אופניים חשמליים – בעד ונגד. adobestock אילוסטרציה

אופניים חשמליים – בעד ונגד

האופניים החשמליים נמצאים על הכביש בסך הכול כעשור. בתחילת דרכם הם היו כמעט כמו אופניים רגילים רק שהותקן עליהם 'קיט' חשמלי. לעומת האופניים החשמליים שיש היום, שהם כבר מוצר משוכלל הרבה יותר

פרסומת

אז ב-2010 היו לנו בסך הכול כמה מאות בודדות של זוגות אופניים חשמליים בארץ. אך היום, יש כמעט בכל קרן רחוב חנות לממכר אופניים חשמליים כשהם ממלאים עוד ועוד את כבישי הארץ.

אנשים רבים מגלים את היתרונות הרבים שבאופניים החשמליים כאשר כל הזמן נכנסים סקטורים נוספים המפנימים כי נוח יותר, זול יותר, מהיר יותר להתנייד בעזרת האופניים החשמליים. עובדים רבים, סטודנטים ואפילו אנשים מבוגרים מעדיפים להותיר את הרכב שלהם בחניה ולצאת לכבישים באופניים החשמליים.

אז נכון שיש לאופניים הללו הרבה מאוד יתרונות, אך אסור לשכוח כי יש להם גם חסרונות בלתי מבוטלים. בכל פעם שישנה תאונת דרכים בהם מעורבים האופניים החשמליים עולה ביקורת נוקבת על הכלי הזה. אז היכן נמצאת האמת? 

ננסה לבדוק.

אופניים חשמליים – למה זה טוב?

אז כבר מנינו על קצה המזלג את היתרונות שיש לאופניים החשמליים אך נוכל להרחיב כי יש עוד הרבה מה לומר על הנושא.

  • ירידה במספר המכוניות – כבישי הארץ עמוסים ופקוקים מאוד במיוחד באזורים מרכזיים ובמיוחד בשעות העומס. מה שהופך כל נסיעה במכונית לארוכה ומתישה במיוחד. עבור רוכבי האופניים החיים פשוטים הרבה יותר. הם נהנים מרכיבה מהירה בלי להיתקע בפקקים כאשר הם מסוגלים להיחלץ בקלות רבה מכל פקק ושורה של כלי רכב עומדים. מעבר לכך, חשוב לזכור כי ככל שיש יותר רוכבי אופניים, הרי שעל כל אחד מהם נחסכת מוכנית נוספת על הכביש. מה שלמעשה תורם לא רק לרוכבים עצמם אלא לכל בעלי הרכבים שבכל זאת יוצאים עם הרכב שלהם לכבישים.

  • שמירה על איכות הסביבה – האופניים החשמליים הם כלי שפועל רק מכוח טעינה חשמלית. על כן האופניים אינם פולטים מזהמים לאוויר כפי שקורה בכלי הרכב האחרים הצורכים דלק ופולטים חומרים קשים מאוד לסביבה. כל מי שעובר לעשות שימוש באופניים חשמליים תורם תרומה נכבדה לכדור הארץ ולאיכות הסביבה.

  • כלי בלי הוצאות כבדות – כולנו יודעים שאחזקה של מכונית כמו כל כלי רכב ממונע אחר היא הוצאה כבדה. לא נדבר על הביטוחים הרבים כמו ביטוח חובה, ביטוח מקיף וכל תיקוני הרכב היקרים. אם נחשוב רק על הדלק שהמחיר שלו רק עולה ועולה כל הזמן, נבין כי מכונית היא כלי שזולל הרבה מאוד כסף. זאת לעומת האופניים החשמליים שהם חסכוניים ממש מהבחינה הזו. טעינה חשמלית בלבד והאופניים מוכנים לרכיבה. אין כמעט כל הוצאה נוספת.

ֿ

© adobestock אילוסטרציה

אופניים חשמליים – למה זה לא טוב?

אז כמו בכל דבר טוב, תמיד יש גם נקודות פחות טובות ואי אפשר להתעלם מהן.

יש את הבעיה של המאבק על המדרכות כאשר רוכבי האופניים לעיתים ממש משתלטים על האזורים המיועדים להולכי רגל ובכך מסכנים אותם. 

אירעו כבר הרבה מאוד תאונות מהן קשות ממש בין הולכי רגל לרוכבי האופניים החשמליים.

אך לאחרונה ישנה אכיפה משמעותית על רוכבי האופניים החשמליים כאשר הם נדרשים לעמוד בכללי החוק.

אופניים לא לכל מזג אוויר 

האופניים על כל היתרונות שלו, הוא כלי נוח רק כאשר מזג האוורי מאפשר רכיבה בכלי חשוף ופתוח. כשחם מאוד וגם כשקר מאוד וכמובן כאשר גשום וסוער בחוץ, הרכיבה היא לא ממש אפשרית.

אז המסקנה היא כמו בכל דבר כמעט – שאין כאן שחור ולבן וכל אחד יבחר במה שמתאים לו.