צמחונות וטבעונות, כדאי או לא?. מתוך התחקיר של כלבוטק. צילום מסך: יוטיוב

צמחונות וטבעונות, כדאי או לא?

את טיילור קרב שואלים כל הזמן מה ההבדל בין צמחונים וטבעוניים ולמה בכלל הוא החליט להפסיק עם אכילת בשר, ביצים וחלב. הוא עונה לכולם מה הוביל אותו לבחירה הקשה בטור מיוחד

בתור טבעוני יצא לי להתקל בהרבה טיעונים לגביי טבעונות וצמחונות, חלקם היו בעד שניהם, חלקם נגד שניהם וחלקם בעד צמחונות ונגד טבעונות. בנוסף, כמעט כל אדם שסיפרתי לו שאני טבעוני שאל אותי "למה" וכמובן שלאחר מכן אמר "אתה לא יודע מה אתה מפספס".

להיות צמחוני או טבעוני לא מצריך פספוס של שום דבר. בימינו עם הטכנולוגיה המפותחת, ניתן להשיג תחליפים כמעט בכל סופר פשוט. בין אם זה חלב סויה, קטניות או טופו.

ניתן להכין כל מאכל שמחיל בתוכו בשר ולהחליפו בטופו או סייטן. ניתן להכין אפילו חביתות ולהחליף את הביצים בקמח חומוס. ישנם נקניקים והמבורגרים טבעוניים וצמחוניים לא פחות טעימים מהמקור. אפשר להכין כל קינוח שרק רוצים אם מחליפים את הביצים ברסק תפוחיי עץ או בננות, את החלב הרגיל של הפרה בחלב סויה/אורז/שיבול שועל ובמידת הצורך ניתן להחליף גם את השמנת הרגילה בשמנת סויה.

מה הסיבות שאנשים הופכים לצמחונים וטבעונים?

לרוב אנשים הופכים לצמחונים מאכפתיות לחיות שנרצחות יום יום, שחיות בתנאים קשים בכלובים וחוות התעללויות. כמובן שיש גם את הצמחונים שלא אוכלים בשר כי בשר לא טעים להםאו שהם חושבים שזה יתרום להם בירידה במשקל, אבל עליהם לא אדבר.

אידיולוגיה. אף אדם לא היה רוצה להיוולד ומיומו הראשון יקבע יום שבו הוא ימות ועל הדרך יחווה התעללות קשה ונוראית מאנשים שיותר חזקים ממנו. אז מדוע זה כה שונה עם בעלי חיים? כי בני האדם מחשיבים את עצמם הזן החזק, והדבר היחיד שהם עשו עד עכשיו היה להרוס את הבית שלהם.

לאף יצור חיי לא מגיע לחיות בתנאי סבל שבסופו ירצח. מה נתן לבני האדם את הזכות להתעלל ולרצוח חיות? אין תשובה לשאלה הזאת מכוון שאף אחד לא נתן לנו את הזכות הזו, אך בני האדם תמיד ניצלו את החלש מהם ותמיד ינצלו. זה שאנחנו לא מבינים מה החיות אומרות לא אומר שאין להן רגשות. אין לנו זכות לבוא ולאנוס פרה בשביל החלב שלה שמימלא בסופו של דבר לא נשאר כל כך הרבה חלב פרה בקרטון שמגיע אלינו הביתה.

בריאות. גוף האדם אינו מותאם לאכילתת דברים מהחי. עד היום לא יצא לי לראות יונק שותה חלב אחרי תקופת היניקה שלו חוץ מבני האדם, לא יצא לי לראות עגל שותה חלב של ג'ירפה או חולדה. חלל הפה של הטורפים זז אך ורק למעלה ולמטה, יש להם ניבים חדים כדי שיוכולו כדי שיוכלו לתקוע אותם בטרף שלהם ולאכול אותו בלי שום בעיה.

מערכת העיכול של הטורפים ארוכה יותר משל בני האדם, דבר העוזר להם לעקל את הבשר שאוכלים מבלי שישקע בדפנות כלי הדם שלהם. מעולם לא יצא לי לראות אדם נועץ את הניבים שלו בבשר, מצליח להוציא אותו מהמקום שלו, לועס אותו, מעכל אותו כמו שצריך וכמובן נהנה מזה. הבשר שוקע בדפנות כלי הדם שלנו, דבר המקטין את קוטר העוקרים שמסביב ללב ומגדיל את הסיכוי לחלות במחלות לב.

בנוסף לכך מזריקים לבשר וחלב הורמונים של אותה חיה, והתוספתן, שכבוי בגוף האדם, אמור לפרק אותו ולהוציא אותו מהגוף. עוד סיבה שגופנו אינו מותאם לגוף של חיה טורפת. בנוסף, קבתל ההורמונים הללו גורמת להתפתחות איווציונלית אשר גורמת לנו להפוך לאט לאט לחיות שאנו אוכלים, במקום להישאר אותה חיה שאנחנו עכשיו.

איכות הסביבה. רבים לא מודעים לזה שבניית בתי טבח כרוכה בהרס של מאות עצים מדי שנה, דבר הפוגע בסביבה. כמובן שצמחונות ובטעונות כרוכה בקצת מאמץ, בהחלפת המוצרים מהחי למוצרים מהטבע. אי אפשר להפסיק לאכול בשר מבלי לאכול תחליפים מסויימים, אחרת הגוף לא ישרוד, ודבר זה נבע מהאוולוציה וההתפתחות של האדם, אך זה עדיין לא אומר שהגוף שלנו נועד לאכילת דברים מהחי.

החיות, כמו בני האדם יכולות להרגיש כאב, יכולות לצרוח כשכואב להן. החיות היו בכדור הארץ לפני בני האדם וחיו בשלווה, אז למה אם בני האדם כל כך אנטליגנטים הם אינם יכולים לחיות לפי הטבע שלהם? בני האדם הם חיות, שנועדו להיות טבעוניות ולא לאכול דברים מהחי.

תגובות