אם אתם חושבים שאתם או מישהו בסביבתכם מתמודד עם הפרעות אכילה – פנו לעזרה בהקדם האפשרי. ספרו על חששותיכם למבוגר שאתם סומכים עליו ואל תהססו לפנות לטיפול פסיכולוגי. להודות בבעיה ולבקש עזרה זה לפעמים השלב הקשה ביותר, אבל הוא גם מעיד על כך שאתם כבר בדרך הנכונה ??

  • גם אם המאבקים של מישהו עם אכילה או דימוי גוף לא עומדים בקריטריונים לאבחנה רשמית, זה לא אומר שהם לא שווים הבנה וטיפול.

היכנסו למידע נוסף על הפרעות אכילה באתר בטיפולנט. האתר מציע ריכוז מידע שימושי עדכני לגבי אפשרויות טיפול בהפרעות אכילה שחשוב להכיר בלינק https://www.betipulnet.co.il/page/הפרעות_אכילה