כך תשמרו על עצמכם: אל תהיו אמיצים, תהיו זהירים. צילום: שנהב דעבול

כך תשמרו על עצמכם: אל תהיו אמיצים, תהיו זהירים

שתי בנות טבעו בבריכה פרטית בסביון, נער בן 16 טבע בים: עונת הרחצה נפתחה, ואיתה הסכנה העיקרית - הטביעות. אולי הים נראה כמו מקום שלו ורגוע, אך האם הוא באמת כך?

טביעה היא למעשה מוות כתוצאה משקיעה מתחת לפני המים. אין ספק שזוהי אחת הסכנות הגדולות ביותר של הקיץ. לכן על מנת להישאר בטוחים בקיץ הקרוב נצטרך לשמור על עצמנו ולהיות זהירים.בשבוע שעבר טבעו שתי בנות 12 בבריכה פרטית בסביון. נער בן 16 טבע אתמול (ש') בחוף ים באשדוד.  

לפי דו"ח תמותת ילדים מהיפגעות בלתי מכוונת בשנת 2013 של "בטרם" אירעו 117 מקרי מוות של ילדים ובני נוער עד גיל 17 מהיפגעות בלתי מכוונת (תאונות), ביניהם 14 מקרי טביעה המהווים כ-12 אחוז מתוך מקרי התמותה של 2013. בנוסף, על פי הדו"ח רוב מקרי התמותה שאירעו בשנים 2008-2013, קרו בקיץ – יוני עד אוגוסט. מקרי תמותה אלה מהווים כ-30 אחוז מסך מקרי התמותה שאירעו בשנים האחרונות. 

עוד במדור החדשות של פרוגי:

כדי לדעת איך לשמור על עצמנו ועל חברים שלנו בקיץ, שוחחנו עם המציל שלומי כהן. "רובן המוחלט של הטביעות מתרחשות בחופים לא מוכרזים שאין בהם מציל", הוא אומר.

איך יודעים באיזה חוף לרחוץ?

"חופי ים מוכרזים הם חופים בהם העירייה מציבה סוכת מציל. ברגע שרואים שהסוכה פתוחה ויש דגל שמאפשר רחצה אז אפשר להיכנס לים. הדגל שמאפשר רחצה הוא גדל לבן, דגל אדום אומר שהים מסוכן לרחצה ואפשר רק במקומות שמיועדים לרחצה בהשגחת המציל. דגל שחור אומר שהים מסוכן ובשום אופן אין לרחוץ בו". 

מה זה זרם סחף ואיך הוא גורם לטביעה?

"בגלל תנועת הגלים יכולה להיווצר מצב מערבולות וסחפים, ולפעמים שנכנסים לים מי שלא שולט בשחייה מתקשה לצאת. לפעמים גם מי ששולט בשחייה אחרי שהוא נכנס הוא יכול להגיע למצב שקשה לו לצאת המים, וזה מוביל למצב של עייפות וחס וחלילה למצב של טביעה. זאת אומרת, שבים מסוכן אסור להיכנס גם אם אתה שחיין מיומן".

איך שורדים זרם סחף?

"בעיקרון בכל מצב שאתה מגיע למצב שיש סחף או מערבולת אין טעם להיאבק בזה ולשחות נגד הזרם. עדיף להיסחף לכיוון אחר אפילו אם זה מרחיק אותך מהחוף ולהגיע למקום שהזרם פחות חזק ואז למצוא דרך יציאה אחרת אל החוף. כמו בריכה שעובדת על סחף ואתה שוחה במקום מול הזרם, זאת התחושה של שחייה במקום עד שהאנרגיות שלך אוזלות. אין טעם לשחות נגד הזרם אלא להיסחף איתו ולהגיע למקום חדש ואז לנסות לצאת ממנו. ניתן לזהות זרם סחף כשרואים שאתה פשוט שוחה במקום, שיש מולך זרם נגדי ואתה גם מרגיש את זה וגם יכול לראות".

איך מזהים זרם סחף מהחול?

"מהחול קשה לראות בדיוק סחף מסוים, אתה פשוט רואה מישהו בים שמנסה לשחות ולא מתקדם. אתה פשוט נסחף ולעתים נסחף לאחור".

איך מצילים אנשים כשהם טובעים?

"קודם כל, הכי טוב זה שאם יש כלי רכב ימי שמתאים לזה אם זה אופנוע - ים או חסקה. פשוט מגיעים אליו ואם לא יש אחיזת טובע – מחזיקים לו את הראש מעל המים ושוחים לאחור. הפעולה הזאת נקראת גרירה, גוררים את הטובע. הרבה פעמים הוא מושך אותך למטה ועדיף לא להיאבק בו, פשוט תופסים אותו מהחזה והגרון וגוררים אותו לחוף, מרגיעים אותו ומחזיקים לו את הראש מעל המים".

מה עושים במצב של טביעה?

"אין טעם להפוך ולנסות להוציא את המים ברגע שהצלחתי להוציא את הטובע מהמים אני פשוט מזעיק עזרה ושומר על נתיב אוויר פתוח שזה הטיית הראש לאחור וסילוק הפרשות. אם צריך אז בנוהל החייאה רגיל, אבל לא להפוך את הראש למטה ולהוציא את המים כי אלו דברים שלא עוזרים והם לא נכונים לעשייה. הדבר הכי משמעותי הוא לקרוא מהר לעזרה – למד"א. הם הכתובת הכי נכונה, הם מיומנים ולצערנו זה דבר שקורה הרבה וגם חשוב להרחיק כל מיני סקרנים ומתעניינים שנותנים עצות-שקר. את הטיפול בטובע לא עושים בתוך המים אלא על משטח קשיח ובטוח. לא בתוך המים, אי אפשר לטפל בטובע בתוך המים".

אל תשכחו שהים עם כל החום והכיף שבו הוא מקום מאוד מסוכן. תשמרו על כללי בטיחות האלה, תרחצו בחוף עם מציל ותשמרו תמיד גם על החברים שלכם. שיהיה קיץ נעים ובטוח! 

תגובות