גניקומסטיה בקרב בני נוער. ADOBESTOCK

גניקומסטיה בקרב בני נוער

גיל ההתבגרות הוא תקופה לא פשוטה שבה בני הנוער עוברים שינויים רבים - בין אם מדובר בשינויים נפשיים בשל הצורך לבנות זהות אישית וכישורים חברתיים, או שינויים גופניים הקשורים לתהליך ההתבגרות המינית. בקרב בנים, השינויים הגופניים נגרמים עקב הפרשת הורמונים המובילה בין השאר לצמיחה של שיער פנים ולשינויים בקול ובמבנה הגוף

כתבה פרסומית

דוגמא מובהקת לשינוי המתרחש אצל בנים רבים בגיל ההתבגרות, אשר אינו מתקבל אצלם בברכה, הוא התפתחות של גניקומסטיה.

מהי גניקומסטיה? 

גניקומסטיה היא מצב המתאר צמיחה של חזה בעל מראה "נשי" בקרב נערים וגברים. 

תופעה זו נחשבת נפוצה למדי ובאה לידי ביטוי בצורות שונות אצל אנשים שונים: בעוד שאצל חלקם מדובר בבליטה קטנה וכמעט בלתי נראית בחזה, חלק אחר מוצא את עצמו עם פטמות "נפוחות", או חזה מוגדל, אשר יכולים להיתפס כנשיים. 

גניקומסטיה מתרחשת לרוב עקב חוסר איזון הורמונלי בין אסטרוגן  (ההורמון ה"נשי") לטסטוסטרון (ההורמון ה"גברי") המוביל להצטברות שומן ורקמת שד בחזה. 

לעיתים נדירות תופעה זו נגרמת עקב גורמים אחרים כגון עלייה במשקל, שימוש בסמים או תרופות מסוימות, או מצבים רפואיים כגון: טראומה לאשכים, בעיות בבלוטת התריס, סוגי סרטן מסוימים ועוד. 

דרכים לטיפול בגניקומסטיה

על אף שברוב המקרים לא מדובר במצב רפואי חמור או מסכן חיים, גניקומסטיה יכולה לגרום למבוכה חברתית, בייחוד בשלב הכל כך קריטי של גיל ההתבגרות. 

ישנם מספר טיפולים אפשריים לגניקומסטיה המשתנים בהתאם לגורמים לתופעה. לכן, אם נער הסובל מגניקומסטיה מעוניין לטפל בתופעה, ראשית עליו לעבור אבחון רפואי אצל רופא המשפחה, ובמידת הצורך גם אצל אנדוקרינולוג.

במידה ויתברר כי הגורם לגניקומסטיה הוא עלייה במשקל, דרכי הטיפול יהיו פשוטות יחסית ויורכבו משינויים בתזונה ושילוב פעילות גופנית. 

אם, לעומת זאת, הגורם לגניקומסטיה הוא חוסר איזון הורמונלי, אז ישנן דרכים שונות לטפל בבעיה:

  • "לתת לזמן לעשות את שלו" - בחלק מהמקרים גניקומסטיה בגיל ההתבגרות תחלוף מעצמה לאחר מספר שנים ואינה מהווה מצב רפואי מסוכן. במקרים אלו ניתן לנקוט בגישה פסיבית ללא טיפול מיוחד, מעבר לבירור רפואי אצל רופא המשפחה.
    טיפול תרופתי - במידה וקיימת הפרעה הורמונלית, יש לגשת לייעוץ עם אנדוקרינולוג אשר עשוי להמליץ על טיפול תרופתי הורמונלי הנועד להפחית את השפעת חוסר האיזון ההורמונלי על החזה. 

  • טיפול ניתוחי - במידה ומוצו כל האופציות לטיפולים שמרניים והגניקומסטיה מפריעה לנער, ניתן לפנות לטיפול ניתוחי.
    במרבית המקרים מומלץ לבצע את הניתוח החל מגיל 17. יחד עם זאת במקרים של גינקומסטיה משמעותית הגורמת למצוקה נפשית, ניתן לבצע ניתוח לטיפול בגניקומסטיה בשלב מוקדם יחסית -  לעתים אפילו החל מגיל 15, לאחר אישור אנדוקרינולוג ורופא ילדים.

ניתוח גניקומסטיה נועד להסרת רקמת השד והשומן העודפים ומחזיר לחזה מראה שטוח וגברי.  הניתוח קצר יחסית וניתן לחזור הביתה לאחר מספר שעות התאוששות בלבד. השיפור במראה החזה הינו מיידי, אם כי את התוצאות הסופיות ניתן לרוב לראות רק לאחר מספר חודשים.

כאשר פונים לפתרון ניתוחי חשוב לבחור במנתח פלסטי מוסמך, בעל ניסיון רב בניתוחים מסוג זה. 

אחד מהמנתחים המובילים בתחום זה בישראל הינו ד"ר נמרוד פרידמן, המנתח בשיטה ייחודית המאפשרת במרבית המקרים לבצע את הניתוח עם צלקת מינימלית בגבול העטרה בלבד.

למידע נוסף וצפייה בגלריית תמונות לפני ואחרי מוזמנים לבקר באתר של ד"ר נמרוד פרידמן, כירורג פלסטי בכיר.

הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ רפואי.