גיא לוי מאמין שהנבחרת הצעירה תצליח?. גיא לוי. צילום: יוטיוב

גיא לוי מאמין שהנבחרת הצעירה תצליח?

לקראת היורו הקרוב פגשנו את מי שהוביל את נבחרת ישראל הצעירה להופעה האחרונה שלה ביורו (2007). בראיון לחג הוא מדבר על הנבחרת הצעירה היום וב-2007 וגם מחלק טיפים לשחקנים הצעירים שביניכם

גיא לוי הוא המאמן הראשון שהצליח להוביל את הנבחרת הצעירה של ישראל לטורניר גדול: יורו 2007 שהתקיים בהולנד.

שש שנים אחרי המופע המכובד שהסתיים ללא נקודות ושערים, הנבחרת הישראלית תשתתף באותו הטורניר שיתקיים הפעם בישראל, בחודש יוני 2013 באצטדיונים: טדי, המושבה בפ"ת, נתניה ובלומפילד.

בקריירת האימון שלו אימן פעמיים את הפועל פתח תקווה, אימן בצפרירים חולון, ירד ליגה עם הפועל חיפה, העלה את באר שבע לליגה הראשונה והספיק גם לבקר בתור מאמן ברמת השרון לשני מחזורים שהסתיימו באקורד צורם בגלל עימות עם מנחם קורצקי.

בימים אלו לוי מעביר חוג כדורגל לילדים ומתכנן לפתוח בית ספר לכדורגל על פי הגישה הספורטיבית בה הוא מאמין: "אני מפתח גם אתר אינטרנט בשם Football Art שמיועד לאנשים צעירים ובעיקר לשחקני כדורגל צעירים ולהוריהם שבו אני בעצם כותב את דעתי בנודע להתפתחות שחקנים צעירים ולתפיסה שאני מאמין בה".

האתר החדש של לוי.
האתר החדש של לוי.
צילום מסך.

יש בך עדיין זיקה לחזור לאמן כדורגל באופן מקצועי?

"יש סיכוי שאחזור לאמן כדורגל מקצועי – אדע בשבועות הקרובים, זה תלוי אם תהיה הצעה מתאימה אבל בעיקרון אני רוצה". לוי אימן בהפועל באר שבע פעמיים, בשני המקרים הוא סיים את העונה בהצלחה לאחר שעמד במטרות הקבוצה אך לא המשיך לעונה הבאה.

התאכזבת מכך שלא המשכת לעונה נוספת בבאר שבע?

"בשנה הראשונה עזבתי כי הדרך של המועדון לא נראתה לי נכונה וזה הפריע לי למרות שהיה לי חוזה לשלוש שנים, בפעם השנייה עדיין לא חשבתי שהמועדון שינה את דרכו אבל מאוד נהנתי ורציתי להשאר אבל המועדון החליט ללכת לכיוון אחר. היייתי בטוח שאני ממשיך אבל ככה זה בחיים".

מהו רגע השיא בקריירה שלך, עד כמה הרגע הזה היה גדול ומשמעותי?

"רגע השיא הוא ללא ספק העלייה לאליפות אירופה בשנת 2007 עם הנבחרת הצעירה של ישראל" הוא מנמק: "מדובר בהישג גדול מכיוון שעברנו בדרך את נבחרת צרפת שהייתה אחת הקבוצות הטובות בעולם ושיחקו אז בשורותיה כוכבי על כמו כרים בנזמה (ריאל מדריד), סמיר נאסרי (מנצ'סטר סיטי) וכוכבים נוספים. להכנס לטורניר עם הנבחרות הכי טובות באירופה בזכות טורניר מוקדמות מוצלח זה בהחלט דבר גדול".

לוי יחד עם הבעלים של באר שבע, אלונה ברקת.
לוי יחד עם הבעלים של באר שבע, אלונה ברקת.
צילום: יוטיוב.

וביורו הקרוב ישראל מגיעה ל-8 הגדולות בלי מוקדמות.

"ההגעה ליורו הנוכחי היא אוטומטית כי ישראל מארחת הטורניר, בדרך לאירוח הטורניר היו הרבה מהלכים פוליטיים אבל אני חושב גם שההעפלה ליורו 2007 נתנה לנו נקודות זכות בבחירת ישראל לאירוח. אני לא בטוח אם הנבחרת הזאת שמתכונת ליורו הקרוב בארץ הייתה עולה מהבית המוקדם – הכדורגל הישראלי רחוק מהאירופאי".

לאן נעלמו השחקנים שהובילו אותנו ליורו 2007?

"בעקבות ההצלחה זימנו אותם מוקדם מידי לנבחרת הבוגרת ולא רק שזה פגע בטורניר, זה פגע גם בשחקנים – לפעמים כששחקן מקבל במה מוקדמת מידי בנבחרת הבוגרת הוא עלול להעלם וזה הסיבה למה שקרה לחלק מהשחקנים ואפילו למרביתם. הייתה טעות אז שפגעה בנבחרת הצעירה ובשחקנים, אני מאמין שצריכה להיות כאן הדרגתיות".

אתה כועס על דרור קשטן שהיה מאמן הנבחרת אז וזימן את השחקנים האלה?

"אני לא חושב שקשטן עשה את זה מרוע לב, הוא עשה את זה כי הוא האמין בזה באמת ובתמים ואין לי מה לכעוס על ההחלטות שלו כי זה יכול לקרות".

היה סכסוך תקשורתי בין קשטן לבינך.

"אני חושב שעשיתי טעות שנלחמתי על הסוגייה הזאת כי זה פגע בי כמאמן כדורגל - לקראת הטורניר עצמו בזבזתי יותר מידי אנרגיות על המלחמה הזאת וזה סתם פגע בכישורים שלי וחבל".

היה לזה משקל בכישלון בטורניר עצמו?

"בהחלט היה לזה משקל. העובדה ששחקנים ישראלים שהבסיס המקצועי שלהם פחות טוב מהאירופאי. הכישלון שלנו גם נבע מהכנה לקויה בגלל התנגדות של גופים פוליטיים. הוועד האולימפי לא הסכים לעזור ולא נתן כלום למרות שבאותו טורניר ארבעת הראשונות ממשיכות לאולימפיאדה וההתאחדות לכדורגל לא עזרה לנו יותר מדי.

"השילוב של כל הגורמים האלה גרמו לנו להיות פחות טובים אבל גם אם הכל היה מושלם התוצאות יכלו להיות זהות אך הן גם יכלו להיות שונות. לעולם לא נדע את זה, לפחות הפיקו את הלקחים".

מה הנבחרת צפויה להציג ביורו הקרוב?

"אני חושב שהנבחרת שלנו היא סימן שאלה, היא שיחקה רק במשחקי אימון כך שאין לנו מדד אמיתי. רוב המשחקים שוחקו נגד נבחרות צעירות יותר כמו לדוגמה בלארוס שהיא נבחרת חדשה לחלוטין. קשה מאוד להעריך את הנבחרת שלנו. לדעתי השחקנים שיובילו את הנבחרת יהיו דאבור, גולסה, פלאח, בן הרוש, קליימן וניר ביטון, אלו השחקנים שאנחנו מכירים מהליגה".

נשיא המדינה יחד עם לוזון ופלאטיני.
נשיא המדינה יחד עם לוזון ופלאטיני.
צילום: מארק ניימן.

ישראל יכולה להגיע לחצי הגמר ביורו הצעירות?

"יהיה לא קל לעבור את הבית שישראל הוגרלה אליו, אבל יהיה ניתן לעבור אותו. המשחק הראשון מול נורבגיה הוא המשמעותי ביותר, הסיכוי לנצח הוא חמישים חמישים, אם ננצח ונעשה תיקו מול אנגליה או איטליה ייתכן שנצליח להעפיל לשלב הבא. אחר כך בחצי הגמר יהיה הרבה יותר קשה אבל אם נגיע לחצי הגמר זה יהיה הישג. לביתיות יש משקל גדול מאוד כי הקהל תומך וזה חשוב, נבחרות אירופאיות שמגיעות לישראל תמיד מתקשות והביתיות תהווה פקטור רציני".

היחסים העכורים בין אביך, גברי לוי לבין יו"ר ההתאחדות לכדורגל אבי לוזון משפיעים עליך? הרי הוא האיש שהביא את היורו לישראל בסופו של דבר

"אבא שלי כבר לא מתעסק בכדורגל ואין שום קשר – אני שמח שהיורו מתקיים פה וזה מצויין, בלי קשר לאבא שלי אני חושב שהתפיסה שלי שונה לחלוטין מזו של לוזון. אני מקווה שנארגן את זה כמו שצריך . בשנת 2007 היה מדובר בהפקת ענק וההתארגנות צריכה להיות מאוד מדוייקת. הכל חייב להיות מתוקתק".

מה לגבי אימון הנבחרת הבוגרת?

"לא בשבילי".

ומה דעתך על אבי לוזון?

"לא מאמין לו"

ומנחם קורצקי?

"עבור"

דרור קשטן?

"איש טוב"

איזה טיפים היית נותן לכדורגלנים הצעירים?

"לכדורגלנים הצעירים אני יכול להמליץ לא להתעסק רק בכדורגל, אסור להזניח דברים אחרים. כבני אדם תתעסקו בפעילויות נוספות – לימודים, מוזיקה, יצירה – כל אחד מה שאתם אוהבים. כדורגלן טוב הוא אינטיליגנטי".

לסיום לוי גם נותן טיפ לשחקני הנבחרת הצעירה: "אני מייעץ להם לא להתעסק עם הסוכנים בזמן תחרות היורו 2013, הם יכולים להוות פקטור בהצלחה או בכשלון של הנבחרת".

תגובות