החזרה של עדן בן בסט לישראל - טעות גדולה?. צילום: אתר רשמי מכבי תל אביב

החזרה של עדן בן בסט לישראל - טעות גדולה?

החלוץ הישראלי ששב לארץ בתחילת העונה אחרי ארבע שנים בהן שיחק בצרפת, לא מוצא את עצמו במכבי תל אביב בעיקר בגלל שלא נספר על ידי המאמן, יכול לסמן את החזרה לארץ כטעות גדולה. האמנם?

עדן בן בסט בן ה/28, החל את הקריירה שלו במחלקת הנוער של הפועל חיפה, ובגיל צעיר מאוד חצה את הכביש לטובת מכבי חיפה של יעקב שחר. בעונת 2004 הוקפץ בן בסט לסגל הבוגר של חיפה על ידי רוני לוי, שלא הרבה לשתף אותו בשלושת וחצי עונותיו הראשונות, בעיקר בגלל שחקני חוד מעולים, כמו קולאוטי, ברדה וארבייטמן.

עוד במדור הספורט של פרוגי:

אחרי עונת השאלה פושרת במכבי הרצליה מהליגה הלאומית, חזר עדן בן בסט (בהשאלה) לקבוצת נעוריו, הפועל חיפה. אחרי עונה טובה באדום כחול של הפועל חיפה, בה כבש בן בסט 13 שערי ליגה הושאל שוב לעירוני קריית שמונה ששיחקה אז בליגה הלאומית. לאחר שהושאל שוב והפעם להפועל תל אביב הרומן של בן בסט ומכבי חיפה נגמר והחלוץ החליט לחזור למקום שעשה לו הכי טוב, הפועל חיפה.

עונת הקאמבק של בן בסט בהפועל חיפה הייתה טובה, כשהוא כבש שבעה שערי ליגה. העונה השנייה, לעומת זאת, כבר הייתה אופרה אחרת. החלוץ מהקריות חגג בעונת פריצה והוביל את ההתקפה של הקבוצה עם 17 שערי ליגה. ההצלחה של בן בסט לא נעלמה מעיניהם של הסקאוטרים באירופה, והוא עשה את הקפיצה מקבוצה בינונית בליגת העל, לליגה הצרפתית הראשונה, כשחתם במדי ברסט.

בן בסט במדי הפועל חיפה. עונת הפריצה לקחה אותו רחוק
בן בסט במדי הפועל חיפה. עונת הפריצה לקחה אותו רחוק © עוז מועלם

בעונתו הראשונה בן בסט התקשה להתאקלם בליגה הקשה, אך בכל זאת הפגין יכולת סבירה. ב-32 משחקים הוא כבש ארבעה שערים ובישל עוד שלושה. בתחילת עונת 2012/13, בן בסט שיחק בפעם הראשונה בנבחרת הבוגרת של ישראל בתבוסה 4-0 לרוסיה. את עונתו השנייה בברסט החלוץ פתח בסערה, וכבש תשעה שערים בחצי הראשון של העונה, לפני שנרכש על ידי טולוז, וכבש שם שלושה שערים בשמונה משחקים.

בן בסט במדי ברסט. העונה השנייה הייתה טובה יותר
בן בסט במדי ברסט. העונה השנייה הייתה טובה יותר © טמבלר

בן בסט לא היה משכנע במיוחד בעונת 2013/2014, ואחרי שאת רוב הופעותיו באותה העונה עשה כמחליף כבש רק ארבעה שערים. למרות העונה החלשה של בן בסט, הקבוצות הבכירות סימנו אותו כחלוץ הישראלי הבכיר בו הן מעוניינות, ולאחר קרב בין מכבי תל אביב למכבי חיפה, הצהובים ניצחו, ובן בסט חתם על חוזה שמן במיוחד, ועבר תמורת 700 אלף יורו.

בן בסט במדי מכבי תל אביב. הכסף הגדול הביא אותו לארץ
בן בסט במדי מכבי תל אביב. הכסף הגדול הביא אותו לארץ © אתר רשמי מכבי תל אביב

לכאורה, מבחינת התנאים, החזרה של בן בסט לארץ נראתה אידיאלית. מכבי תל אביב היא מועדון שמתנהל ברמה אירופאית לכל דבר, בנוסף, הוא חזר לחיות עם המשפחה שלו, וחתם על חוזה של כמעט חמישה מיליון שקל ברוטו לשנה. אומנם הוא עזב את הליגה הצרפתית וקצת עצר את ההתקדמות שלו באירופה, אבל לדעתי עדיף לשחק במועדון שמכוון בכל עונה לליגת האלופות, ומסתער על כל התארים, בתור כוכב, מאשר בקבוצת מרכז טבלה בליגה הצרפתית, בתור שחקן מחליף.

גם מבחינה מקצועית היה נראה שבן בסט ישתלב יפה, למכבי תל אביב יש הרבה שחקנים עם ראיית משחק גבוהה שיכולים לייצר גולים לחלוץ רחבה, כמו דור מיכה, ערן זהבי, מהראן ראדי וניקולה מיטרוביץ', אך אין להם חלוץ רחבה אמיתי כמו בן בסט. אבל למרות החוזה השמן, ההעברה היקרה, והמחסור בחלוץ רחבה איכותי, מאמן מכבי פאקו אייסטארן לא נתן לבן בסט את הדקות הנחוצות לו בתחילת העונה, והתסכול מצד החלוץ הורגש.

הדקות לא הגיעו והתסכול הורגש
הדקות לא הגיעו והתסכול הורגש © אתר רשמי מכבי תל אביב

אך בתקופה האחרונה הייבוש על הספסל נגמר. בן בסט כבר עם שישה שערי ליגה, שניים יותר מהעונה שעברה (אך צריך לזכור שהוא משחק נגד ההגנות של רעננה והפועל פתח תקווה, ולא נגד טיאגו סילבה ודוד לואיז). לכל חלוץ שהשחקנים שאחראים לבשל לו את השערים הם ערן זהבי, טל בן חיים המהיר, גילי ורמוט, ודור מיכה, יש את הכלים לפרוח. כולנו מכירים את היכולות הגבוהות של בן בסט ויודעים שעם השותפים האלה הוא מסוגל לכבוש עוד הרבה שערים. 

למרות שעם ספסולו הקבוע בתחילת העונה החזרה לארץ נראתה טעות עבור בן בסט, אם הוא ימשיך לקבל את הצ'אנס בהרכב, וימשיך לחזור להיות אותו עדן בן בסט מעונתו האחרונה בהפועל חיפה, השמיים הם הגבול, ובן בסט יוכל לעזור למכבי במאבק האליפות והעלייה לשלב הבתים של ליגת האלופות בעונה הבאה. ואולי החזרה למכבי, למרות הפתיחה החלשה של העונה מבחינתו, תהיה אחד הצעדים החכמים בקריירה שלו בסופו של דבר.

 

תגובות