שוב לא למדת והמבחן מחר - איך תתמודדו בתקופת הבגריות . צילום: שנהב דעבול

שוב לא למדת והמבחן מחר - איך תתמודדו בתקופת הבגריות

עונת הבגרויות והמבחנים היא העונה הכי מפחידה של השנה, נכנסים ללחץ, לשאלות, בלאקוטים ובילבולים. אספנו בשבילכם שנים עשר טיפים להתמודד עם הלחץ הגדול

רגע לפני החופש הגדול, רגע לפני הים, הבריכה והשיזוף החדש, מגיע הסיוט הגדול של כל תלמיד ותלמידה, הבגרויות. ואם זה לא מספיק, ביום חמישי השבוע מגיע השיא של תקופת המבחנים - בחינת הבגרות במתמטיקה. 

השנה, שר החינוך, הרב שי פירון, החליט לקבוע מועדים קבועים לבחינות הבגרות: בימים שני וחמישי. אולם קיימות בחינות בגרות רבות, והצפיפות בין המועדים השונים גוברת, אז איך אפשר להצליח בבחינות הבגרות, למרות כמות החומר הרבה והזמן הקצר?

עוד במדור החדשות של פרוגי: 

1. תתכננו את הזמן בקפידה. הסתכלו היטב בגיליון מועדי בחינות הבגרות (שנמצא באתר משרד החינוך) ותתכננו את הזמן הדרוש ללימוד הבחינה. אם אתם בדרך כלל לומדים הרבה למבחנים, תיקחו לעצמכם כמה ימים לפני מועד הבחינה ותלמדו. אם אתם לומדים פחות, תיקחו לעצמכם שניים-שלושה ימים ללימוד הבחינה. הכי חשוב – אל תדחו את לימוד הבחינה ליום אחר, שסמוך למועד הבחינה.

2. תדאגו להשלמות חומר הבחינה ולחומרי - העזר שיהיו בידיכם. אחד הדברים הכי חשובים לפני שמתחילים ללמוד לכל בחינה, הוא שחומר הלימוד יהיה בידיכם. מה הכוונה? סיכומים, דפי-עזר, ספרים הקשורים לאותו מקצוע וכדומה. אם לא יהיה לכם את כל אלה, לא תוכלו להקיף את כל החומר וחבל!

רוצים לעבור את הבגרויות? ספרו לנו מה אתם עושים במקום ללמוד!

3. תשתדלו לחלק את הזמן נכון. אם יש לכם שלושה מבחנים בשבוע, תחלקו את הימים בצורה נכונה, כך שיהיה לכם מספיק זמן ללמוד לכל מקצוע. תכירו את המקצועות הטובים והפחות טובים שלכם. יש מקצועות שתצטרכו ללמוד אליהם הרבה, יש מקצועות שפחות. אל תתכננו יציאות לשבועות עמוסים במבחנים, תחכו עוד קצת והחופש הגדול מגיע.

3. לימוד יעיל יכול להתבצע גם בקבוצות. לימוד משותף יכול להיות מאוד מועיל אם משתמשים בו בתבונה. בחרו לעצמכם שניים-שלושה חברים טובים שיכולים לשמש לכם עזר בלימוד הבחינה. מי יודע, אולי דווקא בזכותם תוכלו להצליח בבחינות הבגרות. רק אל תשכחו – אל תעסקו בדברים אחרים כשתיפגשו, אלא תתרכזו אך ורק בחומר הבחינה כי לפעמים חברים יכולים להסיח את הדעת.

4. מקום הלימוד: אחד הדברים החשובים טרם ניגשים ללימוד בחינה כלשהי, הוא בחירת המקום שבו תלמדו. אני ממליצה על החדר שלכם, שבו תוכלו ללמוד בפרטיות רבה. תסגרו את הדלת כדי שאף אחד לא יפריע לכם ותשקעו בלמידה שקדנית. מקום נוסף עליו אני ממליצה, הוא הספרייה. אין דבר יותר נפלא משקט ובספרייה – יש שקט רב. מקום זה מומלץ בעיקר לאלה שסובלים מהפרעות קשב וריכוז.

5. תשתדלו להימנע ממריבות עם בני המשפחה. כשאדם בלחץ, הוא נוטה להוציא את הכעס שלו על האנשים הקרובים לו. זה קורה, אבל זה לא טוב. כעס ומריבות יגרמו ללחץ שלך להתגבר, קחו נשימה ותתמקדו במה שאתם צריכים לעשות. אל תשכחו שסביר להניח שאתם מתרגזים כי אתם בלחץ, ולא כי מה שקרה באמת הכעיס אתכם.

 

6. אל תדברו עם אחרים על החומר ביום של המבחן. לאנשים יש יכולת השפעה מהירה עלייך כאשר אתה ברגעי לחץ, המנעו לדבר עם אנשים לפני הבחינה שלא יבלבלו אותכם בחומר שיכול להיות שלמדת שונה מחברך, ברגע הזה פתאום תשכחו את כל מה שלמדתם, תלחצו, ותהרסו לעצמכם את הכול. 



איך באמת אנחנו לומדים?


7. שינה שווה זהב. לפני הבחינה אל תשכחו לישון 8 שעות מינמום ואל תלמדו אל תוך הלילה, השינה תגרום לכם לריכוז יותר טוב בבחינה.

8. אוכל, מים והפסקות. לפני שתיגשו ללימוד, תארגנו לעצמכם כמה דברים שינעימו לכם את הזמן וישפרו את הזיכרון, כמו אוכל – מצרך מאוד חשוב שכולנו מאוד אוהבים. בזמן הלמידה (וגם בזמן המבחנים) חשוב מאוד לאכול כי זה יגרום לכם לערנות ולמרץ. נוסף לכך, שוקולד יכול לשפר לכם את הזיכרון אך עדיף לאכול כמות קטנה של שוקולד, בכל זאת זה לא הכי טוב לדיאטה. לצד האוכל, תארגנו גם בקבוק מים שתוכלו לשתות במידה ותהיו צמאים. אם אתם רוצים ממש להתרכז ולהיות ערנים, תשתו נס - קפה (אבל לא בלילה).

דבר לא פחות חשוב – הפסקות. מידי חצי שעה תעשו הפסקה קטנה שבה תנוחו, תאכלו ותשתו. תסתובבו בבית, תתמתחו ואז תחזרו ללימוד. לשבת על כיסא למשך המון זמן (או לשכב על המיטה) זה לא בריא ועלול לגרום להתכווצויות בגוף ולמתיחת שרירים, וחוסר-הפסקות עלול לגרום לעייפות ולחוסר-ריכוז.

9. עד מתי ללמוד? עדיף שלא ללמוד גם בלילה, שהרי הערנות תפחת והעייפות תתגבר. תקדישו את השעות האחרונות ללמידה עד לשעה שמונה בערב או קרוב לה, בשביל שתוכלו לישון בנחת ובלי להתבלבל מהחומר. ככל שלומדים יותר – הזיכרון פוחת ואתם עלולים למצוא את עצמכם ביום הבחינה עם בלק-אאוט.

10. ביום הבחינה תאכלו ותשתו. כבר מהרגע שהתעוררתם בבוקר הבחינה, תאכלו ארוחת בוקר מפנקת שכוללת גבינות, לחם וירקות, לצד נס-קפה שימריץ לכם את המוח. גם בבחינה עצמה, תדאגו שיהיה לכם משהו קטן לנשנש כמו קוביית שוקולד שיכולה לשפר ליעילות הזיכרון.

11. לאחר המבחן, אל תעברו עם חברים על השאלות ופשוט תחכו עד שמגיעים הציונים. אתם לא באמת יודעים מה התשובות הנכונות וחבל להיכנס לפאניקה עד שמקבלים את הציון. גם אם התשובות שלך לא זהות לשל הגאון של הכיתה, זה בסדר. המבחן כבר עבר ואין אפשרות לשנות את זה.

12. תזכרו לקחת הכול בפרופורציה נכונה. לכל מועד א' יש מועד ב', ולכל מועד ב' יש מועד ג'. זה רק מבחן. המורים מתחשבים במבחנים קודמים, במתכונות והתנהגות. לימודים זה לא הכול. זה אמנם חשוב, אבל יש דברים יותר חשובים. אל תשכחו לנשום עמוק, תזכרו שהגענו כבר לסוף השנה. בסוף המבחנים, תגיעו אל הים.

תגובות