שבוע הנערה: שש נערות מעוררות ההשראה . צילום: באדיבות המצולמת, פרטי, Neo media

שבוע הנערה: שש נערות מעוררות ההשראה

לרגל שבוע הנערה הישראלי, מערכת "פרוגי" בחרה להפנות זרקור ולהוקיר את עשייתן של שש נערות ישראליות חזקות ומרגשות, כל אחת בתחומה • האחות שנלחמת לשחרר את אחיה השבוי בעזה, הנערה שהצטרפה לכיתת הכוננות היישובית והספורטאית שחולמת על היום שבו אישה תעמוד בראש מועצה מקומית במגזר הערבי

השבוע אנחנו מציינים את שבוע הנערה הישראלית ומחר (ו׳) את יום האישה. התקופה האחרונה הוכיחה כמה נוכחות נשית היא קריטית, וכמה נשים, בכל גיל ומקום תורמות ומשפיעות. קבלו את בנות הנוער הפעולות בתחומים שונים, ועשייתן חזקה ומעוררת השראה.

יעלה דוד, 18 מכפר סבא

לקחה חלק בשנת שירות בארגון ״קדמה״ בקומונה בקיבוץ משגב עם העוסקת בחקלאות ובמעורבות בקהילה. בנוסף השתתפה בתוכנית מנהיגות של השומר החדש, שכללה סמינרים חודשיים של טיולים וחקלאות. יעלה חיה חיים נורמטיביים של נערה עם תשוקה למעורבות קהילתית וחברתית. אלא שב-7.10 חייה של יעלה התהפכו מקצה לקצה כשאחיה הגדול אביתר דוד נחטף לעזה. שבוע לאחר מכן היא הצטרפה לצוות הצעירים של המטה, שדרכו מקיימים ישיבות של כל בני הנוער חושבים ופועלים מעבר לפעילות המטה הרגילה. 

היא לקחה חלק במשלחת צעירים לניו יורק שאיתה נפגשו עם מזכ"ל האו"ם ושגרירים נוספים באו״ם ופועלת סביב השעון ועושה הכל על מנת לקדם את המטרה - חזרת כל החטופים: ״אביתר הוא הדם שלי, הוא חלק ממני. אני מצליחה להישאר אופטימית כי אני מרגישה אותו, מרגישה אותו נושם, מרגישה כשמשהו כואב לו או לא נעים לו. ואני יודעת שכשהוא יחזור אנחנו נהיה החברים הכי טובים בעולם וזאת המחשבה העיקרית שמלווה אותי״. אם גם אתם רוצים לקחת חלק במאבק, יעלה מספרת איך אפשר לעזור: ״לכל אחד יש את הדרך שלו לעזור, למשל לפרסם סרטונים ותמונות של חטופים ברשתות החברתיות, בגלל שגם מתנהלת מלחמה לא קטנה במדיה זה חשוב מאוד להעלות את המודעות ולהשאיר את הפנים של החטופים על סדר היום״.

יעלה דוד יחד עם אחיה אביתר © צילום: פרטי

רות אבטה, 15, מיפו

רות היא פעילה חברתית הפועלת בנושאים שונים: מגדר, חינוך, דימוי גוף, ביטחון נשים במרחב הציבורי ותמיכה בניצולי שואה הם רק חלק מהתחומים בהם עוסקת רות: "אני לא מתעסקת רק בתחום אחד אלא עובדת לפי נושאים שמעסיקים אותי. זה יכול להיות נושא שאני מכירה ועוסקת בו הרבה זמן, אבל גם איזושהי עוולה שנתקלתי בה במקרה. אני חושבת שאחד הדברים שמגדירים אותי, הוא שמאוד קשה לראות משהו לא צודק ולא לעשות משהו לגביו. אני תמיד לומדת משהו חדש על היכולת שלי כבן אדם פרטי לחולל שינוי. לכל אחת מאיתנו יש כוח לשנות, אם רק נבחר בכך".

כאשר נשאלה אבטה איזה שינוי משמעותי היא הייתה רוצה לחולל - היא הייתה בוחרת בפתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני: "שלום אמיתי בעיניי מתבטא בהפסקת השנאה ושפיכות הדמים, ויצירת בטחון אמיתי לכל הצדדים המעורבים. כלומר, באמת שלום במלוא מובן המילה. לא רק הסכם על דף, אלא שינוי תפיסה בדורות הבאים - משנאה לשיתוף פעולה וחיים שיוויוניים זה לצד זה. עד אז אני עושה ככל שביכולתי לקדם שיוויון ולעזור לכמה שיותר אנשים".

רות אבטה © צילום: פרטי

נעמה גטריידה, 16 ,טל שחר

אחרי אירועי 7.10, ביישובים רבים קמו כיתות כוננות. כך גם במושב טל שחר, בו מתגוררת נעמה. בתחילת המלחמה, נעמה התחילה לסייע לנשות המילואימניקים במושב שלה בעת שבני זוגן יצאו אל שדה הקרב ואחרי שבועיים, התחילו לגייס לכיתת הכוננות המושבית גם תושבים לא חמושים לפטרולים. נעמה התנדבה ישר גם לשם, לשמירות עם תושבים חמושים ופטרולים מסביב למושב. נעמה מספרת: ״הרגשתי מאוד משמעותית ושבאמת הצלחתי לתרום לתחושת הביטחון של חבריי למושב״. 

נעמה חולמת לשנות את היחס שלנו אחד כלפי השנייה: ״הגיע הזמן שנתייחס אחד לשנייה בלי הסטיגמות והתיוגים, בסוף כולנו אותו דבר בני ובנות אדם, אנחנו צריכים קודם כל לדבר״.

 נעמה גטריידה © צילום: פרטי

ליהי לוי, 19, עמק חפר

אחרי שליהי עשתה שינוי בחייה והתגברה על חוסר ביטחון דימוי גוף שלילי ומצבי רוח ולחצים, היא הבינה שהיא חייבת להעביר את זה הלאה וכיום היא מנהלת את Miss teen, פרויקט להתפתחות אישית לנערות: ״היום במיס טין יש מאות תלמידות אז אני חיה את החלום שלי, מרצה לכמויות גדולות של נערות ועושה להן כמה טוב שאני יכולה. וזה מעבר לתלמידות שלי, בהרצאות קצרות לאלפי נערות מהקהל שלי ויוצרת תוכן על ביטחון עצמי לעשרות אלפים שעוקבות אחריי״. 

החלום שלה הוא להגיע לכמה שיותר נערות בישראל, לעזור להן לעבור את גיל ההתבגרות ושחוסר הביטחון לא יהרוס להן את השנים הכי יפות שיש: ״אני כל יום ויום נלחמת בשביל לייצר שינויים כמה שיותר עמוקים בחיים של כמה שיותר נערות, אבל אם הייתי יכולה ברגע לייצר כל שינוי, זה היה כמובן להכניס למה שלומדים בבית ספר כלים לחיזוק הביטחון העצמי, ייצוב מצבי הרוח, התמודדות עם לחצים, מיומנויות חברתיות וכל מה שאני מלמדת במיס טין״.

ליהי לוי © צילום: באדיבות המצולמת

נרדין חנאני, 18, ג'דיידה מכר

נרדין היא תלמידת כיתה י"ב, ספורטאית וקופצת בחבל באופן מקצועי. דרך הקריירת הספורטאית שלה היא משתדלת לקדם אורח חיים בריא, לעודד אנשים לעשות ספורט וגם לוקחת חלק מנבחרת סמסונג והתאחדות הספורט: ״החלום שלי זה להצליח בלימודים ולהיות אישה חזקה ועצמאית שמשפיעה בקהילה"

נרדין מספרת על השאיפות שלה לעתיד: "מקווה גם להגיע לתפקידים חשובים ולהמשיך בתחום הספורט" ובנוסף היא דוגלת בקידום מעמד האישה במגזר הערבי וחולמת על היום שבו אישה כראש מועצה מקומית.

נרדין חנאני © צילום פרטי

שחף עפרוני , 17, מנתניה

שחף היא בוגרת עמותת יוניסטרים והייתה סמנכ"לית של חברת סטארטאפ שהוקמה במסגרת הפעילות בעמותה, בה פותח המיזם ״מומנטו״, צמיד למניעת איבוד ילדים צעירים. שחף תפקדה כשגרירה של המיזם והציגה אותו מול יזמים ואנשי עסקים בכירים במשק הישראלי.  היא מהווה חלק מנבחרת הרובוטיקה בבית הספר, משתתפת בתוכנית "סודקות את תקרת הזכוכית", שם היא פעילה כבר כחמש שנים ובזמן שנשאר, היא מדריכה בפלנטריום בנתניה. 

"אני ממש שמחה שהעשייה שלי מגדירה אותי" שחף מספרת: "אני לומדת המון מכל מה שאני עושה וזה מעצים אותי. אני ממש רוצה להשפיע על נשים ועל בני נוער, ובאותה העת גם מאוד רוצה לצמוח בעולם העסקי. הכי חשוב לי להיות מאושרת וליהנות מהדרך". 

שחף דוד © צילום: Neo media
תגובות