צעיר וחדש: האם יש הבדל בין ביטוח נהג חדש לנהג צעיר. adobestock (אילוסטרציה)

צעיר וחדש: האם יש הבדל בין ביטוח נהג חדש לנהג צעיר

זה קשור לפז"מ על הכביש? זה קשור למניין שנותינו? מה בכלל ההבדל ביניהם? לנו יש את התשובות

כתבה פרסומית

היותר וותיקים בינינו בוודאי זוכרים איך זה התחיל: נדמה שביום בהיר אחד עבר החוק שבמסגרתו התחלנו לתת סימנים בנהגי ישראל, ופתאום השלט עם צמד המילים 'נהג חדש' התחיל להופיע בחלון האחורי של מכוניות רבות בכביש. הרעיון הכללי אז היה לסמן לשאר הנהגים בכביש שיש בסביבתנו נהג טרי, שלא משופע בניסיון, ולכן כדאי להתאזר בעוד קצת סבלנות ולנקוט אפילו במשנה זהירות. אלא שהרבה מאוד אספלט נשפך מאז על כבישי ישראל, וכעת יש עוד כמה קטגוריות, והן אפילו רלוונטיות בבואנו לרכוש ביטוח לרכב. למשל, נהג צעיר, נהג חדש, ונהג חדש צעיר. מבולבלים? אל חשש, בכתבה הבאה נעשה לכם סדר. 

חדש, צעיר, או גם וגם?

נהג חדש בישראל נחשב כל מי שוותק הנהיגה שלו הוא פחות משנתיים, בלי קשר לגילו הביולוגי. כלומר, גם אם הוצאתם רישיון נהיגה בגיל 44 וחצי, תיחשבו לנהגים חדשים עד גיל 46 וחצי. התיוג הזה למעשה קיים היות והנתונים מוכיחים כי נהגים חדשים מעורבים יותר בתאונות דרכים (באופן יחסי). בדיוק בגלל זה יש המון מגבלות נהיגה שחלות על נהגים חדשים למשך 24 החודשים האלה, לרבות חובת תליית שלט 'נהג חדש' החלון האחורי של הרכב, ליוו והגבלה על מס' הנוסעים (רק במידה וטרם מלאו לכם 24 שנים) ואפילו ענישה מחמירה על עבירות נהיגה מסוימות. בהתאם, גם חברות הביטוח נותנות ביטוי למסוכנות הגבוהה יותר של נהגים חדשים, ומציעות בדר"כ פוליסות ביטוח לרכב יקרות יותר. 

נהג צעיר. את ההגדרה הזאת יקבל כל נהג/ת בישראל שעדיין לא מלאו להם 24 שנים, בלי קשר לוותק הנהיגה שלהם. למעשה, נהגים צעירים רבים כבר מתהדרים בפז"מ נהיגה של 5-6 שנים, אבל עד שימלאו להם 24 עדיין יוגדרו כנהג צעיר. גם כאן, הסטטיסטיקה לפיה נהגים צעירים מועדים יותר לפורענות בכל מה שקשור לעבירות תנועה או תאונות דרכים, היא שמכתיבה בין היתר את מחירי הפוליסות לביטוח הרכב שלהם. 

לבסוף, יש לנו את השילוב המתבקש: נהג צעיר חדש. בעצם הרוב המכריע של אזרחי ישראל שמקבלים רישיון נהיגה בכל שנה משתייכים לקטגוריה הזאת. על נהג צעיר וחדש ישנן הגבלות רבות – כמו, חובת נסיעה בליווי למשך חצי שנה, מגבלות במות הנוסעים המותרת, וכמובן ענישה מחמירה על עבירות נהיגה. 

איפשהו בין סוף התיכון לתחילת הצבא, צעירים רבים מתפנים ללימוד נהיגה, ומאוחר יותר עולים על המכונית המשפחתית או מכונית ראשונה שנרכשה במיוחד עבורם, ומגלים לראשונה את הצורך בביטוחי הרכב השונים. 

החדשות הטובות בהקשר הזה הן שכיום יש לא מעט פתרונות יצירתיים גם עבור הנהגים הצעירים והחדשים. בתור התחלה, הם תמיד יכולים לרכוש ביטוח מקיף מלא, שאולי יגיע עם פרמיה מעט גבוהה יותר בגלל אותם נתונים שהזכרנו קודם, אבל לפחות יעניקו את הכיסוי האולטימטיבי לנהגים, ואת השקט הנפשי ששמיכת הביטחון הזה מספקת. בנוסף, נהגים צעירים וחדשים שעושים את הסיפתח שלהם על רכב זול וישן יחסית, יכולים תמיד להסתפק בביטוח חובה + צד ג' בלבד. כלומר, להבטיח שיהיו מכוסים במקרה שרכבם גורם לנזק ברכב אחר, אבל לא מכוסים במקרה של נזק לרכבם, או במקרה של גניבה וכד'. כאמור, מסוג הסיכונים שבאים בחשבון כאשר מדובר ברכב ששוויו נמוך יחסית. 

פתרון נוסף מציעה חברת ביטוח ישיר באמצעות האופציה של 'ישיר צעיר'. בעצם מסלול מותאם לנהגים צעירים שמאפשר להם לשלם רק עבור הנסיעות שלהם בפועל ברכב, והכל בלחיצת כפתור דרך האפליקציה הייעודית. בהתחשב בעובדה שנהגים צעירים רבים הם חיילים שממילא מגיעים להתיישב מאחורי ההגה רק בסופ"שים או בתדירות נמוכה אחרת, מדובר בפתרון שיכול לחסוך להם ולמשפחות שלהם המון כסף בכל חודש!

בנוסף, קיימת האפשרות לרכוש ביטוח זמני לתקופה של יום אחד עד ארבעה ימים. כאן, היות והנהג הצעיר לא מתווסף כביכול באופן קבוע לפוליסה המשפחתית, יש אפשרות לחסוך את הימים "המבוזבזים" בהם אין לו צורך ברכב. שוב, רלוונטי במיוחד לחיילים שלא משרתים קרוב, נהגים חדשים בתקופה שבה הם נדרשים למלווה, וכד.

בשורה התחתונה, השתייכות לקטגוריה של נהג צעיר או נהג חדש (או גם וגם) היא כנראה לא המחמאה הגדולה ביותר שאפשר לתת לנהג/ת, ולדבר יש בהחלט גם משמעותיות כספיות בכל מה שקשור לביטוח לרכב. אלא שהיצירתיות שמפגינות חברות ביטוח מסוימות – בתוספת מעט הגינות שאף פעם לא הזיקה – מייצרת מצב שבו אפשר להימנע מתשלום פרמיות כבדות, ועדיין להישאר מכוסים ברמה טובה מאוד. סעו בזהירות.