כל מה שצריך לדעת בדרך להוצאת רישיון לאופנוע. adobestock (אילוסטרציה)

כל מה שצריך לדעת בדרך להוצאת רישיון לאופנוע

אם עברתם את גיל 16, אתם כבר בטח מתחילים לספור את הימים עד שתוכלו לנהוג ברכב בעצמכם. אולי חלקכם לא יודעים, אבל רישיון לאופנוע תוכלו להוציא כבר עכשיו! איך עושים את זה? המדריך המלא לפניכם

מי שכבר הוציא רישיון נהיגה לאופנוע בטח יוכל להזדהות עם תחושת החופש והעצמאות בכל נסיעה. מלבד החיסכון בדלק, בפקקים ובחיפוש החנייה, לחלקנו יש חיבה מיוחדת לאופנועים – כי לרכיבה על דו-גלגלי פשוט יש הרגשה אחרת. מה שאולי יכול להפתיע אתכם הוא שאת הרישיון לאופנוע אתם יכולים להוציא כבר בגיל 16, בזמן ששאר החברים בכיתה בכלל לא התחילו את לימודי הנהיגה שלהם. 

בתור התחלה אתם כמובן צריכים לשכנע את ההורים שלכם ולקוות לאור ירוק מצידם. אם צלחתם את המשוכה הראשונהת, מכאן הדרך שלכם להוצאת הרישיון על האופנוע כבר סלולה. בואו נתחיל.

איזה סוג רישיון מתאים לבני נוער?

דרגת הרישוי שמתאימה לבני נוער היא A2 - קטנוע או אופנוע בנפח של עד 125 סמ"ק (ובהספק של עד 14.6 כ"ס). זוהי דרגת הרישיון הבסיסית והנגישה ביותר, והיא כמובן גם אופציה מעולה לכל מי שרוצה להתחיל להתנסות בנהיגה על רכבים דו גלגליים. לאופנועים או קטנועים מודרניים שנכללים בדרגת הרישוי הזו בהחלט יש את כל מה שנדרש כדי לקחת אתכם ממקום למקום בתוך העיר וגם מחוצה לה.

 

© adobestock (אילוסטרציה)

 

מתי אפשר להתחיל בלימודי הנהיגה?

אם מדובר בדרגת רישוי A2 תוכלו להתחיל בשיעורי נהיגה מעשיים כבר בגיל 16. תהליך הלימוד אמנם מותאם לקצב האישי של כל אחד אבל באופן כללי הוא די מהיר, כך שקצת אחרי יומולדת 16 כבר תוכלו להוציא את הרישיון (לאחר מעבר של מבחן הרישוי כמובן). את לימודי הנהיגה אגב תוכלו להתחיל עוד לפני - כבר בגיל 15.5!

מה עוד צריך לעשות כדי להתחיל בתהליך חוץ מאישור של ההורים?

קודם כל, חשוב לדעת שעד גיל 17 מספיק גם אישור של אחד ההורים כדי להתחיל בתהליך.
אם ההורים מסכימים אתם יכולים להתחיל במילוי הטפסים.

ההורים אישרו? עכשיו עליכם להוציא טופס מקוון ללימודי נהיגה (בעבר היה מוכר בשמו העממי - "טופס ירוק"). את הטופס מוציאים במכונים לבדיקת ראיה או בחנויות משקפיים מורשות שעובדות עם משרד התחבורה. בשביל להוציא את הטופס תצטרכו להצטייד בתמונת פספורט, תעודת זהות או דרכון בתוקף, וכמובן לבצע את בדיקת העיניים.

אל הטופס הירוק יש לצרף גם הצהרת בריאות מטעם רופא המשפחה. בדיקת העיניים, יחד עם הצהרת הרופא מעידים על כך שאתם כשירים לנהיגה.

מתי ניגשים לתיאוריה?

מבחן התיאוריה הוא מבחן עיוני שבודק את ההיכרות שלכם עם חוקי התנועה, התמרורים ותקנות משרד התחבורה. לאחר הוצאת כל הטפסים, תוכלו לגשת למבחן התיאוריה. אל המבחן ניתן לגשת כבר בגיל 15.5 .

כדי לצלוח אותו בקלות חשוב מאוד להוריד את סף הלחצים. בסופו של דבר, אם תלמדו היטב ותשננו את התמרורים והחוקים הרלוונטיים מהאינטרנט, אין סיבה שתיכשלו. כדי לעבור את המבחן יש לענות נכונה על 25 מתוך 30 שאלות. אם נכשלתם - לא נורא, תוכלו להירשם למבחן נוסף מתי שתרצו (מחיר הבחינה הוא 63 ש"ח).

אילו סוגי רישיונות נוספים קיימים?

מלבד הרישיון הבסיסי, יש שני סוגים נוספים של רישיונות לאופנוע: רישיון A1 - אופנוע עד 47 כ"ס, שאפשר להוציא בגיל 18, ורישיון A - מעל 47 כ"ס, אותו אפשר להוציא החל מגיל 21. מדובר באופנועים כבדים יותר, ועד שתגיעו אליהם, יש לכם זמן ליהנות מרישיון A2.

 האם גם לנהגים חדשים על אופנוע יש הגבלות?

כמו שיש הגבלות על נהגים חדשים ברכב פרטי, כך גם על אופנועים: מס' השיעורים המינימלי לפני שניגשים לטסט הוא 15 שיעורים של 40 דקות. כמו כן, לאחר הוצאת הרישיון אסור יהיה לכם להרכיב נוסע נוסף עד גיל 18.

מי רשאי לקבל פטור מתיאוריה לאופנוע?

מי שרוצה להוציא רישיון לאופנוע לפני רישיון לרכב יהיה חייב לעבור תיאוריה, שכן הפטור ניתן רק למי שכבר עבר בהצלחה מבחן תיאורטי לרכב פרטי (רישיון נהיגה B). 

איך תעברו את הטסט בקלות כבר בפעם הראשונה?

לאחר שסיימתם מינימום 15 שיעורים בהם תרגלתם רכיבה איטית, בלימה, סלאלום ועוד טכניקות, הגיע הזמן לביצוע המבחן המעשי. המבחן כולל תרגילי שליטה ונסיעה בדרך. מבחן השליטה נעשה במגרש הלימוד, וכדי לעבור אותו חשוב מאוד לשמור על עירנות ולא להיות לחוצים. זכרו - את ההיכרות עם האופנוע כבר עשיתם במהלך שיעורי הנהיגה ולכן אין סיבה שלא תהיו בטוחים בעצמכם.

המבחן המעשי כולל נסיעה על הכביש, וכדי לעבור אותו בהצלחה חשוב מאוד להכיר היטב את חוקי התנועה (זכות קדימה, תמרורים וכו…) ובעיקר לשמור על קור רוח ולהפגין ביטחון בזמן ההשתלבות בכביש העירוני.

מדוע אופנוע עדיף על אופניים חשמליים?

אחרי הכל, האופנוע הוא כלי רכב אמין ובטוח יותר מאופניים חשמליים. לכן לא מפתיע שהאופנוע נחשב  לאחד מכלי התחבורה הכי פופולאריים כבר שנים רבות.

מלבד זאת, חשוב לזכור שהרכיבה על אופניים חשמליים מוגבלת למהירות של עד 25 קמ"ש, כך שנהיגה על אופנוע תוכל לקצר את זמני הנסיעה שלכם באופן משמעותי. זה יתרון גדול בייחוד כשמדובר בנסיעות בין עירוניות.

ומה בנוגע למחיר? למרות שכאן התחרות בין השניים גדולה יותר, כיום יצרניות האופנועים הגדולות מציעות קטנועים ואופנועים במחירים תחרותיים. נוסיף לכך את העובדה שהבלאי של האופנוע נמוך מזה של האופניים החשמליים (בלאי של סוללה למשל), והמסקנה המתבקשת היא שבמקרים רבים האופנוע משתלם יותר גם מבחינה כלכלית.

נכתב בסיוע חגי צרפתי, מייסד בית הספר "חגי אופנועים", בית הספר המוביל בארץ לנהיגת אופנועים וקטנועים. 

למידע נוסף על הוצאת רישיון מהיר לאופנוע ולקטנוע, בקרו באתר הבית של חגי אופנועים >>