מלחמת אחים? האסון האמיתי הוא הקרע בתוכנו. צילום: מוטי קמחי, Ynet

מלחמת אחים? האסון האמיתי הוא הקרע בתוכנו

אין ספק שהרפורמה המשפטית היא מושא עניין גדול בשבועות האחרונים ולא רק זה, היא גם פילגה אותנו לשני מחנות: בעד ונגד הרפורמה, כל צד בטוח שהוא הצודק וכל צד לא מפסיק לגנות ולקלל את הצד השני. האם יש פיתרון למצב? • טור דעה

כמו שגם אתם בטח שמתם לב בשבועות האחרונים המדינה בסערה: חילונים מול דתיים, ימנים נגד שמאלנים כולם רבים זה עם זה מקללים זה את זה ומשמיצים זה את זה, הכל כי כל אחד חושב שברור שהוא הצד הצודק, בטוח שהאמת בצד שלו, האנשים מהצד היריב הם פשוט טיפשים או אנוכיים ואין ספק שכל מטרתם היא רק לגרום נזק למדינה.

גם אני חוזה בתופעות האלו ומאוד קשה לי אישית לראות את השנאה ההדדית משני הכיוונים. שכחתם שאנחנו עם אחד? שיש לנו מדינה אחת? שרק לפני שנה וחצי במבצע שומר החומות היינו כה מאוחדים כעם וחיזקנו את תושבי הדרום? לאיפה נעלמה כל האחדות הזו? זה כל כך נעים לראות איך במצבי משבר אנחנו יודעים להיות אחד בשביל השני, לתמוך אחד בשני. כשיש פיגוע כולנו יחד עם משפחות הנפגעים, באסון מירון, מאות אנשים הלכו לתרום דם לנפגעים שאותם הם בכלל לא הכירו. אז למה כשיש סכסוך פוליטי ואנשים פתאום לא מסכימים זה עם זה אנחנו ישר תוקפים אחד את השני באכזריות? לאיפה נעלמה האחווה?

© AdobeStock אילוסטרציה

אז נכון, חלק מאיתנו תומכים וחלק מתנגדים להחלטות הממשלה, ואין ספק שהרפורמה מתסיסה אנשים רבים אבל זה לא אומר שצריך לשנוא או להתנכר למי שלא חושב כמונו. בסופו של דבר כולנו רוצים אותו דבר, מדינה טובה נוחה ודמוקרטית, אולי אנחנו חושבים שכדי להשיג זאת נדרשות פעולות שונות אבל עדיין יש לנו מטרה זהה. אני לא רואה סיבה לשנוא אדם אחר רק כי הוא בעל עמדה שונה לגבי הדרך שבה נוקטים כל עוד המטרה שלנו זהה וכולנו חותרים לאותו כיוון. הצד השני הוא השותף, שותף לחיים, שותף למדינה, איך אפשר להסתדר עם אותו השותף בפילוג, קללות, אלימות וחוסר רצון בשיח אמיתי כדי להבין מה הוא חושב?

לעניות דעתי, הפערים בין שני המחנות לא באמת כל כך גדולים ואם ננסה באמת לשבת ולדבר עם אדם מהמחנה השני נצליח להבין זאת. נראה כי לאורך הדרך שכחנו מי אנחנו, מה מאחד אותנו כעם, במקום לנסות להבין אחד את השני כל אחד משכנע את עצמו יותר בעמדה שלו ומתבצר בה. שנאת הצד השני לא פותרת את הבעיה אלא רק מחריפה אותה. באיזה שלב בדרך שכחנו את זה?

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by פרוגי (@frogifrogi)

אמנם נראה כאילו כל אחד מהצדדים מנסה להסביר למה הצד השני רוצה להרוס את צביונה של המדינה, אבל לדעתי ההרס הגדול ביותר נגרם דווקא בגלל אותה ההתכתשות. אם נלמד להבין אחד את השני יותר, במקום לנסות לחפש את החלקים המפלגים בינינו, בעיניי זו תהיה הדרך שלנו לצאת מהמשבר הנוכחי.

אני לגמרי חושבת שאנחנו יכולים לעשות זאת עם קצת אמונה.

תגובות