מה הן התוצאות של תהליך גמילה מעישון?. מפסיקים לעשן. צילום: להב מזור

מה הן התוצאות של תהליך גמילה מעישון?

כמה רחוק מוכנים ה"רוצים להפסיק לעשן" להגיע? סקר חדש קובע: כי מעשנים המעוניינים להפסיק לעשן ינקטו בצעדים קיצוניים על מנת להפסיק לעשן. 35% מהמעשנים מפסיקים לבלות ואף נמנעים מחברים מעשנים בכדי להפסיק לעשן

הידעתם? סקר חדש קובע: 35% מהמעשנים מפסיקים לבלות ואף נמנעים מחברים מעשנים בכדי להפסיק לעשן. מעשנים המעוניינים להפסיק לעשן ינקטו בצעדים קיצוניים על מנת להפסיק לעשן. כך עולה מסקר חדש שיזמה חברת התרופות "פייזר" באנגליה בקרב יותר מ-6,000 מעשנים ומעשנים לשעבר.

בסקר נמצא כי 35% מהמעשנים נמנעו לחלוטין מחברתם של ידידים מעשנים או ממצבים מעודדי עישון אחרים כגון בילוי בפאבים או בברים, בניסיון נואש להימנע מהפיתוי לעשן. 26% מהנשאלים הודו שנמנעו משתיית אלכוהול בזמן שניסו להפסיק לעשן ו-16% נמנעו בכלל מבילויים חברתיים עד שעבר להם החשק לעשן.

עוד במדור סביבה:
מה אפשר לעשות עם סיכה לכיפה?
איך זה להיות בת 17 עם תינוק?
ריף הדולפינים גרם לנזק רב באילת

אם חשבתם שהימנעות מחברים מעשנים או התנזרות מבילויים היא הדרך הקיצונית ביותר של מי שמפסיק לעשן, תחשבו שוב: 10%‏ מהנשאלים סיפרו שעישנו בשרשרת את כל הסיגריות שלהם עד שהרגישו רע, בתקווה שזה יעזור להם להפסיק. 10%‏ נוספים הכינו רשימה נגד עישון והקריאו אותה בקול רם בכל פעם שהתחשק להם לעשן סיגריה. 13% מהנשאלים אימצו לעצמם תחביב חדש על מנת להסיח את דעתם מהרצון לעשן, ו- 7% פיזרו פתקים בכל רחבי הבית כדי להזכיר לעצמם לא לעשן.

"הסקר ממחיש עד כמה מדובר בהתמכרות הדורשת שינוי התנהגותי על מנת להיגמל" אומרת לפרוגי ד"ר יעל בר-זאב, יו"ר החברה הרפואית למניעה וגמילה מעישון בישראל ומנהלת המרכז למניעה ולגמילה מעישון באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. "למרות כל המידע שהצטבר בשנים האחרונות ממחקרים, עדיין חלק ניכר מהמעשנים ומהצוות הרפואי המטפל בו חושב שכוח רצון בלבד יספיק, "כשאני ארצה להפסיק אני אפסיק". טיפול התנהגותי בשילוב עם טיפול תרופתי מוביל לשיעור הצלחה בהפסקת עישון שמגיע עד 50% לאחר שנה".

עוד היא ציינה כי "יש לציין שחלק ניכר מהשינויים שהמעשנים בסקר העידו שהם ביצעו, הם בהחלט צעדים רצויים בתקופה הראשונה שלאחר הגמילה הימנעות ממקומות ומצבים המעודדים עישון, תזכורות בדרכים שונות על הרצון והתועלת מההפסקה כחלק מתהליך ההפסקה ושינוי ההרגלים".


הסיגריה האחרונה.

הסיגריה האחרונה. בתחילת חודש אוקטובר העלה לרשת השחקן והמנחה ירון ברובינסקי תכנית דוקומנטרית אינטרנטית חדשה. בכל פרק מראיין ברובינסקי נגמלים מעישון, בזמן שהם מעשנים את הסיגריה האחרונה שלהם. בזמן הראיון, המתראיינים חושפים רגעים אינטימים ומוכרים, באחת ההחלטות הקשות בחיים - הרגע בו החליטו להפסיק לעשן. 

את הפורמט, יצר ברובינסקי יחד עם שרון כהן. כל פרק בסדרה באורך שונה, בהתאם לאורך זמן עישון הסיגריה של כל אדם. הפרק מתחיל בהדלקת הסיגריה האחרונה ומסתיים עם כיבויה.

במהלך הפרק מגיע המרואיין, בעזרת ברובינסקי, אל מסע לעבר דרך שאלות אישיות על הסיגריה הראשונה, מערכת יחסיו עם העישון, הסביבה הקרובה והמשפחה, על המורכבות, הפחדים והתקוות לעתיד. הראיון מצולם ברגע אמיתי וחד פעמי. אך, למעשן שבאמת יצליח להפסיק לעשן יכולה להיות רק סיגריה אחרונה אחת.

שרון כהן, מיוצרי הסדרה אמר: "הרעיון לסדרה עלה במוחי ביום שחברה קרובה הצליחה בעזרת השיטה של החברה, להפסיק לעשן. דרכה הבנתי כמה מורכבת מערכת היחסים בין האדם המעשן לסיגריה. לכן החלטתי יחד עם ברובינסקי לתעד את רגע הפרידה הזה בזמן הסיגריה האחרונה".

אנחנו לא יודעים מה איתכם אבל אחרי שקראנו את המחקר הזה, האם באמת כדאי להתחיל ולעשן? תחשבו על תהליך הגמילה, תקופות ארוכות בלי חברים? להתחיל לפזר פתקים בבית? להקריא רשימה בעד ונגד בקול רם? - לא כדאי

תגובות