מצילים את שמורת הטבע הנמוכה בעולם. צילום: גילי שם טוב ורשות הטבע והגנים

מצילים את שמורת הטבע הנמוכה בעולם

מבצע הצלה בשמורת הטבע הנמוכה בעולם במטרה להציל מיני חי וצומח נדירים: נחנכו הבריכות החדשות בשמורת עיינות צוקים, כאשר המטרה לשחרר דגים בשמורה

יש מציל בקהל? מבצע הצלת שמורת הטבע הנמוכה בעולם הסתיים ונחנך השבוע בטקס חגיגי במעמדם של השר להגנת הסביבה עמיר פרץ ומנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין בשמורת עיינות צוקים, באזור עין פשחה.

הטקס התקיים למעשה בבריכה הצפונית, הקטנה מבין שתי הבריכות שנחפרו, ויועדה לשחרור דגים שנאספו בשמורה. לצד הבריכה הזאת, קיימת אחת נוספת, הדרומית, שמיועדת לשחרור דגים מרעין הרבייה. במהלך הטקס הוחזרו מיני דגים אל הבריכה הצפונית המשוקמת.

עוד במדור הסביבה של פרוגי:
• עושים שינוי בחברה בישראל. מי אחריי?
• גרינפיס פועלים לשינוי. איך זה עובד?
• למה השירותים בבתי הספר הרוסים?

פרץ וגולדשטיין סיירו גם בשמורת הטבע נחל קדרון ושמעו על התכנית לשיקום הנחל הכוללת הוצאת המזהמים, ניקוי אזור השפך ושיקום הנופים למען רווחת המבקרים.

מצילים את הבריכה.
מצילים את הבריכה.
צילום: גילי שם טוב ורשות הטבע והגנים

"השמורה הייחודית מקיימת תחושת חיים סמוך לים המלח" אמר פרץ. "ההתלהבות מהתוצאה שהשגנו בעיינות צוקים היא המחויבות שלנו להאיץ פרויקטים נוספים. נחל קדרון הוא אוסף נקודות מפגש שמייצר דו קיום בתנאים טבעיים ודינמיקה ששואבת אנשים להרגיש שיש סיבות טובות לחיים משותפים, דוגמא לשיתוף פעולה וחזון גדול"

שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים, אמר כי"הטבע הוא המקום בו נפגשים אנשים ומתעסקים בדברים החשובים באמת. פרויקט עיינות צוקים הוקם למען כל תושבי הסביבה, בעלי החיים ובתי הגידול החשובים של האזור"

עוד הוא אמר כי הוא "קורא לממשלה להמשיך ולעשות מאמצים להציל את ים המלח על ידי הזרמת מים טבעיים במורד הירדן. אני מודה לשותפינו ממשרד להגנת הסביבה, משרדי האוצר והתיירות השותפים לפרויקטים אלו"

שמורת הטבע הנמוכה בעולם

שמורת עיינות צוקים שלחופו של ים המלח היא שמורת הטבע הנמוכה ביותר בעולם. נווה מדבר ירוק וייחודי בין מצוק ההעתקים שצבוע חום לבין הים הכחול. בשמורה מעיינות, פלגי מים ובריכות התומכות במגוון של חי וצומח. עצי צפצפת פרת נותנים צל לנופשים בשמורה וצמחי מים כגון; מיני קנה, סוף, פלגית, סמר ואשלים מקשטים את גופי המים ואת שוליהם.

הבריכה.
הבריכה.
צילום: גילי שם טוב ורשות הטבע והגנים

בסיור בפלגי המים ובבריכות מתקיימים גם מינים שונים של דגים, בניהם נווית ים המלח, דג שנמצא בסכנת הכחדה חמורה. האמנונים שבשמורת עיינות צוקים ייחודיים בזהותם הגנטית בהשוואה לאוכלוסיות אמנון המתקיימות בבתי גידול לחים אחרים בישראל. זאת מאחר ומרבית האוכלוסיות בארץ זוהמו גנטית כתוצאה מרבייתם עם פליטי תרבות שברחו מבריכות דגים.

שימור נוף השמורה החל בתכנון של שתי בריכות מים חדשות - כשלושה דונמים כל אחת, המיועדות  להחליף את גופי המים שמתייבשים בשל ירידת מפלס ים המלח ולשמש מפלט לצומח ולחי.

במקביל להקמת הבריכות החלה פעילות לשימור דגי השמורה, מאחר ודגי האמנון הם דגים בעלי חשיבות גם לענף חקלאות המים בישראל.  דגי אמנון ירדן נאספו מהשמורה והועברו לגידול מבוקר בתחנת מחקר דור ואף החלו להתרבות. כיום שומרת עיינה על דגיגים צעירים שמחכים לשוב לבית הגידול החדש.

בימים אלו הסתיימו עבודות הבנייה של הבריכות החדשות, אכלוס ספונטאני של דגי נווית כחולה ונווית ים המלח בבריכות החדשות מהווה סימן ראשון לתפקוד אקולוגי מוצלח שלהן. מחול ססגוני של שפיריות בשלל צבעים מעל גופי המים מהווים עדות נוספת להצלחה זו.

תגובות