פרוגי מסבירים: הרקע למשבר הפוליטי בכנסת!. gettyimages.IL/Amir Levy

פרוגי מסבירים: הרקע למשבר הפוליטי בכנסת!

בין אם ציפיתם במהדורת החדשות לאחרונה או רק שוטטתם ברשתות החברתיות, אין סיכוי שלא שמתם לב למצב הפוליטי הרגיש בכנסת בימים האחרונים. אם גם אתם לא הבנתם איך הגענו למצב של ארבע (ואולי אפילו חמש) מערכות בחירות בשנתיים ואיך הכול התחיל - פרוגי כאן כדי להסביר!

הכול התחיל במערכת הבחירות של אפריל 2019 כאשר התמודדו על ראשות הממשלה- בנימין נתניהו מ"הליכוד" לקדנציה נוספת אחרי שתים עשרה שנה ובני גנץ ממפלגת "כחול לבן" שהתאחד עם יאיר לפיד ומפלגתו "יש עתיד".

לאחר הבחירות, היה נראה כי בנימין נתניהו ניצח שוב פעם בבחירות, וכי הוא זה שיזכה להרכיב את ממשלתו החמישית שתזכה לאמונה של הכנסת הנבחרת. על נתניהו המליצו לנשיא המדינה, ראובן ריבלין, כל המפלגות שהיו שותפות בממשלה הקודמת, סך הכול 65 ממליצים, ועל יריבו בני גנץ המליצו 45 ממליצים בלבד. הנשיא הודיע שהמנדט להקמת הממשלה אכן יוטל על נתניהו ועליו למלא את ההרכבה עד חודש, אלא שבשבוע האחרון למנדט הודיעה אביגדור ליברמן מסיעת "ישראל ביתנו" שלמרות שהמליץ על נתניהו, התנאי להצטרפותו לממשלה הוא חוק גיוס לחלק מהציבור החרדי עיכב את הקמת הממשלה עד לפקיעת המנדט. ושם, ממש שם התחיל המשבר הפוליטי.

ביבי נתניהו © gettyimages.IL/Amir levy

בחירות סבב שני

לאחר סיום המנדט של נתניהו, הליכוד העביר חוק לפיזור הכנסת כדי למנוע מהנשיא להטיל את המנדט על בני גנץ. בבחירות בסיבוב הזה "הליכוד" קיבל תוצאה נמוכה יותר ו"כחול לבן" עקפה את הליכוד במושב בכנסת (33 "כחול לבן", 32 "הליכוד"). למרות זאת, ל"ליכוד" היה יותר ממליצים לנשיא (55 "הליכוד", חרדים ומפלגת "ימינה" לעומת 54 של מפלגות השמאל). לאחר שלאף צעד לא היה רוב הכנסת התפזרה שוב.

בני גנץ © gettyimages.IL/Amir levy

בחירות סבב שלוש

בבחירות לכנסת זו זכה "הליכוד" ביתרון של שלושה מנדטים על "כחול לבן", עם 58 מנדטים, (עליה של 3 מנדטים על פני הכנסת הקודמת בה היו לו רק 55 מנדטים), עם זאת לאף צעד עדיין לא היה רוב של 61 חברי כנסת אך הפעם הורכבה ממשלת רוטציה בן "הליכוד" ל"כחול לבן" כאשר תחילה ראש הממשלה יהיה נתניהו ואחרי שנתיים יהיה בני גנץ. לאחר סכסוך על העברת תקציב הממשלה התפרקה ושוב חזרנו לסבב בחירות - הפעם ברביעית.

© gettyimages.IL/Amir Levy

בחירות סבב ארבע

בבחירות אלו החלו שינויים במפה הפוליטית כאשר מי שנבחר להוביל את גוש השמאל היה יאיר לפיד עם 17 מנדטים מול נתניהו שקיבל 30 מנדטים. להפתעת כולם יאיר לפיד מצליח להרכיב ממשלת רוטציה עם בנט (שנתיים בנט כראש ממשלה ושנתיים לפיד) למרות התנגדותו להצטרפות לממשלה ימנית לפני הבחירות. כיום לאחר שנה של ממשלת בנט-לפיד ולאחר מתחים בין גוש ימין לשמאל לגבי אופן ניהול המדינה והדת, דבר שמקשה על קבלת החלטות בכנסת והעברת חוקים, מתחזק החשש שהממשלה לפני פירוק וכולנו, תוך שנתיי,ם נצא לסבב בחירות חמישי.

נפתלי בנט © gettyimages.IL/Amir levy

מה יהיה? ימים יגידו.

תגובות