למה כואב לנו הגרון ואיך ניתן לטפל בתופעה?. adobestock (אילוסטרציה)

למה כואב לנו הגרון ואיך ניתן לטפל בתופעה?

כל אדם במהלך חייו יחווה כאב בגרון מסיבה כזו או אחרת. הכאב יכול להופיע בחלקים שונים של הגרון, לעיתים באזור הלוע, לעיתים באזור השקדים ולעיתים בגרון עצמו. גם הגורמים לכאב יכולים להיות שונים ומגוונים כמו זיהומים נגיפיים או זיהומים חיידקיים

כתבה פרסומית

במאמר זה תוכלו ללמוד מדוע מתרחש כאב הגרון, מהם תסמיניו וכיצד ניתן לטפל בו. 

מדוע כואב לנו הגרון

כפי שציינו קודם לכן, כאב גרון עשוי להופיע בשל מספר סיבות ואף להופיע במקומות שונים בגרון. ברוב המקרים כאב זה נגרם בשם גורמים ויראליים, כלומר בשל וירוסים. מחלות נגיפיות אליהן עשוי להתלוות כאב בגרון יכולות להיות שפעת, מחלת הנשיקה, דלקת בשקדים ואפילו במקרים מסוימים של אבעבועות רוח. בחלק מהמקרים הגורם להופעה של כאב בגרון הם חיידקים, העשויים ליצור דלקת בגרון או שעלת. גורמים נוספים העשויים לגרום להופעת התופעה הם אלרגיות, גירויים כימיים או עישון. 

הכאב עצמו עשוי להופיע בתצורות שונות. לעיתים התחושה תהיה תחושת צריבה או שריפה ולעיתים דווקא תהיה תחושה של כאב נקודתי וחד. במקרים מסויימים הכאב יתעצם בעת בליעה או בזמן דיבור. אם הכאב הוא תסמין של מחלה אחרת כמו שפעת, יתלוו אליו גם תסמינים נוספים כמו צינון, שיעול, חום, כאבי שרירים ועוד. 

לרוב כאב הגרון לא ימשך יותר מעשרה ימים מעת תחילתו, אך במקרים בהם הכאב בשיא חומרתו נמשך יותר ממספר ימים בודדים מומלץ לפנות לרופא להמשך טיפול רפואי. 

מהו אופן הטיפול בכאב גרון?

כאשר ניגשים לטפל בכאב גרון, ראשית יש לאבחן מהו הגורם לו, כדי להבטיח טיפול נכון ויעיל. למשל, אם הגורם לכאב הוא חיידקי, ניתן יהיה לטפל בו באמצעות נטילת אנטיביוטיקה. במקרה בו הגורם הוא נגיפי, נטילת אנטיביוטיקה לא תועיל כלל ואף עשויה להזיק. כאשר נוטלים אנטיביוטיקה חשוב מאוד להקפיד על נטילת פרוביוטיקה כדי להבטיח שמירה על איזון החיידקים הטובים בגוף. 

במקרים בהם הגורם לכאב הוא נגיפי, לרוב הטיפול יהיה בהרגעת התסמינים בלבד, לצד הקפדה על מנוחה. ניתן להשתמש בתרופות אשר מסייעות בהפחתת כאבים, לרבות לכסניות מציצה המיועדות להרגעת כאבי גרון. עבור תסמינים כמו חום, שיעול או צינון, ניתן לנקוט בנטילת תרופות אחרות, לפי הוראת רופא כמובן ולפי הצורך. 

במקרים בהם כאב הגרון נובע כתוצאה מאלרגיה, חשוב לזהות מהו הגורם לאלרגיה ולהימנע ממנו. כמו כן ניתן גם להיעזר בתרופות המסייעות בהרגעת תסמיני האלרגיה. 

ישנן גם תרופות סבתא לכאב גרון בהן ניתן להיעזר. אחת מהאפשרויות היא לצרוך תמצית של צמח האכינצאה. צמח זה ידוע ביכולתו לסייע בחיזוק מערכת החיסון ולסייע לגוף להילחם בזיהום הגורם לכאב הגרון. את תמצית הצמח ניתן לצרוך באמצעות חליטת תה או באמצעות טבליות. 

© adobestock (אילוסטרציה)

אפשרות נוספת לתרופת סבתא היא צריכת דבש. הדבש ידוע היטב בשל תכונותיו האנטיבקטריאליות, כך שהוא פתרון מצוין עבור כאבי גרון הנגרמים כתוצאה מזיהום חיידקי. כמו כן, הדבש מעניק ציפוי מגן לגרון, המשכך את תחושת הכאב. 

תרופת סבתא נוספת שאינה בהכרח נעימה לצריכה, אך היא עוצמתית ביותר, היא ללעוס שום חי. השום גם הוא בעל תכונות אנטיבקטריאליות נפלאות ויש ביכולתו גם להרגיע את כאב הגרון. אם אתם מוצאים עצמכם מתקשים ללעוס את השום כפי שהוא, תוכלו להכין תערובת של דבש, שום ובצל, אשר יוכלו יחד לסייע בשיכוך הכאבים. 

ישנה גם האפשרות לגרגר תרכובות שונות היכולות להרגיע את תחושת הכאב כמו תערובת של מים ומלח או תערובת של מים פושרים וחומץ תפוחים.