כוח נשי: "הגיע הזמן שנערות יעופו על עצמן״. גלעד ארצי

כוח נשי: "הגיע הזמן שנערות יעופו על עצמן״

במיוחד ליום הבינלאומי לנשים ונערות במדע שחל היום (ו'), עמותת QueenB בקמפיין שמטרתו לעודד נשים לעסוק במקצועות מדעיים וטכנולוגיים, בשיתוף יוצרות תוכן מובילות בישראל • ראיון עם מנכ"לית העמותה וכוכבת הטיקטוק מיה דגן על הצורך בתוכניות שמקדמות נשים ומאפשרות להן לתפוס מקום ב'שולחן ההייטק הישראלי'.

לפני שבע שנים החליט האו"ם לקבוע יום בינלאומי לנשים ונערות במדע בתאריך ה-11.2, שכל מטרתו היא לקדם נשים בתחומים שבהן הן עדיין בגדר מיעוט. מאז, בקהילה הבינלאומית וגם בישראל נעשים מאמצים לקדם נשים בתחומים מדעיים וטכנולוגיים ולאפשר להם גישה מלאה לעסוק במקצועות הללו, כחתירה לשוויון מגדרי ולהעצמת נערות ונשים.

גם עמותת QueenB, העוסקת בעידוד נערות ונשים לקחת חלק בעולם הטכנולוגיה, לא יכלה להתעלם מהתאריך הבינלאומי והחליטה, יחד עם חברת ההיי-טק ווסטרן דיגיטל ישראל, ליזום את אתגר ה-TikTech בטיקטוק בו משתתפות יוצרות התוכן הצעירות המובילות בישראל, ובמהלכו נערות מכל רחבי הארץ מתבקשות לפתור חידות טכנולוגיות בדרך יצירתית.

 עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

עידוד נערות ונשים לקחת חלק בעולם הטכנולוגיה © גלעד ארצי

גל אלג׳ם, בת 36, אמא לשתיים, שעוסקת כל חייה בשינוי ובשנתיים האחרונות גם מובילה את עמותת QueenB, קהילה של נשים צעירות ונערות העוסקות בתכנות מתוך רצון לשלב כמה שיותר נשים בענף ההייטק מספרת על הצורך להוביל פרויקט שמטרתו לקדם נשים בהייטק.

- איך הגעת לעמותה ?

"חיפשתי אותם. רציתי לעשות משהו משמעותי, אני מאמינה שנשים בהייטק זה דבר מבורך ואפילו קריטי. לקח לי זמן לי לדייק את מה שאני רוצה וששמעתי שבקווין בי המנכ"לית עזבה, רציתי להצטרף כי הרגשתי שזה המקום שהכי מדויק לי. רציתי לקחת חלק במהפכה שהעמותה עושה, רציתי לקחת חלק בשינוי שעובר בהייטק, ובשביל לקחת חלק בשינוי צריך להיות שם, ההבנה הזו הובילה אותי לבחור בקווין בי."

"רציתי לקחת חלק בשינוי שעובר בהייטק ובשביל לקחת חלק בשינוי צריך להיות שם" © דורי בן אלון

מה המטרה שלכן כעמותה?

"להכניס נשים צעירות לתפקידים טכנולוגיים, בהייטק יש פערים מאוד גדולים בין נשים לגברים, זה מתבטא בשכר ובכמות של נשים מול גברים, למרות שנשים הם רב באוכלסייה הם אינן מהוות רב בהייטק. אנחנו מאמינות שצריך לצמצם את הפערים האלו.
יש לנו תוכנית לנערות מכיתה ח׳, במפגשים של פעם בשבוע בליווי סטונדטיות שהמטרה היא שהן יגיעו לכיתה י׳ הן יבחרו בהנדסת תוכנה. אנחנו מאמינות שהשינוי צריך להתחיל מגיל צעיר, וצריך לעשות אותו בצורה נכונה, אנחנו דוגלות בלייצר עבור הנערות את הסביבה הזו. את המקום שבו הן יוכלו לתכנת. ויש כישלונות ויש קשיים ואנחנו דואגות שהן לא יפחדו מהן ויצמחו מזה, ההתנסות הזו היא מאוד קריטית".

- למה את חושבת שיש צורך בפרוייקט כזה שמיועד לנשים?

"כי בואי נודה על האמת, לא צריך לדחוף גברים, גברים מוסללים לזה מתוך הבניה חברתית דיי ברורה, זה לא משהו רע אבל אצל בנות לצערנו זה לא קיים, בנים כבר מכיתה ו׳ רוצים לעסוק בנושא ואצל בנות אין את הדחף הזה. ומעבר לדחף זה הכרחי למשק, ההייטק חייב שיכנסו עוד אוכלוסיות לתוכו, הוא לא יכול להיות מורכב מטייפ מסוים של אנשים, לכן מעבר לזה שאנחנו פועולות בקרב נשים, אנחנו פונות לא רק לטייפ מסוים, אנחנו עמותה דו לשונית, יש לנו נערות מהמרכז, מהצפון והדרום. יש אצלנו נערות חרדיות, ערביות, דתיות, חילוניות. לכולן יש מקום בשולחן ההייטק הישראלי. אנחנו פה כדי לשנות את המצב הקיים".

"אנחנו פה כדי לשנות את המצב הקיים" © גלעד ארצי

במסגרת אתגר ה-TikTech בטיקטוק שהעמותה מובילה בימים אלה, משתתפות גם יוצרות התוכן הצעירות המובילות בישראל. ביניהם, מיה דגן, בת 25, יוצרת תוכן באינסטגרם ובטיקטוק עם עשרות אלפי צפיות ובעלת פודקאסט בשם "דגנים מלאים", שמסבירה את חשיבות יום הנשים במדע וטכנולוגיה.

- הכרת את עמותת QueenB לפני?

"במקרה יצא שהכרתי, יש לי חברה שתנדבה שם. היא סטונדטית למדעי המחשב והיא חנכה נערות. התרגשתי שהן פנו אליי כי אני באמת מאמינה שזה קמפין עם מטרה חשובה".

- בתור נערה, מה היו השאיפות שלך? מה רצית לעשות שתגדלי?

"אני רציתי להיות נשיאת ארה"ב או להיות קופאית, הבדל מינורי מה שנקרא. לא היה לי משהו ספציפי באמת או משהו שרציתי לממש, והאמת שעד היום אני לא יודעת מה אני רוצה לעשות שאגדל".

- הרגשת כנערה שדחפו אותך לכיוון של עולם ההייטק/מקצועות המחשב?

"האמת שלא, אפילו ההפך. אני זוכרת שבכיתה י׳ היה צריך לבחור מגמות, רציתי מוזיקה ופיזיקה, באתי בהתלהבות למחנכת שלי והיא ניסתה להוריד אותי מזה, הלכתי למורה לפיזיקה והוא אמר שהוא לא חושב שאצליח, זה רק בנים כיתה ועוד תירוצים. אני ממש רציתי ופשוט הוציאו לי את האוויר, הציעו לי ללכת לביולוגיה בתירוץ של כל הבנות שם. אני עד היום מתחרטת שלא בחרתי מה שאני רציתי."

"אני רציתי להיות נשיאת ארה"ב או להיות קופאית" דגן © אלבום פרטי

- את בעצמך עבדת בהייטק עד לא מזמן, האם הרגשת שיש הבדל מבחינת כמות הנשים לעומת הגברים?

"חד משמעית, עבדתי בחברה קטנה ועדיין זה היה ניכר. הבנות היו בדרך כלל פקידות, שיווק, עיצוב מוצר והגברים בתכנות. אני לא מאשימה את חברות ההייטק, הם מחפשים את הטובים ביותר ובגלל שאין מספיק בנות שלומדות מדעי המחשב, אז יש מחסור במתכנתות.  אני לגמרי אשמח לראות עוד נשים, הייטק פותח עוד הרבה דלתות. בנות צריכות להיות בטוחות בעצמן, לא להקשיב לסביבה שמורידה, לפרוץ לעצמן דרך."

- איך הרגשת בתור מיעוט, היה יחס שונה?

"לא היה יחס שונה. בגלל שזה עניין של הבדלים בתפקידים, אני באמת אוהבת את מה שאני עושה, אבל בסוף זה תחום שהוא נשי, וההבדל בין השכר שלי לבין השכר מתכנת הוא עצום.
ברגע שיש חינוך כמו העשייה של קווין בי, יהיו יותר בנות שישתלבו, זה יוביל למודלים לחיקוי עבור בנות צעירות ואז מעגל הקסמים הזה ייקטע."

- האם הרגשת שאת צריכה להוכיח את עצמך יותר רק מעצם היותך אישה?

כן ולא. אני בכללי מאוד רוצה להוכיח את עצמי. בסוף לכל אחת יש תמיד את הרצון להראות שהיא טובה. אני אחת שחשוב לה להשמיע את הקול שלה. גם אם אני הכי צעירה, אישה וחדשה אני אדבר. אני 'אתפוס מקום סביב שולחן ההייטק הישראלי', הדעה שלי חשובה, אני צריכה להשמיע אותה ובסוף גם החברה שאת עובדת בה רוצה שתגידי את דעתך, זה אחד הערכים שהכי התחברתי אליהם בקווין בי, הן מעודדות את הנערות לדבר להיות אמיצות ולדרוש את מה שמגיע להן.

- מה נקודת החיבור שלך לקמפיין של QueenB?

"הסיפור של המגמה מהתיכון. אני מבינה פתאום כמה זה יושב עליי. כמה העובדה שלא נתנו לי את ההזדמנות להיות טובה בפיזיקה מציק לי. כי בסוף פחדתי, ואני מבינה את הפחד של בנות ללכת וללמוד מקצוע מדעי, אבל באמת זה סיכון ששווה לקחת. אם את מתעניינת אפילו קצת לכי להגשים את עצמך, תכנות מפתח את המח ובואו נדבר על הפן הכלכלי עבודה בהייטק מעניקה שקט בתחום הזה."

- איזה מסר היית רוצה להעביר לנערות שעוקבות אחרייך?

"שאם את קצת מתעניינת בנושא, תעופי על עצמך תעשי את הקפיצה הזו. תנסי מקסימום תצליחי. אני ממש אשמח שתעשי את זה גם אם את מפחדת נורא מהסביבה ומה יגידו, זה אומץ חיובי. וברור שזו עבודה קשה, אבל את לגמרי תהני לקצור את הפירות שלה."

אם עולם התכנות מעניין אותך, את מוזמנת להיכנס לאתר של העמותה, הן פעילות גם באינסטגרם ובטיקטוק.

תגובות