ג'ודאית מגיל ארבע: "הבנתי שזה החלום שלי". צילום: אורן אהרוני

ג'ודאית מגיל ארבע: "הבנתי שזה החלום שלי"

קרוב לוודאי ששם המשפחה שלה יצלצל לכם מוכר, אך למעשה את ההישגים הנזקפים לזכותה בענף הג'ודו, היא לחלוטין צברה בזכות הכישרון האישי שלה. רז הרשקו רק בת 19 וכבר הצליחה להגיע לפסגה, אבל מבחינה החלום האמיתי הוא לזכות במדליית זהב באולימפיאדת טוקיו

רז הרשקו (19) מנתניה, פגשה את ענף הג'ודו כבר בגיל ארבע ונדבקה אף היא בחיידק העובר בקרב משפחתה. "הייתי ילדה אנרגטית מאוד. חיפשתי דרך להוציא את כל האנרגיות, אז אמא שלי שלחה אותי לג'ודו כדי להוציא אותן שם. התחלתי להתאמן בג'ודו כתחביב, לאט לאט זה עבר ליותר מפעם בשבוע, עד למצב של אימון בכל יום", מספרת הרשקו. היא מציינת כי לדוד שלה, שני הרשקו, ישנו חלק לא מבוטל בכך: זה עובר במשפחה. דוד שלי הוא מאמן הנבחרת. מגיל קטן דחפו אותי לשם".

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

התואר בגיל 14

כבר כשמלאו לה 14, הבינה הרשקו שג'ודו הוא דרך החיים שלה. היא זכתה באליפות ישראל לבוגרים במשקל שלה והבינה כי יש ביכולתה להגיע רחוק. "לאחר מכן, התחלתי להתאמן בנבחרת ולאט לאט גם התקדמתי להשתתפות בתחרויות בחו"ל. הבנתי שזה מה שאני רוצה וזה הענף שבו אני מבטאת את עצמי".

"זה הענף שבו אני מבטאת את עצמי"
"זה הענף שבו אני מבטאת את עצמי" © אורן אהרוני

איך היו התגובות שקיבלת מהסביבה?

"כשהייתי בחטיבה, לא הייתי מאוד מקובלת. הרבה פעמים צחקו עליי, בגלל שחשבו שג'ודו זה ענף קצת גברי. אמרו לי 'את כמו גבר'... ולא היה נעים לשמוע את זה. היו רגעים שלא רציתי לבוא לבית הספר, או אולי להבריז מהג'ודו אבל בסוף זה לא ממש יצא".

איך בכל זאת הצלחת להתעלות מעל כל המכשולים האלו?

"הבנתי שזה החלום שלי ואני לא אוותר עליו, ואם אני רוצה אותו מספיק שום דבר לא יעצור אותי. גם לא ילדים שחושבים שהם הכי טובים בעולם, שחושבים שהם יכולים לרדת על אנשים שהם שונים מהם וגם לא תגובות של אנשים שלא מעניינים אותי".

לפני כשלוש שנים, כשהייתה בערך בגיל 16, זכתה רז במדליית הזהב באליפות אירופה עד גיל 18. זמן מה מאוחר יותר, זכתה במקום השני באולימפיאדת הנוער האירופאית. לצדם, ניתן למצוא את ההישג הטרי ביותר שלה, מדליית כסף באליפות אירופה עד גיל 23. "אלו שלושת ההישגים הכי משמעותיים שלי עד עכשיו. עבדתי ממש קשה בשביל להגיע להישגים האלו. בכל יום שני אימונים, טיפולים ,פסיכולוג ספורט והמשכתי להאמין בעצמי גם כשהיה קשה". 

הקרבה המשפחתית

דודה של רז, שני הרשקו הוא מאמן נבחרת ישראל נשים בג'ודו והיה מאמנה של ירדן ג'רבי, אשר זכתה במדליית הארד בריו 2016. "ללא ספק שני חלק גדול מאוד מהקריירה שלי. כולם חושבים שזה קל, כי יש לי דוד מאמן נבחרת, אבל ההפך- זה יותר קשה. יש לו את הלגיטימציה להיות קשה יותר איתי, בגלל שהוא משפחה ואני שמחה על זה. בתחילת הדרך כולם אמרו שזה רק פרוטקציות, כי הוא דוד שלי ולא בגלל שאני משקיעה או שאני טובה, אבל אז זכיתי במדליה באליפות אירופה והבינו שזה פחות פרוטקציות", אומרת הרשקו ומוכיחה שהיא הרבה מעבר לאחיינית של שני.

"החלום שלי הוא מדליית זהב באולימפאדת טוקיו" © Menno Lesterhuis

החלום הגדול

אומנם הרשקו רק בת 19, אך היא לא מפחדת להעז ולחלום בגדול. "החלום שלי הוא מדליית זהב באולימפיאדת טוקיו 2020. זה מאוד ריאלי ואני ממש רואה את זה קורה, חולמת על זה ומקווה לזה. אעשה הכל בשביל זה".

מה הטיפ שלך לבנות צעירות שרוצות להתחיל להתאמן בג'ודו ומפחדות מהתגובה של הסביבה?

"הג'ודו עזר לי מאוד בביטחון העצמי. הוא גורם לך להאמין בעצמך ולהכיר חבירם חדשים. אל תתייחסו לתגובות שליליות של הסביבה".

 

 

תגובות