מחאה חברתית - לאן?. צילום: צילום מסך. לקוח מאתר המחאה החברתית

מחאה חברתית - לאן?

אחרי חודש של מחאה חברתית צודקת לחלוטין, האוהל נדחק הצידה לצל המצב המדיני-ביטחוני. ניתן היה לקוות שיהיה זמן עד ספטמבר, אך האתגר החדש של המחאה היה צפוי

דעות
 
חום אוגוסט-ספטמבר  אייל הורוביץ
 
השאלה הכי מעניינת שאפשר לשאול בימים אלה, לקראת סוף חודש אוגוסט, זה מה יקרה בספטמבר. האם נשכח שהייתה פה אי פעם מחאה חברתית?

האם סיני שמעבר לגבול המערבי של ישראל תהפוך ל"מערב פרוע" כמו שראינו בפיגועים האחרונים? ומעבר לגבול הצפון, מה יהיה סופה של המחאה בסוריה?

כל אלה שאלות חשובות עם השפעה ישירה על החיים בישראל אבל כששואלים מה יהיה בספטמבר מתכוונים רק לשאלה אחת: מה יהיה עם הפלשתינאים. 
לטור המלא
 

הרבה לילות ללא שינה עברו על השרים ויועציהם. חלק מהם, בעיקר האנשים עליהם הוטלה האשמה, הציגו את המחאה כלא צודקת, אנרכיסטית ו"סמולנית". רק בשביל להגיד בסוף שאולי יש משהו בדברי המחאה. ואל תדאגו, ביבי שר העל לאסטרטגיה כלכלית כבר יחשוב על משהו. שר על? הוא גיבור על!

לעומת זאת, כל מיני שרים זוטרים למיניהם לא ידעו אם לתפוס "טרמפ" על העגלה או לקפוץ להגנת המנהיגות. בסוף הם עשו גם וגם. ככה יצא שלא ברור אם האנשים שקובעים את העתיד שלנו נגד או בעד, העמדה שלהם הייתה מבולבלת. עכשיו, כמה נוח, הבלבול נפתר. לא צריך עוד לגמגם תשובה לא ברורה לכתבים, הם כבר לא ישאלו אותם יותר.

עכשיו מגיעה הסיבה החדשה למה מחאת האוהלים היא מיותרת ואף מסכנת את ביטחון ישראל. כן כן, מסכנת את ביטחון ישראל קראתם נכון. הסיבה היא שבשביל לענות על הדרישות יש לקצץ בתקציב הביטחון, ובימים כאלה זה ברור שאי אפשר.

במילים אחרות: זאת הנוסחה הידועה שאפשר בתקציב או לקנות טנקים או לשפר מערכות ציבוריות לא מתפקדות. נכון, בריאות זה חשוב וחינוך זה העתיד, אבל על חשבון טנקים? השתגעתם? זה המסר החדש, שעובד לטובת כולם. הרי זה משתיק את הביקורת אז זה טוב לממשלה, לטייקונים ולכל יועציהם. והעם? זה מוריד לו אבן מהלב. זה לא שחלילה מרמים אותו, זה פשוט שצריך טנקים. מי יגיד לא לצורך להגן על המדינה?

האמת היא כמובן שונה ויותר מורכבת. נצא מנקודת הנחה שתקציב הביטחון הוא קדוש ואין בו אפילו קמצוץ של בזבוז או חוסר יעילות. כל חייל יודע לספר כמה חוסר יעילות ומקום לשיפור יש במערכת אבל אתעלם מזה, שחלילה לא יאשימו אותי בפגיעה בביטחון המדינה.

גם אם בתקציב הביטחון לא נוגעים, עדיין יש הרבה כסף.

אני מדבר כמובן על כסף שבא ממיסים. המס בישראל על עשירים וחברות הוא נמוך וככה זה צריך להיות לפי התפישה של ראש הממשלה. אבל חלילה, לקחת עוד כסף מעשירים? זה לא יעלה על הדעת!

שיהיה ברור, אין זאת קנוניה להלאים את כל הרכוש של העשירים ולחלק לעניים. לא מדובר במהפכה קומוניסטית או באיזה סיפור על רובין הוד.

מדובר כאן על למתן את החזירות בארץ ולתת לאזרחים בארץ שירותים טובים יותר. בכסף הזה אפשר גם להשתמש למטרות הצבא, כמו תלוש משכורת גבוה יותר לחיילים בקרבי. עכשיו כשהנוסחה היא הקלות במס לעשירים מול חיילי קרבי נכון שזה נראה אחרת?

זאת הקלות שבה אפשר לעבוד על אנשים, או לפחות לנסות. כבר ראיתי את הכותרות שזועקות שהמחאה היא נגד הגנת המדינה כי היא רוצה למצוץ את תקציב הביטחון. סיסמאות על כך שכאן זה לא שוויץ או סקנדינביה מופיעות בכל מקום. אבל האמת היא שביטחון הוא המפלט של כל מי שהותקף.

הרי מול הטיעון של פגיעה בביטחון אף אחד לא יכול לעמוד, גם אם בכלל אין צורך לקצץ בתקציב הצבא.

מה יהיה הטיעון הבא נגד המחאה? אינני יודע, נדמה לי שכבר הכול נאמר וצריך דמיון פורה בשביל לחשוב על דברים חדשים. אבל אני מקווה שיגידו דברים חדשים. כי זה יהיה סימן שהמחאה ממשיכה, שהגחלת נשמרת. גם אם יהיו כמה שבועות או חודשים שישכחו מהמחאה, מה שמשנה באמת זה יום הבחירות. על המחאה נכפתה תרדמת קיץ מאולצת אבל עד הרגע המכריע יש עוד זמן, ואני אישית לפחות מקווה שהמחאה תכה גם ברגע האמת.

תגובות