OCD: לא מה שחשבתם. adobestock אילוסטרציה

OCD: לא מה שחשבתם

יכול להיות ששמעתם פעם משפטים כמו ״אני חייבת לסדר את המרקרים לפי הצבע, יש לי OCD״ או ״בגלל ה-OCD שלי אני מעמיד את כל העטים בשורה״. בשנים האחרונות, אנשים נוטים להשתמש במושג OCD כדי לתאר קפדנות ושמירה מופרזת על סדר וארגון, אך זו לא המשמעות האמיתית של OCD. בכתבה זו נסביר מה זה OCD ואיך זה קשור לחרדה?

כתבה פרסומית

מה זה בעצם OCD?

הפרעה אובססיבית קומפולסיבית (או בקיצור, OCD) היא הפרעה פסיכולוגית אשר כוללת שני היבטים מרכזיים: מחשבות טורדניות (אובססיות) אשר גורמות למצוקה וחרדה, והתנהגויות כפייתיות (קומפולסיות) שמטרתן להפחית את המצוקה ואת החרדה. 

מחשבות טורדניות הן מחשבות עיקשות, מטרידות ולא נעימות, שחוזרות על עצמן, ושקשה להתנתק מהן או לשלוט בהן. אצל אנשים המתמודדים עם OCD, המחשבות הללו גורמות למצוקה רבה גם אם הם יודעים שהמחשבות לא הגיוניות. הנושאים של המחשבות הטורדניות יכולים להיות מגוונים ולהשתנות מאדם לאדם, אבל הרבה פעמים הן קשורות ללכלוך, מחלות ואלימות. דוגמה אחת למחשבה טורדנית יכולה להיות: ״השתמשתי בשירותים ועכשיו אני מזוהם ומלא בחיידקים קטלניים״. 

התנהגויות כפייתיות הן ״טקסים״ שהמטרה שלהן היא להפחית את החרדה והמצוקה שמתעוררת בגלל המחשבות הטורדניות. כמו המחשבות, גם הטקסים יכולים להיות מאוד מגוונים והם משתנים מאדם אחד לשני. דוגמה אחת לטקס יכולה להיות רחיצת ידיים שוב ושוב למשך 20 דקות, כדי להתמודד עם מחשבות טורדניות שקשורות לפחד מחיידקים.  

איך אפשר לדעת אם אני מתמודד עם OCD?

נחזור רגע לדוגמה מתחילת הכתבה - האם מי שמסדר את המרקרים שלו לפי הצבע מתמודד עם OCD? אז עקרונית, רק איש מקצוע מתחום בריאות הנפש יכול לענות על שאלה זו, אך התשובה הקצרה היא - לא בהכרח. אחד ההבדלים החשובים בין אנשים שמקפידים על סדר מסוים לבין אנשים המתמודדים עם OCD הוא מידת החרדה שמתלווה לזה. אם אתם מעדיפים לסדר את המרקרים שלכם לפי הצבע, זה בסדר גמור. אבל, אם אתם מרגישים חרדה ומצוקה כאשר המרקרים לא מסודרים, ואתם סובלים ממחשבות טורדניות בקשר לזה, יכול להיות שאתם מתמודדים עם OCD, וכדאי לפנות לעזרה מקצועית כדי להקל עליכם. 

בנוסף, חשוב לדעת כי הרבה אנשים סובלים מדי פעם ממחשבות טורדניות, וכל עוד הן לא מעוררות בכם חרדה רבה או מצוקה משמעותית, זה נורמלי. אבל, אם אתם מרגישים שמחשבות טורדניות ״משתלטות״ על חייכם, ממלאות זמן רב מהיום שלכם, וגורמות לכם חרדה גדולה, מומלץ לפנות לטיפול פסיכולוגי שיוכל לסייע לכם להתמודד עם המחשבות הללו בצורה מיטיבה. למידע נוסף אודות חרדה היכנסו לקישור

לסיכום, הפרעה אובססיבית קומפולסיבית מתאפיינת במחשבות אובססיביות, מטרידות ולא נעימות, ובהתנהגויות כפייתיות וחזרתיות שהמטרה שלהן היא להפחית את המצוקה שמתלווה למחשבות הללו. אצל אנשים שמתמודדים עם OCD, המחשבות וההתנהגויות הללו תופסות זמן רב מהיום, ומפריעות להם לנהל את שגרת החיים שלהם. אם אתם חושבים שאתם מתמודדים עם OCD, שתפו מבוגר שאתם סומכים עליו, ואל תחששו לפנות לטיפול פסיכולוגי. 

בטיפולנט הינו האתר הגדול בישראל לשירותים פסיכולוגיים. באתר תוכלו למצוא מידע מקצועי על בריאות הנפש ואינדקס מקיף של מטפלים מוסמכים המציעים טיפול נפשי ברחבי הארץ