עד כמה חיים טבעוניים בריאים לנו?. טבעונות תתן לנו חיים בריאים יותר. צילום: יוטיוב

עד כמה חיים טבעוניים בריאים לנו?

אנו שומעים רבות על טבעונות, ולעתים נדמה לנו שמדובר רק בטרנד חולף. טיילור קרב מסביר בכתבה ארוכה, מדוע אנחנו מוכרחים לעבור לדרך חיים בריאה יותר

האם אי פעם יצא לכם לחשוב עד כמה טבעונות וצמחונות באמת בריאה, ועד כמה מזון מהחי בריא? חשבתם על גורמי הסיכון העיקריים למוות ועד כמה זה קשור למזון שאתם אוכלים, או מהי הדרך הטובה ביותר למנוע מוות בגיל צעיר? תאמינו או לא, זה לא מצריך יותר מידי עבודה.

נכון לשנת 2012, שלושת גורמי הסיכון העיקריים למוות בארה"ב הם: מחלות לב, סרטן ומחלות בדרכי הנשימה התחתונות, ואלו גם הגורמים שאליהם אתייחס בהרחבה.

לא מפתיע שמחלות לב יהיו במקום הראשון כגורמי המוות העיקריים, ואני לא חושב שיהיה מישהו שיופתע במיוחד מעובדה זו. הסיבה הגורמת למחלות לב די ברורה וידועה, אך בכל זאת אנסה לחדש לכם כמה דברים.

במחקר שנערך בשנת 2011, נראה שרמת הכולסטרול אצל אנשים שלקו בהתקף לב היה תקין, כמחצית היו בעלי רמת כולסטרול קרובה ל"אופטימליות", כנראה שגם הרמה האופטימלית גבוהה למדי. כדי למנוע את המשך ההצטברות של פלאקים (שכבות שומן) בעורקים, רמת הכולסטרול של האדם צריכה לעמוד על 150 מ"ג בממוצע, מה שניתן לראות בדרך כלל אצל אדם טבעוני. כמובן שיש דרך נוספת להורדת הכולסטרול בדם - נטילת תרופות, אבל חבל להכניס כימיקלים לגוף אם אנו יכולים לעשות זאת בצורה טבעית.

מלבד לכולסטרול ישנה סיבה נוספת הגורמת למחלות לב, התפתחות תהליך דלקתי. ידוע כבר במשך כ-15 שנה, שארוחה אחת העשירה בשומן מהחי, מסוגלת לשתק את העורקים שלנו. היא מפחיתה את יכולתם להתרחב בצורה תקינה לכדי מחצית מיכולתם, בתוך מספר שעות. דפנות העוקרים מתקשות ומזדהמות, ותנחשו לאחר כמה שעות התהליך הדלקתי הזה מתחיל לדעוך? לאחר שש שעות, אבל מי יחכה שש שעות עד לארוחה הבאה? דבר זה גורם לדפנוק העורקים להשאר במצב דלקתי כרוני.

אגב, אותו הדבר קורה גם לריאות שלנו. רק בשנת 2012 החוקרים הצליחו להבין מדוע תהליך זה קורה בגוף, ומסתבר שלא מדובר בשומן מהחי. הסיבה לכך היא שאנשים סובלים מאנדוטוקסמיה, דמם נשטף ברעלנים המצויים במזון מהחי שאינם נהרסים במיצי הקיבה, על ידי אנזימים בלבלב, או בבישול. השומן מהחי תורם לפגיעה בגוף, בכך שמעביר את הרעלנים האלו למערכת הדם. נראה שהפתרון המתבקש די ברור.

הגורם השני למוות הוא מחלת הסרטן. ידוע עוד ממחקרים שנעשו בעבר, שצמחונים נמצאים ברמת סיכון נמוכה יותר לחלות בסרטן, מאשר אצל אוכלי בשר. באופן מפתיע, דווקא הבשר הגרוע ביותר הוא העוף. צריכה יומית של רבע עוף, משלשת את הסיכון. נעשה מחקר כדי לבדוק מה קורה כששמים סרטן בתזונה טבעונית, שבו לקחו שני אנשים ושמו אותם בדיאטות שונות, לקחו משניהם דם וטפטפו על התאים הסרטניים את דמם. הבדיקה הייתה איזה דם יהיה אפקטיבי יותר בדיכוי הגדילה של התאים הסרטניים. דמו של הטבעוני היה באופן דרמטי פחות ידידותי לסרטן. כמובן שדמו של אוכל הבשר נלחם בתאי הסרטן, זה פשוט שאצל הטבעוני הדם נאבק בערך פי שמונה יותר טוב. תבחרו אתם איזה סוג דם הייתם רוצים שיזרום בגופכם.

בעבר, הגורם השלישי לתמותה היה שבץ, אך נכון לשנת 2012, מחלות בדרכי הנשימה התחתונות תפסו את מקום השבץ ברשימה זו. מחלות אלו יכולות להינמע לחלוטין על ידי תזונה מהצומח ואף להיות מטופלת באמצעות צמחים. חברות הטבק החליטו שבמקום להוסיף צמחים למזון של האנשים, היא תוסיף אותם לסיגריות שלהם, ואכן, הוספת פירות אסאי לסיגריות היא בעלת השפעה מגינה מפני אמפיזמה (מחלה בדרכי הנשימה) בקרב עכברים מעשנים.

הסיבות הנוספות למוות הן: שבץ, תאונות למינהן, תופעות לוואי של תרופות, אלצהיימר, סכרת, אי-ספיקת כליות, שפעת ודלקות ריאות, פגיעה עצמית מכוונת, הרעלת דם, מחלות כבד כרוניות, לחץ דם גבוה, פרקינסון ובצקות בריאות.

אכילת מזון מהצומח בלבד, יכולה למנוע חמישה עשר גורמים מתוך כל השישה עשר. צמחונות תורמת לטיפול בתשעה גורמי מוות ואף יכולה לגרום לחמישה מהם לסגת, כולל את שלושת הגורמים העיקריים לתמותה. כמובן שאפשר לקחת תרופות למינהן, כנגד לחץ דם, כולסטרול, סוכרת אך תזונה מהצומח יכולה לעשות את כל העבודה מבלי לקחת אינספור של כדורים. כמובן שתזונה זו מונעת גם את הגורם השישי למוות שהוא תופעות הלוואי של תרופות.

הרצאה מורחבת בנושא.

 

תגובות