ריף הדולפינים גרם נזק רב לערכי טבע מוגנים. צילום: רשות הטבע והגנים

ריף הדולפינים גרם נזק רב לערכי טבע מוגנים

כמה מעובדי ריף הדולפינים התקינו רשתות חדשות במתחם. במהלך ההתקנה הם חיברו את הרשתות למזחים צפים, כאשר החלק העודף של הרשתות הונח על קרקעית הים, והתוצאה? מותם של כ-20 אלמוגים ודגים רבים שנלכדו ברשת

לאחר מאבק משפטי שנוהל על ידי "רשות הטבע והגנים" גזר בית משפט השלום באילת על מנהל ריף הדולפינים ו-2 מעובדיו קנס על סך 350,000 שקלים ומאסר על תנאי, בגין הפגיעה שגרמו לערכי טבע מוגנים.

מנהל ריף הדולפינים שבאילת, רוני זילבר, וכמה מעובדי הריף התקינו רשתות חדשות למתחם. במהלך ההתקנה הם חיברו את הרשתות למזחים צפים ותלו את הרשתות מן המזחים לקרקעית הים בחלק הצפוני של מתחם הריף כאשר, החלק העודף של הרשתות הונח על קרקעית הים באזור משופע באלמוגים. כתוצאה מכך, גרמו הנאשמים לשבירה ועקירה של כ-20 אלמוגים ולחניקתם. בנוסף, נלכדו דגים רבים תחת אחת הרשתות שנותרו ללא יכולת להיחלץ מהרשת.

צוללים לשונית.
צוללים לשונית.
צילום: רשות הטבע והגנים

על ריף הדולפינים הוטל קנס על סך 150,000 שקלים ומאסר על תנאי למשך 3 שנים. על כל אחד מהעובדים הוטל קנס על סך 25,000 שקלים והתחייבות על סך 30,000 שקלים למשך 3 שנים. סך הכל, הטיל בית המשפט קנס של 350 אלף שקלים בגין הפגיעה שגרמו הנאשמים לערכי טבע מוגנים.

שונית האלמוגים מהווה בית גידול למאות מינים של ערכי טבע מוגנים. לכן, מדובר בפגיעה באלפי אלמוגים על שטח נרחב. קצב הגידול של אלמוגי האבן הינו איטי ביותר, חלק לא מבוטל מהאלמוגים שנפגעו היו בני עשרות ואף מאות שנים, והפגיעה בבית הגידול והריסתו גרמה נזק לא רק לאותם אלמוגים ספציפיים שנפגעו ומתו, אלא מדובר בהרס מערכת אקולוגית שלמה בשטח נרחב ובו מאות ואף אלפי מטרים שבתוכם התקיימו מיליוני יצורים מוגנים אחרים אשר עצם קיומם תלוי באלמוגי האבן.

לדברי מנהל אגף חקירות ברשות הטבע והגנים, גל אריאלי: "מדובר באמירה חשובה ותקדימית של בית משפט השלום באילת, המעידה על חשיבות שמירת ערכי טבע מוגנים בים. מדובר במקרה חמור בו נגרם נזק כמעט בלתי הפיך לשונית ולאוכלוסיית האלמוגים שהינה ייחודית לאזורינו. ללא ביטוי ממשי בענישה, בלתי אפשרי לקיים הרתעה פקטיבית. ערכי הטבע הינם נכס של הציבור כולו, ולפגיעה בהם צריכה להיות משמעות בענישה הולמת".

עוד הוא אמר כי "רשות הטבע והגנים שמה לה לערך עליון לשמור ולהגן על ערכי הטבע המוגנים למעננו ולמען הדורות הבאים. אנו שמחים ומברכים על כך שבית המשפט הכיר בגודל הנזק שנגרם ופעל בהתאם בענישה מרתיעה"

דגים רבים נפגעו.
דגים רבים נפגעו.
צילום: רשות הטבע והגנים

תגובות