שקט לבן: כמה זמן לא הייתם בתערוכת ציורים?.

שקט לבן: כמה זמן לא הייתם בתערוכת ציורים?

"שקט לבן", הוא גוף עבודות חדש שיצר יואל ברקן, כשהוא שינה את הפלטה לכיוון המינימליסטי והמופשט. ברוב הציורים העדיף את הצבע הלבן כמשטח רקע. צפו

"שקט לבן" היא תערוכה חדשה לאמן יואל ברקן בבית האמנים בתל אביב. ברקן נולד בבריסל שבבלגיה בינואר 1938, בשם ג'ואל קרקובסקי. הוא התגייס לצבא הבלגי בשנת 1958 ושרת בחיל הקשר. בבלגיה היה חבר בגרעין של תנועת "הבונים", ובקיץ 1959 עלה עם הגרעין לישראל להתיישבות בחניתה, שם עברת את שמו. כיום הוא חי ויוצר בחניתה. 

עוד במדור הסביבה של פרוגי:
• עושים שינוי בחברה בישראל. מי אחריי?
• גרינפיס פועלים לשינוי. איך זה עובד?
• למה השירותים בבתי הספר הרוסים?

ברקן החל לצייר בשנת 2003. בתחילת דרכו צוירו מרבית יצירותיו בצבעוניות עזה של ירוק כחול ואדום בקומפוזיציות מהודקות עם אלמנטים סוריאליסטיים ודמיוניים ויצורים זוחלים מעולם החי שבחצר ביתו שבקיבוץ.

"שקט לבן", הוא גוף עבודות חדש שיצר ברקן בשנת 2013. ב"שקט לבן", שינה ברקן את הפלטה לכיוון המינימליסטי והמופשט. ברוב הציורים העדיף את הצבע הלבן כמשטח רקע המקיף דימוי אחד או יותר.

את רוב הדימויים צייר בירוק כשהם תחומים בקווי מתאר שחורים. דימויים ירוקים אלה נראים כחרקים בדיוניים השולחים מחושים ורגליים בצורת קווים שחורים לכל עבר. הרישום מתחלף בין קווים ישרים למעוגלים והתמונה המתקבלת מזכירה לפעמים מפה מדינית באטלס או עבודת טלאים, מנוקדת אבני חצץ לבנות.

בעבודותיו החדשות מתבטאת משיכה לדיוקנאות ומסכות, את ההשראה שאב מהעיתון, הטלוויזיה, מהקומדיה דל ארטה, וממסכות אפריקאיות. הציור של ברקן מסתיים בסוף הבד המתוח על צידי המסגרת. עובדה המאפשרת לצופה להתבונן בחלקי ציור גם מהצד, ומשחררת את האמן מלמסגר את ציוריו.

בנוסף לשימוש בצבעי אקריליק, ברקן פיתח טכניקה מיוחדת בה הוא רושם דימויים ברפידוגרף ומכסה את הרישום בצבעי זכוכית שלאחר התייבשותם הופכים לשקופים צבעוניים ובוהקים, ומאפשרים לראות את עבודת רישומי הרפידוגרף השחור והדק.

תגובות