בורוסיה דורטמונד - העונה שהייתה והעונה שתהיה. צילום: עמוד הפייסבוק הרשמי של בורוסיה דורטמונד

בורוסיה דורטמונד - העונה שהייתה והעונה שתהיה

העונה האחרונה של בורוסיה דורטמונד הייתה זוועתית. הקבוצה שעד לפני שנה הייתה לאחת מאריות אירופה נלחמה על חייה בתחתית הליגה הגרמנית. לקראת העונה הבאה, האם החזון של המאמן החדש והשינוי בעמדות הנחוצות יחזירו את דורטמונד לקדמת הבמה?

עונה לא פשוטה עברה על אוהדי בורוסיה דורטמונד. לאחר שהקבוצה הייתה לחברה קבועה במועדון הארבע הראשונות בליגה הגרמנית בשנים האחרונות, העונה האחרונה הייתה מפתיעה עבור המועדון הגדול שחווה קריסה. מהתמודדות על כל התארים, דורטמונד הכירה אווירה אחרת לגמרי של קרבות תחתית.

הירידה הדרסטית ביכולת של הקבוצה (שבעה הפסדים בעשרת המשחקים הראשונים בעונה שעברה) לא גרמה לקהל המדהים שלה להתייאש לרגע אחד. שבוע אחרי שבוע, גם כשההפסדים נצברים לרצף שעוד לא נראה בזינגל אידונה פארק, פקדו 80 אלף אוהדם את האיצטדיון ונתנו ביציעים אווירת חג כדורגל צהוב שחור.

עוד בערוץ הספורט של פרוגי:

אחד מהרגעים שמסמלים את העונה שעברה עבור דורטמונד יותר מכול, היא התמונה הפסטורלית של האוהדים המעודדים את השחקנים לאחר עוד הפסד מביש בליגה ומנסים לתת להם דגשים איך לשפר את המצב לקראת השבוע הבא. השחקנים מצדם, הקשיבו לכל מילה של האוהדים והתייחסו עליהם כשווים מול שווים. כאילו כל אוהד ביציע מבין כדורגל בדיוק כמוהם. בהחלט נוף ייחודי בכדורגל האירופי, שמתאפיין בכך שהשחקנים הם אלילים שניתן להעריצם מרחוק ולראותם בלבד.

שחקני דורטמונד מאוכזבים, התייחסו לאוהדים כשווים
שחקני דורטמונד מאוכזבים, התייחסו לאוהדים כשווים © עמוד הפייסבוק הרשמי של בורוסיה דורטמונד

הבעיות בהתקפה והדרך החוצה של החלוץ המוכשר והמבטיח

מלבד ההשתלבות בצמרת הגרמנית, השיגה דורטמונד גם מעמד של כבוד בליגת האלופות כשהצליחה להדיח את ריאל מדריד בחצי הגמר בעונת 2013 לאחר ניצחון מוחץ שכולו חתום על שמו של החלוץ הפולני, רוברט לבנדובסקי. אולי זו בדיוק הבעיה של דורטמונד מודל 2015, העזיבה של הפולני השאירה חור בחוד ההתקפה ונראה כאילו עוד לא נמצא לו מחליף ראוי שיוכל לתת הצגות שכאלה במשחקים הקריטיים ולעשות את ההבדל. צ'ירו אימובילה האיטלקי שעשה את הדרך מטורינו לאחר שסיים כמלך השערים של הליגה האיטלקית לא הצליח לעמוד בצפיות ולא השתלב בגרמניה.

אימובילה נלחם על כדור. האיטלקי הגיע כהבטחה גדולה
אימובילה נלחם על כדור. האיטלקי הגיע כהבטחה גדולה © עמוד הפייסבוק הרשמי של בורוסיה דורטמונד

אימובילה הוא חלוץ שאוהב לקבל את הכדור סמוך לרחבה עם הפנים לשער, בזה הוא מצטיין וכך הוא עשה חייל באיטליה. דורטמונד בעידן קלופ לעומת זאת מאופנית בשיטת משחק שהחלוץ בא עם הגב לשער, עוזר במשחק ההגנה, מחלץ כדורים ולוקח חלק בהנעת הכדור וזו היא הסיבה שהאיטלקי לא הצליח להיות פקטור משמעותי. הסגנון שלו פשוט לא מתאים לקבוצה, מה שמעלה את השאלה איך הצוות המקצועי בדורטמונד לא זיהה את הבעיה הזו קודם?

לקראת העונה הבאה, הצוות בראשותו של תומאס טוכל מודע לבעייתיות כשאימובילה כבר לא יהיה חלק מהצוללת הגרמנית ויושאל לסביליה מהליגה הספרדית. נותר רק לקוות שהכישרון הצעיר יצליח להביא את הפוטנציאל שלו לידי ביטוי באווירה הספרדית.

עונת השאלה באווירה הספרדית תעשה לו טוב?
עונת השאלה באווירה הספרדית תעשה לו טוב? © עמוד הפייסבוק הרשמי של סיביליה

על הנייר, הסגל של דורטמונד היה בהחלט טוב כדי להתברג בצמרת של הליגה הגרמנית. בפועל, היא לא הצליחה לממש את הפוטנציאל על המגרש. רבים ניסו להסביר את העוף המוזר שנקרא "בורוסיה דורטמונד בשנת 2015" והתקשו מכיוון שאיכות השחקנים עולה בכמה וכמה דרגות על התוצאות שהתקבלו במגרש. בשלבים מסוימים של העונה, היה נראה כי מדובר בקושי מנטלי של השחקנים ושהפסד גרר הפסד והמורל בחדר ההלבשה היה ירוד. כמובן, שפציעות של שחקני מפתח כמו מרקו רויס, לוקאס פישזק, סוון בנדר, אילקאיי גונדוגאן ומאטס הומלס לא הטיבו עם הקבוצה, אבל זו לא העונה הראשונה שיש מכת פציעות בזינגל אידונה פארק בשנים האחרונות וקשה להגיד שזה הוא הגורם המרכזי ליכולת הירודה.

הוותיק שאכזב בשער, והצעיר שבונים עליו לעתיד

עמדה אחת שהייתה בעייתית אצל דורטמונד לאורך כל העונה - היא עמדת השוער. רומן וידנפלר הוותיק כבר מעבר לשיאו והציג יכולת חלשה, כך שלמרות אהבת האוהדים לשוער שהפך לסמל / הם שיוועו לראות דם חדש בין הקורות. הרצון העז השפיע, והקיץ נחת השוער השוויצרי הצעיר, רומן בורקי שבלט בשורות פיירבורג.

השוויצרי יביא לשיפור בין הקורות?
השוויצרי יביא לשיפור בין הקורות? © עמוד הפייסבוק הרשמי של בורוסיה דורטמונד

השם החם בתקשורת הגרמנית בעונה שעברה היה של הנריק מחיטריאן הארמני המבטיח שהגיע משחטאר דונייצק בעבור 25 מיליון אירו. מחיטריאן, או איך שהאוהבים האוהדים בדורטמונד לכנותו "מיקי" אמור היה להיות האיש שמנהל את הקבוצה על המגרש, שמכתיב את הקצב ושכל המשחק עובר דרכו. בפועל, הוא היה לא מדויק, מהוסס ובעיקר חסר בטחון. פוטנציאל וטכניקה לא חסר לארמני הבינלאומי אבל שבוע אחרי שבוע הוא לא הצליח להביא לידי ביטוי את ההבטחה הגדולה שטמונה בו למגרש. הדיון הנפוץ ביותר בסוגיית מחיטריאן היא האם היכולת הירודה שלו היא שמשפיעה על כל הקבוצה וגורמת לה להראות כמו שהיא נראת, או להפך. בדורטמונד עוד מאמינים בארמני הצעיר ובטוחים כי בעונה הבאה יראה שוב את הניצוצות שהביאו למעבר שלו לגרמניה.

מחיטריאן. עדיין סומכים עליו שיצדיק את המעבר שלו
מחיטריאן. עדיין סומכים עליו שיצדיק את המעבר שלו © עמוד הפייסבוק הרשמי של בורוסיה דורטמונד

אחת מנקודות האור היחידות של דורטמונד העונה הייתה החלוץ הגבוני המצוין פייר-אמריק אובמיאנג שהיה חד לאורך כל העונה וסיפק את הסחורה. השם שלו חתום על ההגעה בסופו של דבר למקום השביעי שמוביל לליגה האירופית. אובמיאנג, שמאופיין במהירות המטורפת שלו וביכולת שלו לעשות טרור בעזרתה להגנות היריב הבקיע 20 שערים העונה והתכבד גם בשמונה בישולים, בהחלט נתונים אישיים מכובדים ביחס לעונה של הקבוצה.

הפרידה המרגשת והצעידה לעידן חדש שמתחיל

אי אפשר לדבר על בורוסיה דורטמונד בלי להזכיר את יורגן קלופ. המאמן שהגיע לדורטמונד לפני שבע שנים הפך אות הקבוצה למכונה משומנת שנלחמת בדרגים הכי גבוהים בכדורגל האירופי. סגנון המשחק של קלופ מתאפיין בלחץ בלתי פוסק על היריב כאשר הוא מחזיק בכדור, מה שגורם לאיבודי כדורים רבים ולהתקפות מטורפות מהצד של המאמן הגרמני. הקבוצה של קלופ פשוט לא הצליחה ליישם את מה שהוא ניסה להעביר. היא לא לחצה באופן מסיבי, לא הייתה דינמית ומרכז הקישור שלה לא עבד מספיק. השאלה המתבקשת היא האם קלופ לא הצליח להעביר לשחקנים את מה שהוא רצה לראות בצורה מספיק טובה, או שהשחקנים פשוט לא הצליחו ליישם במשחקים את מה שכן עבד באימונים? את זה רק הגרמני התוסס יודע.

למרות מגמת השיפור וההגעה לגמר הגביע הגרמני, יורגן קלופ הודיע בדמעות כי תם העידן שלו בדורטמונד, לקח אחריות על העונה הרעועה והודיע כי הוא יוצא לדרך חדשה. קלופ לא הסכים להיפרד בשידור חי מהאוהדים והמועדון שהוא כל כך אוהב כי חשב שלא יהיה מסוגל לשלוט בדמעות ורצה להיות בטוח שהמסר מעובר. הוא העלה סרטון פרידה לערוץ היוטיוב של הקבוצה כאלטרנטיבה, שבו הוא מדגיש עד כמה הוא מחובר ואוהב את האוהדים והמועדון.

קלופ נפרד מהאוהדים. נמנע מפרידה בדמעות?
קלופ נפרד מהאוהדים. נמנע מפרידה בדמעות? © עמוד הפייסבוק הרשמי של בורוסיה דורטמונד

במקומו של קלופ, מונה תומאס טוכל שגם הוא כמו המאמן היוצא עושה את הדרך לדורטמונד ממיינץ. סגנון המשחק של המאמנים מאוד דומה, וטוכל מעריך מאוד את קלופ ועבודתו בדורטמונד. גם האופטימיים שבאוהדי דורטמונד מתקשים להאמין שטוכל, או בכלל כל מאמן אחר יתאים לקבוצה יותר מקלופ. אבל בכל זאת, אחרי עונה כושלת אולי המערכת צריכה ניעור כלשהוא. כבר בשבועות הראשונים כמאמן טוכל שיחרר הודעה בעייתית כשאמר כי הוא מעריץ את פפ גוורדיאולה, המאמן של היריבה המושבעת - באיירן מינכן. טוכל הוסיף ואמר שלמרות ההערצה אל פפ, הוא לא ינסה לחקות את הסגנון שלו - וטוב שכך, כי הסגנון הספרדי פשוט לא היה עובד בדורטמונד.

בורוסיה דורטמונד חייבת להיות ברמה האירופית הגבוהה ביותר. אין ספק שיש לדורטמונד את השחקנים, הצוות המקצועי והפוטנציאל לחזור לבימת הכדורגל הגרמני. השאלה היא האם השחקנים יוכלו לממש את החזון ולהחזיר עטרה ליושנה. מה שבטוח, שווה לעקוב אחרי הקבוצה החדשה של תואמס טוכל.

 

 
תגובות