תחבורה ציבורית בשבת זה צדק חברתי?. מתוך פעילות למען תח"צ בשבת. צילום: ישראל חופשית

תחבורה ציבורית בשבת זה צדק חברתי?

אלעד וולף מסביר את הקשר בין צדק חברתי וסביבתי לתחבורה ציבורית בשבת, למה תח"צ בשבת דווקא תשמור על צביון השבת ולמה הגיע הזמן להפסיק להיכנע לכפייה הדתית המגוחכת בנושא

חברה וקהילה
 
זוהי רק תחילת המאבק  ישראל חופשית
 

פעילי רעננה חופשית יצאו שבוע שעבר, בשעות הצהריים המוקדמות ל-'מול הפארק' ברעננה, והחתימו בדוכן הסברה את העוברים והשבים על עצומה למען תחבורה ציבורית בשבת באזור השרון.

זוהי רק ההתחלה אומרים הנהלת "רעננה חופשית", בדוכן לא היו עימותים כלל ואף גורמים בתנועה ציינו כי: "האווירה הייתה טובה מאוד והתושבים התעניינו בפעילות והביעו הזדהות".

לכתבה המלאה
 

אני חילוני מוחלט. אני נוסע בשבת, מדליק אש בשבת, מוותר על תפילה בבית הכנסת מידי יום ולא צם ביום כיפור. בכל זאת, אני אוהב את השבת, אני אוהב את השקט של שבת. בנינו, מי לא אוהב את השבת? החיילים חוזרים הביתה, הנערים מקבלים הפסקה קצרה מבית הספר, להורים יש זמן להקדיש לילדים הקטנים. אני גם אוהב את שישי בלילה, אני יכול לצאת, להנות, לבלות, לראות סרט, לצאת לפאב, לצאת למסיבה. או שבעצם לא.

כשהעם זועק על צדק חברתי הוא מדבר על צדק חברתי אמיתי. הוא מדבר על אם בפריפריה שמשתכרת בשכר מינימום, שיש לה יום אחד בשבוע לבקר את הילד שלה בעיר הגדולה רק יום אחד בשבוע ולא, אין לה כסף לאוטו. צדק חברתי מדבר גם על חיילים ששישי - שבת אלו ימי הפורקן שלהם ורוצים לצאת למסיבה ולשתות, ולא, משכורת צבאית אינה יכולה לממן רכב, ושלא נשכח לרגע ש-"אם שותים לא נוהגים".

צדק חברתי מדבר על זוג הורים שרוצים, באמת רוצים, לקחת את הילד ביום שבת לסרט או לספארי להעניק זמן איכות משפחתי אמיתי. מהותה של המחאה החברתית, שצצה לה בחודשים האחרונים מדברת על מעמד הביניים ומטה. אלו שלא בהכרח זכו לרכב עם דלקן צמוד ולבני הנוער, העתיד שלנו.

הצדק החברתי מוצא את עצמו מתנגש בסוגיית השבת, יחד עם "המדינה היהודית", או יחד עם האוכלוסיה המסורתית-דתית-חרדית בעלת השפעה ומשמעות, ובצדק, אנחנו עם אחד. השאלה האמיתית, שישאל כל אדם מאותן דוגמאות שהצגתי, היא: "למה שאותו אדם שומר מצוות יעלה על האוטובוס בשבת?".

שאלה טובה, אך היא אינה השאלה היחידה. ישנן עוד הרבה שאלות. הרי, שירותי הצלה וחירום הם פיקוח נפש ופועלים בשבת, הלא כך? אז מדוע, שאותו רופא לא יוכל לבלות את ליל שישי בביתו בארוחה משפחתית ואם יעשה כך, למה שייאלץ לקחת מונית (ולחלל שבת כך או כך בדרך לעבודה?), למה ששלושים מכוניות ששוות לאוטובוס אחד ייסעו בשבת, הרי זהו גם חילול שבת גדול יותר, רעש גדול ומסיבי יותר, ובעיקר זיהום סביבתי גדול.

כ-300,000 מכוניות חדשות עולות מידי שנה על הכבישים, האם זה אינו חילול שבת? מה לגבי כל המפעלים שדואגים שהמדינה תתפקד ביום ראשון? האם גם עליהם צריך לוותר? הרי מפעלים עובדים בשבת, אחרת יום ראשון יושבת גם הוא לחלוטין.

ויהיו שיגידו, אבל הנתונים מדברים בעד עצמם. 800 מכוניות חדשות מידי יום על הכביש, 300,000 בשנה. מדוע לקיים תח"צ הולמת? אולי הנתונים האלו אינם מוכיחים את הצורך הדחוף בתחבורה ציבורית הולמת? הרי מי יוותר על האפשרות לנטרל עצמו לחלוטין למשך יום שלם ועוד ביום החופש שלו? אם אתם רוצים לשמור על צביון השבת, מדוע אינכם מורידים את העומס בכבישים? הרי הורדת העומס בכבישים היא הורדת העומס מכוחות החירום וההצלה, הורדת העומס מתחנות הדלק, הורדת העומס מכל מה שפוגע כביכול בצביון השבת.

ואחזיר אתכם רגע לאחור, על אף כל הנתונים ימשיכו ויגידו כי לא הגיוני, שבמדינה יהודית יפעלו קווי אוטובוס בשבת. מבחינתי? בסדר גמור, בואו נסגור לחלוטין את המדינה בשבת. אין מכוניות, אין שירותי הצלה, אין טלפונים אין רדיו. פרצה מלחמה? לא תדעו. פיקוח נפש? אין את מי להזעיק. המדינה נעולה בשבת האם ככה אתם מדמיינים את המדינה היהודית שלכם? הרי ישנו הבדל עצום בין מדינה יהודית ומדינת הלכה והטיעונים חסרי השחר נגד התח"צ הם טיעונים המצדדים באופן מובהק במדינת הלכה ולא במדינה יהודית.

אחרי כל הנתונים האלו, אחרי כל ההבנה הבסיסית כי צביון השבת אינו נשמר, ומדובר באמירות זולות הגיע הזמן להגיע לבסיס ולדבר החשוב באמת. אם יש לי אוטו, אני יכול לנסוע לים בשבת אם אין לי אוטו, אני לא יכול. איני מכריח אף אחד לנסוע בשבת, אך אותי מכריחים להיות כבול ביום המנוחה שלי. זוהי מדינת ישראל.

>> תחבורה ציבורית בשבת באזור השרון?

>> חתימה על העצומה הקוראת ל"הפעלת תח"צ בשבת"

תגובות