בני הנוער שעוסקים בהסברה ישראלית בעולם: "שיח אמיתי ופתוח יכול לגרום לשינוי". צילום: פרטי

בני הנוער שעוסקים בהסברה ישראלית בעולם: "שיח אמיתי ופתוח יכול לגרום לשינוי"

אביאל ביטון משתף כיצד המלחמה הביאה אותו ואת חבריו, בגיל 17, לעסוק בהסברה הישראלית ברחבי העולם. מה קורה בישראל ומדוע אנו כה זקוקים לתמיכה עולמית: "מי שמאמין לפייק ניוז לפני הפגישה, יאמין לפייק ניוז גם אחריה" • טור אישי

שמי אביאל ליאור ביטון, בן 17 תלמיד בכיתה י"ב – נחשון מבאר שבע וחניך בעמותת יוניסטרים. בימים רגילים אפשר למצוא אותי רץ עם אלונקה בסדרות שטח של "אחריי", לבוש חלוק במעבדה באוניברסיטה, או בחליפה מעונבת, מעביר פרזנטציה באנגלית בפני בכירי המשק בישראל ובעולם במסגרת עמותת יוניסטרים. כמו החיים של כולנו גם החיים שלי השתנו מקצה לקצה ב-7.10.

בקיץ האחרון השתתפתי בתכנית חילופי תלמידים של בית הספר שלי לגרמניה. ביחד עם השותף הגרמני שלי ביליתי שבועיים - שבוע בו טיילנו ביחד בכל רחבי ישראל ושבוע בו טיילנו יחד בגרמניה. לאחר סיום המשלחת הבטחנו אחד לשני שנפגש שוב והוא ומשפחתו קבעו טיול לארץ. קבענו להיפגש ביום שבת ה – 7.10.2023 בעין עובדת.

אך במקום להתעורר לבוקר כייפי של טיול עם חבר טוב שלי, התעוררתי, כמו כל שאר המדינה, לבוקר שחור של תחושת בלבול, ניסיונות לעכל את המצב הקשה והסברים לחבריי האירופאים, מה קורה ומה עושים עם ארגון טרור איסלמי קיצוני יורה עליך טילים. הבנתי שבסבב הלחימה הזה, עליי להיות משמעותי. מספר האנשים שאני מכיר מחו"ל גדל והיכולת שלי לדבר באנגלית השתפרה. אלו שני כלים שלא היו לי במלחמות או במבצעים קודמים. הבנתי שמוטלת עליי האחריות לעשות ככל יכולתי על מנת לסייע למדינה שלי, לעם שלי ולמולדת שלי. זה המקום לציין שאני בעל מוטיבציה עצומה לעשות שרות קרבי משמעותי בצה"ל. רבים מחברי הטובים ביותר, הבוגרים ממני בשנה - שנתיים, לחמו בשביעי באוקטובר ובימים שבאו אחרי ועד היום.

© adobestock

תחושת חוסר היעילות וחוסר האונים שלי היו חזקות מידי. בתחילת הפעילות שלי היה לי חשוב לדבר עם כמה שיותר אנשים המתגוררים בחו"ל ומעבר לכך, לפעול ברשתות החברתיות, הלא כל כך גדולות שלי. היה לי חשוב להתכתב עם כמה שיותר אנשים ולהסביר להם את המצב. יתרה מכך, העברתי שיעור בבית הספר בו התארחתי בגרמניה, שם עניתי על שאלות של גרמנים בני גילי.

עברו מספר שבועות שבהם ניסיתי להיות כמה שיותר פעיל בתחום ההסברה באופן מאוד לא פורמלי. כל זה השתנה כאשר קיבלתי שיחת טלפון ממנהלת מרכז היזמות יוניסטרים באר שבע-אלטשולר שחם. המנהלת הציעה לי להשתתף באקתון, בו חניכים ובוגרים של תוכניות יוניסטרים השונות ייקחו חלק. המטרה - לחשוב ביחד על דרכים לשפר את ההסברה הישראלית בקרב בני הנוער. בצוות בו אני לקחתי חלק, הייתה הסכמה די רווחת, לכך שאחת הבעיות הכי גדולות של ההסברה הישראלית היא, שהיא לא נגישה לבני נוער וצעירים שמהווים חלק מרכזי בעיצוב דעת הקהל העולמית. לנער בן 17 מבוסטון או מברלין יהיה מאוד קשה להזדהות עם גבר מעונב בן 50 או 70 שמדבר במבטא לא מובן, על נרטיב ועל היסטוריה של אלפי שנים. עם זאת, כנראה שלנער בין גילו שישוחח איתו בגובה העיניים, על בעיות יום יומית שנגרמות בשל המלחמה הוא כן יקשיב. זאת בדיוק השקפת העולם שלנו ב "Israel UniTeen". אנחנו קבוצה של 14 בני ובנות נוער ישראלים יהודים, דרוזים וערבים, מכל רחבי הארץ, כולנו חניכי ובוגרי יוניסטרים. אנחנו מאמינים כי מפגשים כמה שפחות אמצעיים, אשר כוללים כמה שיותר שיח אמיתי ופתוח בין בני נוער ישראלים, אשר חווים את המלחמה מנקודת מבטם האישית, יכול לגרום לשינוי. מטרת מפגשי הזום אותם אנו מקיימים עם צעירים יהודים ולא יהודים מכל רחבי העולם, היא לחלוטין לא להעביר שיעור היסטוריה על המצב בישראל. כנראה שאם נעשה זאת דעתו של אף אחד או אחת, לא תשתנה בקשר לישראל. מי שמאמין לפייק ניוז לפני הפגישה, יאמין לפייק ניוז גם אחריה ולא יעבור שום תהליך. המטרה שלנו היא לבוא ולומר "שמע אחי המצב יותר מורכב מזה". אנחנו בעיקר שמים דגש על רגשות, עובדות וסיפורינו האישיים. אנחנו באמת מאמינים כי רק כך אפשר להביא לשינוי תודעתי. 

מתוך מפגש זום של בני הנוער עם בני הנוער מחו"ל
מתוך מפגש זום של בני הנוער עם בני הנוער מחו"ל © צילום מסך

בשביל לעשות את השינוי אנחנו צריכים אתכם ואתכן! לא סתם השם שלנו הוא "הנוער המאוחד של ישראל". השאיפה שלנו היא לייצג את כל בני ובנות הנוער והצעירים הישראלים והיהודים ברחבי העולם. כדי לקרב אותנו למטרה זו ולהשפיע על ההסברה הישראלית לטובה, כל מה שאתם צריכים לעשות זה לעקוב אחרינו ברשתות החברתיות.

אמן ונדע ימים טובים יותר במהרה. עם ישראל חי!

אביאל ביטון הוא בוגר מרכז היזמות יוניסטרים באר שבע-אלטשולר שחם

 

תגובות