כל מה שצריך לדעת על זכויות בני נוער בעבודה בקיץ 2023. adobestock

כל מה שצריך לדעת על זכויות בני נוער בעבודה בקיץ 2023

הקיץ אולי התחיל, אבל עבור בני הנוער הקיץ באמת מתחיל מהרגע שהלימודים מסתיימים. בגיל מסוים, בני הנוער כבר נכנסים אל שוק העבודה בתקופת החופש הגדול ולרוב נקלטים במגוון של עבודות שאינן דורשות מהם מיומנות מיוחדת או ניסיון. לפני שכבר ניגשים אל עבודות הקיץ, חשוב לדעת מה הן דורשות מבני הנוער, והאם המעסיקים באמת מכבדים את זכויות התעסוקה

כתבה פרסומית

ידע הוא כוח 

בני נוער רבים לא באמת מודעים לזכויותיהם ולחובת המעסיקים שלהם. בעיקר כי כאשר בני הנוער חושבים על עבודה בקיץ, הם חושבים על החסכונות. 

חלק חוסכים לרישיון נהיגה, חלק חוסכים לטלפונים, או מכשור חדשני אחר וחלק פשוט חוסכים קדימה וחשוב להם לעבוד כמה שיותר, ולהרוויח כמה שיותר. 

מהן זכויות בני נוער בעבודה בקיץ

אם מצאתם עבודה שאתם מרגישים שהיא מתאימה לבני הנוער או שבני הנוער עצמם מצאו עבודה כזאת, רגע לפני שאתם כבר קופצים להשיב בחיוב, הכירו את זכויות בני הנוער:

  • גיל ההעסקה

על פי חוק עבודת נוער 1953, אין להעסיק נערים שעדיין לא בני 15 שנים. בחופשה רשמית מבית הספר, אפשר להעסיק מגיל 14 בני נוער. 

  • הוצאת פנקס עבודה

רגע לפני שמתחילים את העבודה החדשה יש להוציא פנקס עבודה. את הפנקס אפשר להוציא באחת מלשכות התעסוקה באיזור בו אתם מתגוררים. על מנת להנפיק את הפנקס חשוב להביא אישור רפואי כללי מרופא המשפחה, תעודת זהות של בני הנוער או של ההורים ותמונה. 

  • שעות העבודה 

על פי חוק, אפשרי העסקת בני נוער עד ל8 שעות ביום, ולא יותר מ40 שעות במהלך שבוע שלם. חשוב לדעת שאסור להעביד בני נוער במסגרת של שעות נוספות. 

  • יום מנוחה (שבת או ראשון)

חל איסור העסקת בני נוער ביום המנוחה השבועי על פי דת בני הנוער המועסקים. 

  • הפסקות

בתום שש שעות עבודה, בני הנוער העובדים זכאים להפסקה של 45 דקות. ההפסקה היא על חשבון העובדים וחשוב לסכם זאת בהסכם העבודה מראש. 

  • עבודות בשעות הלילה

חל איסור העסקת בני נוער מתחת לגיל 16 בין 20:00 בערב ועד למחרת בשעה 08:00 בבוקר. מגיל 16 ועד לגיל 18 אפשר להעסיק באישור מיוחד בין עשר בבוקר, לשש בבוקר שלמחרת. 

  • תשלומי ביטוח לאומי וביטוחי בריאות

על המעסיקים לשלם ביטוח לאומי וביטוחי בריאות ולא לנכות אתם ממשכורתם של בני הנוער. 

  • תשלום על נסיעות

בני הנוער זכאים להחזרי נסיעה מהמעסיקים עד לסכום של 26.40 שקלים חדשים, ליום עבודה מלא.

קיימים עוד מספר דגשים שלא נרחיב עליהם כאן, אם תרצו תוכלו להציץ במאמר הזה ולקבל את כל המידע הרחב.

מהו שכר המינימום לבני נוער?

רגע לפני שאנחנו צוללים אל שכר המינימום חשוב לדעת מהו. שכר המינימום הוא ההגדרה לשכר הנמוך ביותר שמעסיקים יכולים לשלם לעובדים שלהם. ולמעשה, אסור לשלם פחות משכר זה לעובדים, וגם אסור להסכים לקבל שכר נמוך יותר משכר זה. 

אם קרה והסכמתם לכך, ההסכמה אינה בתוקף וגם אינה חוקית כלל. במידה ויש לכם זכות לתוספות לשכר כמו החזרי נסיעה למשל, על המעסיק לשלם אותן בנוסף לשכר המינימום ולא לכלול אותן בתוך השכר.

חשוב שתדעו, הנכם זכאים לשכר המינימום גם עבור תקופות ניסיון, תקופות הכשרה או התלמדות גם אם הסכמתם לעבוד ללא שכר, או בשכר נמוך יותר וגם אם המעסיק מחליט שלא להעסיק אתכם בתום תקופות הניסיון. 

שכר מינימום קובעים בהתאם לגיל, והוא מחולק כך:

  • גיל 17-18 

26.37 ₪ 

  • גיל 16-17 

24.15 ₪ 

  • עד גיל 16 

22.54 ₪ 

מרגישים שאתם צריכים לדבר עם מישהו לגבי הפרת חוקי העבודה? יש לכם עם מי לדבר בטלפון 2570* במנהל הסדרה והאכיפה בזרוע העבודה. 

מערכת מקאנו עוזרת לשמור על זכויות בני הנוער

מערכות נוכחות חכמות בבתי עסק מסייעות לבעלי העסק לשמור על זכויות העובדים. בעידן החדשני של היום, קל לעבוד כאשר ישנן תוכנות איכותיות וטכנולוגיות שמאחוריהן צוות פיתוח תומך ושירותי. 

הכירו את מקאנו, מערכת מתקדמת של שעון נוכחות אשר מאפשרת מעקב אחר שעות העבודה בצורה קלה ומביאה לכך שדיווחי הנוכחות הם נגישים, ומדויקים מאד. מעבר לכך, תוכלו בתוך המערכת גם לבצע הגדרת חוזה עבודה לבני הנוער המותאם לתנאי העסקה כפי שקובע החוק. זה גם יאפשר לכם הגדרת התראות במצב של חריגה מהתקן, ויספק לכם הגנה על זכויות בני הנוער, וגם הגנה למעסיק מפני תביעות אפשריות.

© adobestock (אילוסטרציה)

בנוסף, הדור הצעיר של היום מחובר לטכנולוגיה מתקדמת ולטלפונים חכמים, אנחנו במקאנו מאמינים בחדשנות טכנולוגית, עם אפליקציית שעון נוכחות Meckano, בני נוער יכולים לדווח נוכחות ללא מאמץ מה שמעניק לעובדים הצעירים שליטה על נוכחותם, ומבטיח סביבת עבודה שקופה ויעילה. הממשק באפליקציה ידידותי למשתמש מה שמבטיח שבני הנוער ידווחו נוכחות.

הרבה מעבר לתעסוקה, חשוב שתזכרו שלא מדובר רק בבני נוער שמחפשים לחסוך כסף אלא באנשים מאחורי הרצונות הללו. בני הנוער עובדים מאד קשה בימי החופשה, לאחר הלימודים ובכל רגע חופש שלהם. זהו מוסר עבודה איכותי שמביא להשגת מטרות ולמעשה, מביא ערך לחיים בוגרים טובים יותר. יש לחזק זאת, ולהעריך.