בני הנוער שמפתחים נעל חשמלית . חברת כולנו ביחד. צילום: יוניסטרים

בני הנוער שמפתחים נעל חשמלית

הכירו את חברת "כולנו ביחד" שמורכבת מבני נוער יהודים וערבים מעכו שעובדים על פיתוחה של נעל שמטעינה את הסמארטפון והמחשב הנייד. "אנחנו כולנו עובדים בדו קיום יחדיו"

במסגרת עידוד היזמים הצעירים בישראל, עמותת יוניסטרים ופרוגי חברו לשיתוף פעולה ייחודי ובלעדי לגולשי האתר.

מדי שבוע במשך חודש שלם אנחנו חושפים בכל פעם חברה אחרת המנוהלת על ידי בני נוער מרחבי הארץ. אז איך זה להיות מנכ"ל כבר בכיתה ט'? איך מנהלים חברה תוך כדי עומס הבגרויות?

הכירו את חברת "كلنا (כולנו בערבית) ביחד" שם מעורב בערבית ובעברית. השם נולד מתוך הייעוד של הקבוצה להיות קבוצה מעורבת של בני נוער יהודים וערבים ששואפים לדו קיום ומתגוררים בעיר עכו. 

חברי חברת
חברי חברת "כולנו ביחד".
צילום: יוניסטרים

בחברת "כולנו ביחד" פועלים עשרה בני נוער שעובדים על פיתוחה של הנעל החשמלית "Electric Hike" המפיקה זרם שבעזרתו ניתן יהיה להטעין מכשירים אלקטרוניים או סלולריים ללא תלות במקור חשמלי. מטרת המוצר היא להשאיר את המשתמשים מחוברים לעולם כל הזמן. בפרויקט הם מתכננים להמשיך להתמיד גם לאחר סיום כיתה י"ב. 

שאלנו את מנכ"לית החברה, אסמאא סייאח בת ה-17, איך זה להיות מנכ"לית כבר בגיל כה צעיר?

"זו חוויה שבאה רק פעם בחיים, זה הרבה אחריות והשקעה מבחינת זמן ומאמץ אבל זה שווה את כל העבודה הקשה. התפקיד גם עזר לביטחון העצמי שלי, עזר לי לבחור את מה שאני רוצה ללמוד בעתיד וגם הכרתי אנשים חדשים שיכולים לעזור לי בקריירה כבר בגיל צעיר".

בקבוצה שלכם יש ערבים ויהודים יחד, יוצא שקורים מקרים של גזענות?

"לא, אנחנו חברה מגובשת וכולנו חברים. זו הסיבה גם שבחרנו את השם כולנו ביחד. אנחנו מאמינים שזה יתרון שאנחנו קבוצה מעורבת. ככה כל אחד מביא מעצמו משהו שונה אך דומה ותורם בדרך המיוחדת שלו לקבוצה".

מה הקשיים אותם אתם חווים במהלך הפרויקט?

"באמצע שנה שעברה, נאלצנו להחליף את המוצר שפיתחנו בגלל שלא היה לו ביקוש בשוק. עברנו תהליך התאוששות ואורגניזציה, החלפנו מוצר, וביצענו את כל התהליך העסקי מחדש בתקופה קצרה מאוד. האמת שצמחנו מהאתגר הזה והוא גיבש אותנו מאוד".

מה היה הרגע המשמעותי ביותר עבורכם בתוכנית?

"בכל סוף שנה מתקיימת תחרות ארצית שבה משתתפות כל קבוצות יוניסטרים ברחבי הארץ. הקבוצות צריכות להציג את המיזם העסקי שלהם בפני צוות שופטים ולשכנע אותם שהמוצר שלהם הוא הטוב ביותר ושהם יזמי השנה. לפני חודשיים, בתחרות יזם השנה לשנת 2013, זכינו בתחרות הארצית וזאת אחרי התהליך שעברנו בשנה שעברה עם ההתמודדות של פסילת המוצר".

"זה היה כמו חלום לראות שהצלחנו לעשות את זה ולסיים במקום הראשון מבין כל שאר הקבוצות המצוינות. והיה כייף גדול לעמוד על הבמה ולשמוח עם החברים".

הנעל החשמלית של כולנו ביחד.
הנעל החשמלית של כולנו ביחד.
צילום: יוניסטרים

אתם כבר רואים רווחים כספיים מהמוצר?

"עדיין לא, המוצר נמצא כרגע בשלבי הפיתוח. הוא מוצר יקר מאוד ואנו מתמקדים בגיוס כספים ושדרוג טכנולוגית הטעינה שלנו. בשלב זה הצלחנו למצוא גופים משמעותיים במשק שרוצים עוזרים לנו לפתח את המוצר. אך כמובן שנשמח לעזרה ודרכי מימון נוספים".

מה תהיה חלוקת הרווחים בחברה שלכם?

"אנחנו לא מתמקדים ברווח חומרי בשלב זה. מה שאנחנו מקבלים מיוניסטרים זה הרבה יותר ממה שבכלל חלמנו לקבל בגילנו. אנחנו עושים מה שאנחנו אוהבים ושואפים לפתח את המוצר הטוב ביותר שנוכל".

התוכנית דורשת הרבה מחויבות, איך אתם מסתדרים עם זה בבית הספר כשיש בגרויות?

"האמת שזה לא קל, אך אני משתדלת לתכנן את הזמן שלי בצורה טובה".

אז מה זה בעצם יוניסטרים?

יוניסטרים הוקמה לפני כעשור על ידי היזם רוני צארום, אשר עמד מאחורי אחד האקזיטים הגדולים שנעשו בישראל - מכירת החברה שייסד, אקסלינק, תמורת מאות מיליוני דולרים. צארום, שגדל ברמלה ו"עשה את זה" בכוחות עצמו, הקים את יוניסטרים מתוך כוונה להעניק לנוער שגדל באזורים לא מבוססים את הכלים לקבוע את עתידם בעצמם ולהקים חברה משלהם.

ליוניסטרים 13 מרכזים ברחבי הארץ: נתיבות, מעלות תרשיחא, נצרת עילית, אילת, עפולה, עכו, אור יהודה, נתניה, ג'וליס, סכנין, רהט , צפת וחדרה. כאשר בכל מרכז כ-3 חברות עסקיות המנוהלות על ידי בני נוער.

תגובות