מיוחד: מסלולי טיול לנוער ולמשפחות. מיוחד: מסלולי טיול לנוער ולמשפחות. צילום: עופר

מיוחד: מסלולי טיול לנוער ולמשפחות

הבאנו לכם ארבע אפשרויות לטיולים: שמורת נחל עיון, שמורת הטבע גמלא, שמורת טבע הבניאס ושמורת טבע נחל שניר. כל הפרטים בפנים

בני נוער רבים ינצלו את חופשת הקיץ לבילוי עם משפחה או חברים בהכרת ארץ ישראל - הטבע, הסביבה, הנוף והמורשת.

לאחר שבשבוע שעבר, רשות הטבע והגנים הציגה את תכניתה החדשה להורדת המחירים, אנחנו מביאים לכם פרטים על ארבעה אתרים של רשות הטבע והגנים, המתאימים במיוחד לבני נוער ולכל המשפחה. 

שמורת נחל עיון

נחל עיון הוא ערוץ עמוק העובר בין קירות סלע זקופים ליד המושבה מטולה. מקורות הנחל נובעים מעבר לגבול. בחורף זורמים המים בנחל עיון בשצף-קצף ויוצרים מסלול טיול נהדר, שלאורכו יש ארבעה מפלים. אחד המפלים, "מפל הטחנה", הגולש לאורך קיר רחב מגובה 21 מטרים. המפל נקרא על שם טחנת קמח ישנה, שנבנתה למרגלותיו. המפל המפורסם ביותר הוא מפל התנור, הנוחת אל הקרקע בתוך "ארובה" שגובהה כ-30 מטר. 

המסלול הארוך, מתחיל מהחניון העליון של השמורה, שאליו מגיעים מהמושבה מטולה (ישנו שילוט). הסיור, הנמשך כשעה וחצי, נערך במורד הנחל. להולכים במסלול זה מומלץ לדאוג לרכב שימתין בחניון התחתון של השמורה, אחרת ייאלצו לטפס בחזרה למטולה.

המסלול הקצר הוא מסלול מעגלי, המתחיל ומסתיים בחניון התחתון של השמורה. לחניון זה מגיעים מכביש ראש פינה - מטולה (כביש מס' 90), בין סימני ק"מ 477-476. משך הסיור כחצי שעה והוא כולל ביקור במצפור גפני ובמפל התנור.

כיצד להגיע: בדרך המתחילה מהקצה הצפון מזרחי של מטולה, ליד גדר הגבול

פרטים נוספים בטלפון: 04-6951519. 

נחל עיון.
נחל עיון.
צילום: רשות הטבע והגנים.

שמורת הטבע גמלא

שמורת הטבע גמלא היא שילוב נפלא של נוף, טבע ושרידי עבר. בשמורה נמצא המפל האיתן הגבוה ביותר בארץ. גובהו של מפל גמלא הוא כ-51 מטרים וזרימתו בימים אלו עוצמתית במיוחד. משך הטיול אל המפל ובחזרה הוא כשעה וחצי של הליכה קלילה ונעימה. נוכחות הנשרים בתקופה זו מורגשת למדי.

צוקי שמורת גמלא משמשים משכן לעשרות זוגות מקננים של נשרים. אין עוד תופעה כזו בישראל. עם בוקר, אחרי שהשמש חיממה קצת את האוויר, הנשרים מנצלים את האוויר החם וממריאים לעיסוקיהם. בשעות אחר הצהרים הם שבים לקניהם, כשהם מרחפים מעל לראשי המטיילים ממש. מצפור מיוחד מאפשר צפייה נוחה בנשרים.

מעבר למצפור הנשרים, בגדה הצפונית של נחל גמלא, אפשר לצפות במפל גמלא, שגובהו 51 מטרים. בדרך למפל ניצבת קבוצת דולמנים. דולמן הוא מבנה דמוי שולחן הבנוי משלוש אבני בזלת עצומות. הדולמנים הם מצבות קבורה של נוודים שחיו בגולן לפני כ-4,000 שנים.

שביל תלול, אך נוח, יורד לשרידי העיר היהודית הקדומה גמלא. תושבי העיר מרדו ברומאים בראשית המרד הגדול (שנת 67 לספירה). יהודי גמלא נלחמו ברומאים בעוז רב, וכשאפסו סיכוייהם במלחמה, בחרו להתאבד בקפיצה מן הצוקים התלולים ולא ליפול בשבי בידי הרומאים. באתר התגלו בחפירות שרידי בית הכנסת שפעל עוד לפני חורבן בית המקדש. ראשי החיצים ואבני הקלע הרבות מעידים על הקרב הקשה שהתחולל במקום.

שבילי הטיול בשמורת גמלא מסומנים ומשולטים, חלקם למשפחות וחלקם למיטיבי לכת. אחד המסלולים עובר בקניון ובמפלים של נחל בזלת, היובל הצפוני של נחל דליות. בנחלים זורמים מים כל השנה. השביל חוצה את הנחלים והוא מתוכנן כך שניתן להשקיף ממנו אל המפלים. שרידי הישוב העתיק גמלא נמצאים לרגלי נקודת התצפית. לאתר יורד שביל תלול, מהלך 20 דקות במורד.

כיצד להגיע: יש לפנות מכביש סובב כינרת (92) בצומת מעלה גמלא לכביש 869 , לחלוף על פני מושב מעלה גמלא ומושב כנף עד לצומת דליות, מנקודה זו יש לפנות שמאלה לכביש 808 ולאחר כשלושה קילומטרים לפנות שמאלה עם השלט "שמורת גמלא". השמורה נמצאת במרחק 15 דקות נסיעה מהכינרת ו 15 דקות נסיעה משמורת יהודיה - משושים.

פרטים נוספים בטלפון: *3639

שמורת טבע הבניאס

שמורת הבניאס שופעת מים זורמים, מפלים ומעינות המפכים בצל עצי דולב ענקים ואוצרת בתוכה שרידי ארכיאולוגיה המזכירים לנו תקופות קדומות עם סיפורים מרתקים על אלילים פאגנים, מקדשים וארמונות. מפל הבניאס נחשב לדובדבן שבקצפת של הנחל הבוקע למרגלות החרמון.

בסיורכם בשמורה, תוכלו לבקר באזור הפולחני בו ממוקמים מספר מקדשים וחצרות פולחן ייחודים לאתר זה. לא כדאי לפסוח על שרידי הארמון המפואר מימי אגריפס ולחזות באחד מהבניינים היפים ביותר שנשתמרו בארץ מתקופה זו. מומלץ להגיע לאזור טחנת הקמח המשוחזרת, בריכת הקצינים וכמובן להמשיך עד למפל הגדול 

המסלול הקצר, מתאים למשפחות עם ילדים קטנים. המסלול נמשך 45 דקות ועובר בין האתרים מהתקופה הרומית והצלבנית. המסלול הארוך, נמשך כשעה וחצי, ועובר דרך גשר תלוי לכיוון המפל. לאלה שיטיילו במסלול זה, כדאי להשאיר רכב אחד בחניית המפל לפני תחילת המסלול. 

כיצד להגיע: מכביש 99, מקרית שמונה או ממסעדה כ-15 דקות. 

נחל
שמורת טבע הבניאס.
צילום: עופר.

שמורת טבע נחל שניר

תחילת המסלול בנחל שניר (חצבאני) ממוקם בצמוד למזנון השמורה. מדובר במסלול מעגלי קצר, הנמשך כשעה, ומתאים למשפחות עם ילדים קטנים. ההליכה במסלול מתבצעת בשביל יבש ולא בקו המים, בשל זרימת המים החזקה וזאת בשל שיקולי בטיחות. לאורך המסלול היפה, ישנן מספר נקודות עצירה לתצפית על המים, על נופי הגליל העליון ועל עופות המים כגון שקנאים, טבלנים, אגמיות, שחפים ואחרים הפוקדים את הנחל. כמו כן נוכל להתרשם מעצי דולב וערבה גדולים לאורך הנחל.

נחל שניר הוא אחד משלושת מקורותיו העיקריים של נהר הירדן והארוך שבהם מתחיל את מסעו אי שם בדרום לבנון כ-35 ק"מ צפונית לעיירה חצביה. אורכו של הנחל 65 ק"מ וזרימתו משתנה בין החורף לקיץ כיוון שרוב המים הזורמים בו בחורף מקורם בשטפונות לעומת הקיץ בו הנחל ניזון ממעיינות הוואזני בלבד.

כיצד להגיע: 5 ק"מ מצומת המצודות בקרית שמונה לכיוון מזרח כביש 99 - עד קיבוץ הגושרים ולפי השילוט.

פרטים נוספים בטלפון: 04-6950064 או ב-*3639

תגובות