מחנה קיץ למען התייעלות אנרגטית. מחנה קיץ למען התייעלות אנרגטית. צילום: התנועה הירוקה

מחנה קיץ למען התייעלות אנרגטית

התייעלות אנרגטית: לאחרונה הסתיים מחנה קיץ ראשון מסוגו, שעסק בבעיות האנרגיה והמים של ישראל ובפתרונן. בני הנוער למדו על הנושא, וחוו פעילויות מעשירות כמו טיולי אופניים ושחייה בבריכה הסולארית המקומית

מחנה הקיץ של משרד האנרגיה והמים, שהתקיים השנה לראשונה בניצנה, נערך בהשתתפות של כ/50 בני נוער מתעניינים מכל רחבי הארץ. המחנה עסק בבעיות האנרגיה והמים של ישראל ובפתרונן, תוך שילוב פעילויות העשרה נוספות החותרות למטרה משותפת אחת: העלאת המודעות של שמירת האנרגיה והמים.

המחנה היווה הכנה לכנס הנוער הבינלאומי בנושא אנרגיות מתחדשות, שיתקיים באילת, בו ישתתפו חלק מבני הנוער של המחנה.

בני הנוער שהגיעו להשתתף במחנה, בעלי ידע מוקדם במדעים, גילו עניין רב בנושאים שבו עסק. בין הנושאים שנלמדו במחנה הם: טביעת הרגל האקולוגית, בעיות המים והאנרגיה של מדינת ישראל, התייעלות אנרגטית, אנרגיה מתחדשת ורשתות חכמות.

בנוסף למשרד האנרגיה והמים, השתתפו בהפקת המחנה גם הסוכנות היהודית, מנהלת אנרגיה מתחדשת אילת-אילות והקהילה החינוכית ניצנה, שאירחה את המחנה. מתקני האנרגיה והעזרים הנוספים שקיימים בניצנה סייעו למשתתפים בהתנסות חווייתית במסגרת התכנים הלימודיים. בין המתקנים היה גן מדע סולארי ייחודי בעל מגוון עשיר של מתקנים מתחום התייעלות אנרגטית, אנרגיות מתחדשות ושימור אנרגיה ומים.

בני הנוער במחנה הקיץ למען התייעלות אנרגטית.
בני הנוער במחנה הקיץ למען התייעלות אנרגטית.
צילום: אדיבות קהילה חינוכית ניצנה ומשרד האנרגיה והמים.

לקראת פתיחת המחנה, הוסב ביתו של לובה אליאב, ממקימי ניצנה ומפעילי העלייה וההתיישבות המרכזיים בתקופה שלפני קום המדינה ולאחריה, ל'בית חוסך באנרגיה'. במסגרת הסבה זו, ביתו של לובה אליאב עבר תהליך של בידוד תרמי, וכן נבנה קיר  ירוק מבודד של צמחייה על אחד הקירות בבית. בבית הוצבו גם מכשירי מדידה לצריכת אנרגיה, שאפשרו לתלמידים להשוות את צריכת האנרגיה של הבית לבית דומה שלא עבר הסבה מעין זו.

בנוסף לפעילויות הלימודיות, המחנה העניק למשתתפים תכנית עשירה ומגוונת בעלת ערך מוסף מהנה ביותר, ביניהם: טיולי אופניים, שחייה בבריכה המקומית המחוממת על ידי מערכת סולארית, טיולי גמלים, תרגילי חולות ועוד.

"במחנה הקיץ לימדו אותנו הצעות לפתרונות אמיתיים בחיי היומיום לייעול אנרגיה, דבר שלא מלמדים אותנו בבתי הספר" מספרת נוגה רוזן, נערה בת 16.5 שהשתתפה במחנה. "במחנה הדגימו לנו דברים בצורה ויזואלית על ידי מתקנים סולריים שסייעו להפוך את הלמידה לכיף. החוויה העניקה לי המון ידע והופתעתי לגלות המון דברים חדשים שמיד יישמתי עם הגעתי הביתה". 

תגובות