מחיסכון להשקעה: מעבר לצמיחה פיננסית. AdobeStock

מחיסכון להשקעה: מעבר לצמיחה פיננסית

בעבר הרחוק היינו שומעים את הסיפורים של סבא וסבתא שחסכו גרוש לגרוש, והצליחו להגיע לדירה הראשונה שלהם, לאחר מכן, עם הכסף שצברו הצליחו לעזור גם לילדיהם. כיום המצב השתנה והחסכונות של פעם לא בהכרח יביאו אותנו לתוצאה הרצויה. הפתרון? שינוי הגישה שלנו מחיסכון להשקעה. אם עדיין לא התחלתם להיכנס לתחום – במאמר זה תקבלו את כל התשובות לשאלות והתהיות של משקיעים מתחילים.

כתבה פרסומית

איך מתחילים להשקיע?

אנו רואים את הסרטים ההוליוודיים על הבורסות הגדולות, שבהן אנשים צופים במספרים על מסך גדול וצועקים פקודות קצרות בקול לקנייה ומכירה. נכון, הבורסות הללו עדיין קיימות, אבל היום אינכם צריכים להתחכך כתף לכתף עם משקיעים נוספים כדי לתפוס ברגע הנכון את המניה או המדד המתאימים. ישנן חברות השקעה שמנהלות את הכספים שלכם, ומתאימות את האסטרטגיה ליעדים שקבעתם, לאופי שלכם ואפילו לגיל שבו אתם מתחילים להשקיע.

ההשקעות כיום מתחילות משאלה אחת מהותית שעליה עונים כל מי שמחפשים השקעות למתחילים: מה הסכום הכספי שאתם יכולים להרשות לעצמכם לחיות בלעדיו מספר שנים, בלי להזדקק לו לצורך תשלום חשבונות שוטפים, חופשה שנתית או רכישה של רכב חדש. זהו הסכום שאותו תרצו להשקיע באפיקים שונים ולראות כיצד הוא גודל.

איך אני יודע שלא אפסיד את כל כספי?

כולנו שמענו את הסיפורים הכואבים על משקיעים שניסו את מזלם באפיקים שונים והפסידו את כולו. הסיכון הזה קיים בסוגים מסוימים של השקעות, אך מרבית המשקיעים כיום בוחרים באפיקים סולידיים בהרבה, שאינם מגלמים סיכון גבוה מאוד. נסביר בקצרה מספר עקרונות בסיסיים שיכולים למנוע הפסד כספי.

ידוע, כי קיים קשר בלתי נפרד בין רמות הסיכון שאתם מוכנים לקחת לבין התשואה שאתם עשויים לקבל. לכן, לרוב מנהלי ההשקעות המנוסים יציעו לחלק את תיק ההשקעות שלכם באופן מושכל ומאוזן – חלקו להשקעה סולידית בתשואה מאוזנת, וחלקו הקטן יותר בהשקעות במדדים או מניות תנודתיים יותר.

ככל שאתם יותר צעירים אתם יכולים לשלב השקעות עם רמת סיכון גבוהה יותר, משום שניתן להשאיר את ההשקעה לזמן ארוך יותר, כעסקה פתוחה, ולא למכרה (בעגה המקצועית פעולה זו מכונה "להישאר בפוזיציה"). כך, כאשר ערכה יעלה עם השנים תוכלו למכור ברווח.

בנוסף, כמובן שכמו בכל תחום פעילות גם בהשקעות מומלץ לא לשים את כל הביצים בסל אחד. לכן, חשוב לפזר את ההשקעה בין מספר מדדים, באפיקים שונים ומוצרים פיננסיים ועם חשיפה במקביל למספר שווקים. למשל השקעה בטכנולוגיה באמצעות מדדים המבוססים על שווי חברות ההייטק הבולטות או השקעה במדדים הקשורים לסחורות.

מתי למכור ולממש את ההשקעה?

יום אחד אתם מחליטים שאתם רוצים לממש את ההשקעה שלכם או את חלקה. למשל, אחרי עשור אתם רוצים לרכוש דירה. בניגוד לתוכנית חיסכון שלרוב יש לה תאריך תפוגה, בהשקעות אתם צריכים לממש את ההשקעה בזמן הנכון. רצוי לא לעשות זאת כאשר התיק שלכם נמצא בתשואה שלילית כמובן. אם אתם נמצאים בשוק שורי שממשיך ועולה, אולי עדיף לחכות מעט ולתת להשקעה לגדול. משום שזה הזמן שבו פוטנציאל הרווח שלכם גבוה יותר.

לסיכום, שינוי המנטליות בין חשיבה של סכום כספי בחיסכון ליום שחור, מול השקעת ההון להגדלתו הוא תהליך שכמעט כל משקיע עובר בתחילת הדרך. כעת, מגיע גם הזמן שלכם להתחיל ללמוד לעומק את האפשרויות השונות העומדות לרשותכם בתחום ההשקעות. כמו תמיד, חשוב שיהיה עימכם אדם או חברה הבקיאים בתחום, שיכולים לכוון אתכם לאפיקי ההשקעה הטובים ביותר עבורכם.