כל מה שחשוב לדעת על אנדומטריוזיס. ADOBESTOCK

כל מה שחשוב לדעת על אנדומטריוזיס

אנדומטריום ומכאן שמו). במצב של אנדומטריוזיס, הרקמה צומחת מחוץ לרחם (בדרך כלל באזור האגן) וגורמת לתסמינים שונים ובמקרים קיצונייםם גם לסיבוכים. בכדי להתגבר על כל התסמינים של אנדומטריוזיס חשוב לזהות את התופעה בשלב הראשון.

כתבה פרסומית

.,אז להלן כל המידע החושב בנושא כולל הסיבות, הסימפטומים, האבחנה ואפשרויות הטיפול.

הגורמים לאנדומטריוזיס
הסיבה המדויקת לאנדומטריוזיס אינה מובנת במלואה, אך קיימות מספר תיאוריות בנוגע לגורמים לתופעה ובין היתר:  

  • וסת רטרוגרדית – חלק מהדם הווסת המכיל תאי רירית הרחם זורם לאחור אל חלל האגן במקום אל מחוץ לגוף, שם תאים אלו גדלים.

  • תפקוד לקוי של המערכת החיסונית - בעיות במערכת החיסון עלולות לאפשר לרקמת רירית הרחם לצמוח במיקומים חריגים.

  • גורמים הורמונליים - חוסר איזון הורמונלי, במיוחד דומיננטיות אסטרוגן, יכול לתרום להתפתחות ולהתקדמות של אנדומטריוזיס.

  • גנטיקה - היסטוריה משפחתית של אנדומטריוזיס עלולה להגביר את הסיכון ללקות במצב זה על כל התסמינים המאפיינים אותו.

התסמינים של אנדומטריוזיס
הסימפטומים של אנדומטריוזיס יכולים להשתנות מאוד בין איש אחת לאחרת, והם כוללים בדרך כלל:
כאבי אגן: לעתים קרובות זהו התסמין המשמעותי ביותר, עם כאבים הנעים בין קל לחמור ומתרחש במהלך הווסת (כאבי מחזור), הביוץ או יחסי המין. דימום וסת כבד: חלק מהנשים עם אנדומטריוזיס חוות וסת כבדה מהרגיל. תסמינים במערכת העיכול: עצירות, שלשלולים וכאבי בטן.  במקרים קיצוניים, אנדומטריוזיס עלולה גם לגרום לבעיות פוריות. כאמור, כל אישה יכולה לחוות תסמינים שונים, בעוצמות שונות ובתדירויות שונות כאשר יש גם נשים אשר עוברות את התקופה ב"שלום" יחסי גם ללא התערבות רפואית או נקיטה בפעולות כאלה ואחרות.  

כיצד מבצעים אבחון?
אבחון אנדומטריוזיס יכול להיות לעיתים מורכב וכולל בין היתר: בדיקה של היסטוריה רפואית ודיון בתסמינים השונים. בדיקת אגן  - לצורך בדיקת סימנים גופניים של אנדומטריוזיס. בדיקות הדמיה - כמו אולטרסאונד או MRI, אם כי אלו אינן סופיות לאבחנה. לפרוסקופיה - הליך כירורגי זעיר פולשני שבו מחדירים צינור דק עם מצלמה דרך חתך קטן כדי לאשר חזותית ולפעמים לטפל בנגעי אנדומטריוזיס. כמובן, כל רופא יכול להחליט על דרכים אחרות לביצוע אבחון. 

שיטות הטיפול
המטרה המשותפת של רוב אפשרויות הטיפול באנדומטריוזיס הוא להקל על התסמינים, לנהל כאב ולשפר את הפוריות. בין שיטות הטיפול הנפוצות: תרופות נגד כאבים (משככי כאבים ללא מרשם או תרופות מרשם לטיפול בכאב), טיפול הורמונלי (גלולות למניעת הריון, התקן תוך רחמי הורמונלי, הליך ניתוחי (ניתוח לפרוסקופי משמש לעתים קרובות להסרת נגעי אנדומטריוזיס, רקמת צלקת והידבקויות), טיפולים אלטרנטיביים (כמו: דיקור סיני, פיזיותרפיה).

שינויים באורח חיים וטיפול עצמי
חשוב שכל אישה אשר מתמודדת עם אנדומטריוזיס תקפיד להטמיע שינויים באורח החיים ובין היתר. להקפיד על ביצוע פעילות גופנית באופן קבוע כדי לסייע בניהול הכאב. לשמור על תזונה מאוזנת. לתרגל טכניקות להפחתת מתח כמו יוגה או מדיטציה. טיפול כדי לנהל את ההשפעה הרגשית של אנדומטריוזיס.

אנדומטריוזיס הוא מצב מורכב ולעתים קרובות מאתגר, אך עם ניהול רפואי נכון, רבות מהנשים אשר מתמודדות איתו יכולות למצוא הקלה בסימפטומים שלהן ולשמור על איכות חיים טובה, למרות התסמינים השונים. כל מי שחושדת שיש לה אנדומטריוזיס או שחווה תסמינים, ההמלצה בעבורה היא להתייעץ עם רופא מקצועי לצורך קבלת הערכה יסודית ותוכנית טיפול מותאמת אישית. אבחון והתערבות מוקדמים יכולים להוביל לתוצאות טובות יותר – וכאמור, לסייע לעבור את התקופה על הצד הטוב ביותר.